۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
نخستین شهر کربن خنثی در جهان

تعداد دوچرخه­‌ها در شهر کپنهاگ از اتومبیل‌ها پیشی گرفته است؛ این موضوع نقش مهمی در کاهش انتشار کربن و افزایش میانگین سلامت عمومی جامعه دارد.

 به گزارش سریس ترجمه ایمنا، در این شهر فرقی نمی‌کند هوا آفتابی، بارانی یا برفی باشد، بلکه کپنهاگی‌­ها در هر موقعیتی از دوچرخه برای رسیدن به مقصد و گشتن در شهر استفاده می­‌کنند؛ بنابراین تعداد دوچرخه­‌های این شهر از اتومبیل‌ها بیشتر شده و این تنها یکی از دلایلی است که پایتخت دانمارک را به شهری سبز، پاک و پایدار تبدیل کرده است. مسئولان شهر کپنهاگ قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ رتبه اولین شهر کربن خنثی را در جهان به خود اختصاص دهند و میزان تولید کربن خالص خود را به صفر برسانند. در حال حاضر میزان مصرف CO۲ در کپنهاگ حدود ۲.۵ میلیون تن است و هدف مدیران شهر رساندن این رقم به کمتر از ۱.۲ میلیون تن در کمتر از دو دهه است. در این شهر اقدامات بسیاری برای قرار گرفتن در مسیر کاهش کربن انجام شده و کپنهاگ را به عنوان پیشگام در ایجاد تغییرات زیست محیطی، بازیافت، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه دهنده راهکارهای هوشمندسازی شهری معرفی کرده است.

وسایل نقلیه عمومی برقی

حمل و نقل عمومی در کپنهاگ بسیار قابل اعتماد، دقیق و منظم است. جالب است بدانید که تا اواخر سال ۲۰۱۹ تمام اتوبوس‌های دیزلی شهر کپنهاگ جای خود را به اتوبوس‌های برقی می­‌دهند. هدف از این کار تبدیل شدن به شهر کربن خنثی تا سال ۲۰۲۵ و استفاده بیشتر شهروندان از وسایل نقلیه عمومی است.  

فضای سبز و آب تمیز

حدود دو هزار و ۲۶۰ هکتار فضای سبز عمومی و همچنین ۹۲ کیلومتر خط ساحلی در کپنهاگ وجود دارد، به گونه‌ای که در ۹۶ درصد از مناطق کپنهاگ با ۱۵ دقیقه پیاده روی به یکی از فضاهای سبز شهر برخورد می‌کنیم. شهرداری کپنهاگ تا سال ۲۰۲۵ صد هزار درخت جدید در این شهر خواهد کاشت؛ بسیاری از این درختان در نزدیکی جزایر بریگ (Islands Brygge) کاشته می­‌شوند تا چشم اندازی شبیه به جنگل در مرکز شهر ایجاد شود.

آب بندر کپنهاگ به قدری تمیز است که می‌توان به راحتی در آن شنا کرد و بسیاری از ماهی‌ها و گیاهان در این آب نیز به خوبی رشد می­‌کنند. برای اطمینان از قابل شرب بودن آب، روزانه کنترل کیفیت دقیق بر آب شیرین این شهر انجام می‌شود. کپنهاگ بیش از ۶۰ چشمه با آب شرب دارد که در آن آب شیرین به صورت رایگان قابل استفاده است.

بام­‌های سبز

 از سال ۲۰۱۰ بام­‌های سبز جزئی از اصول ساختمان‌سازی و استراتژی‌های توسعه این شهر شناخته شده است؛ بنابراین هر ساختمان جدیدی که در کپنهاگ ساخته می­‌شود باید دارای بام سبز باشد.

دوچرخه سواری کپنهاگ
فرهنگ دوچرخه سواری کپنهاگ در جهان مشهور است، به گونه‌ای که تاکنون برنده چندین جایزه بهترین شهر دوچرخه سواری شده و عنوان یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه را به خود اختصاص داده است. علاقه دانمارکی‌­ها به دوچرخه معروف است و شهرهای مختلف در سراسر جهان به دنبال راه­کارهایی برای الگوبرداری و تقلید از کپنهاگ در این زمینه هستند. شایان ذکر است که روزانه ۵۰ درصد ساکنان این شهر با دوچرخه به محل کار یا مدرسه می­‌روند.

کد خبر 373895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.