"ذوب آهن اصفهان" در تکاپوی تأمین مواد اولیه

"ذوب آهن اصفهان" اولین کارخانه صنعتی بزرگ فولاد کشور اکنون با مشکلات قابل توجهی همچون تامین مواد اولیه روبه‌رو است که منجر به خالی ماندن نیمی از ظرفیت تولیدی آن شده و شرایط اقتصادی این شرکت را متاثر ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا به گفته مسئولان، در صورت تأمین مواد اولیه برای شرکت ذوب‌آهن، این توان وجود دارد که میزان تولید فولاد آن از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن فعلی به حدود چهار میلیون تن برسد. حال با توجه به اینکه بدون مواد اولیه، این شرکت قادر به تأمین نیازهای داخلی و حفظ شرایط موجود نخواهد بود مقرر شده است مصوبه‌ای از دولت اخذ شود که بر اساس آن به‌صورت ویژه تأمین سنگ‌آهن برای ذوب‌آهن اصفهان انجام ‌شود، وزیر صمت نیز دستور ویژه‌ای برای تأمین مواد اولیه موردنیاز ذوب‌آهن صادر کرده و هیئت عامل ایمیدرو هم برای تأمین مواد اولیه ذوب‌آهن اخیراً مصوبه‌ای را از نظر گذراندند. همچنین ایمیدرو بارها عزم جدی خود برای کمک به ذوب‌آهن اعلام و مقرر کرده است که سنگ‌آهن بیشتری در اختیار ذوب‌آهن بگذارد.

در این میان برخی مسئولان و صاحبنظران نیز با ارائه راهکارهایی سعی در رفع مشکل تأمین مواد اولیه این شرکت دارند به‌طوری که مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ‌آهن ایران با تأکید بر لزوم حمایت دولت از ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید: ما نیک می‌دانیم که این شرکت از کمبود مواد اولیه به‌ویژه سنگ‌آهن رنج می‌برد و مدت‌هاست با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کند و نیاز به معدن سنگ‌آهن دارد.

وی با طرح پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مشترک ذوب‌آهن اصفهان با تولیدکنندگان سنگ‌آهن بیان می‌کند: به‌عنوان راهکار عملی پیشنهاد می‌کنم کنسرسیوم مشترک متشکل از ذوب‌آهن اصفهان و چندین تولیدکننده بزرگ و کوچک تشکیل شود و ذوب‌آهن برای خرید معدن و تأمین پایدار سنگ‌آهن موردنیاز خود از آن بهره‌مند شود.

همچنین قدیر قیافه، عضو هیئت مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به علت کمبود عرضه سنگ‌آهن به ذوب‌آهن اصفهان اظهار می‌کند: دلیل دیرکرد این مجتمع صنعتی، در پرداخت تعهدات مالی خود به برخی تولیدکنندگان است به‌طوری‌که آن‌ها رغبتی به فروش مستقیم سنگ‌آهن به ذوب‌آهن اصفهان ندارند زیرا دریافت پول از این مجتمع صنعتی نیازمند انتظار طولانی است.

به توصیه عضو هیئت مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران برای خروج از شرایط فعلی همه مصرف‌کنندگان زنجیره فولاد مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس کالا تأمین می‌کنند.

محمد رضوانی فر، مدیرعامل هلدینگ شستا نیز از ایجاد یک میز تخصصی و کارگروه مستمر برای رسیدگی به مشکلات ذوب‌آهن خبر می‌دهد و می‌گوید: برای تأمین مواد اولیه "ذوب" تفاهمنامه‌ای در دست امضاست تا ۶.۵ میلیون تن سنگ‌آهن برای این شرکت تأمین شود. امید می‌رود با همکاری و حمایت مسئولان، این شرکت به‌روزهای اوج بازگردد.

صرفه اقتصادی خام فروشی سنگ‌آهن بیشتر است

اما مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن در رابطه با مشکل تأمین مواد اولیه این شرکت چه می‌گوید؟

منصور یزدی زاده با اشاره به صادرات بیش از ۵۰ درصد تولیدات شرکت و ثبت رکورد بیش از یک‌میلیون تن صادرات که منجر به انتخاب ذوب‌آهن به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال ۹۷ شد بیان می‌کند: با وجود آنکه موانع و مشکلاتی همچون تحریم‌ها باعث دشواری در صادرات شد اما با اقدامات و تلاش های صورت گرفته صادرات خوبی انجام شد به‌طوری‌که در هشت ماه ابتدای سال گذشته بالغ‌ بر ۱۳۰ هزار تن محصول فرعی صادر شد.

این مسئول یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت ذوب‌آهن را تأمین پایدار مواد اولیه به‌خصوص مواد آهن‌دار و زغال‌سنگ عنوان می کند وابراز امیدواری می‌کند که با تأمین پایدار مواد اولیه، تولید ذوب‌آهن به میزان بسیار بالاتری برسد.

به گفته یزدی زاده، ذوب‌آهن  در دهه ۴۰ معادن اصلی سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کشور را اکتشاف، تجهیز و ساماندهی کرد و پایه‌گذار فعالیت‌های مدرن معدنی کشور به‌شمار می‌آمد اما این شرکت در حال حاضر به دلیل سیاست‌های نادرست در واگذاری معادن طی دوره‌های مختلف با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده است در حالی‌که سنگ‌آهن، خام فروشی شده و صادر می‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن خاطرنشان می‌کند: واضح است زمانی که خام فروشی سنگ‌آهن باصرفه اقتصادی زیادی همراه است مواد اولیه به میزان کافی در اختیار ذوب‌آهن اصفهان قرار نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: دلیل استفاده ذوب‌آهن از روش کوره بلند، نیاز به مصرف حامل‌های انرژی مانند زغال و کک است که به دلیل نامرغوب بودن زغال تولید داخل مجبور به واردات است و این اقدام معنایی به غیر از تأمین مواد اولیه با قیمت‌های جهانی ندارد و به مسئله‌ای بزرگ برای شرکت تبدیل‌شده است.

به گفته این مسئول در طرف مقابل، رقبای ذوب‌آهن قرار دارند که به دلیل برخوردار بودن از یارانه انرژی دارای توان پرداخت بهای بیشتر برای خرید سنگ‌آهن هستند.

وی تأکید می‌کند: شرکت برای حل این مشکل به دنبال حمایت مالی نیست، بلکه حمایت دولت برای تأمین پایدار مواد اولیه از طریق معادنی که در برهه‌ای از زمان توسط ذوب‌آهن راه‌اندازی شدند برای این شرکت دارای اهمیت فراوانی است.

یزدی زاده می‌گوید: درهمین راستا مدیریت شرکت، تصمیم به ایجاد و بهسازی زنجیره تأمین گرفت که مذاکراتی را برای تملک معادن و محدوده‌های معدنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو ترتیب داد ضمن آنکه در زمینه معادن زغال‌سنگ نیز همین رویه مورد نظر و در حال بررسی است. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین پایدار کک متالورژی خارجی و زغال‌سنگ از مسیرهای مطمئن در حال انجام است و هیچ‌گونه نگرانی دراین‌باره وجود ندارد.

کد خبر 373944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.