قاچاقچیان چوب تاغ‌زارهای اصفهان را تهدید می‌کنند

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: سال ۹۷، ۱۳۷ تن چوب و دو تن زغال از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.

علی رفیعیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه عمده قاچاق چوب و زغال در مناطق شرق و غرب استان اصفهان انجام می شود اظهار کرد: طی سال ۱۳۹۷ کشفیات چوب و زغال در استان اصفهان ۱۳۳ مورد بوده است که حدود ۱۳۷ تن چوب و دو تن زغال از قاچاقچیان کشف و ضبط شد. 

وی با بیان اینکه بیشترین کشفیات قاچاق چوب در استان اصفهان مربوط به استان‌های همجوار به ویژه چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است افزود: در سطح استان اصفهان به ویژه در جنگل‌های مناطق سمیرم و فریدونشهر از قطع درختان و قاچاق چوب جلوگیری شده است و در مناطق شرقی استان نیز قاچاق چوب وجود ندارد، اما هنوز در مناطق کویری و بیابانی برخی افراد سودجو به صورت شبانه درختچه‌های تاغ را به دلیل مرغوبیت چوب آن برای تولید زغال و مصارف صنعتی قطع می کنند. 

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با گشت‌های شبانه‌روزی در سطح شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان و نطنز از قطع این درختچه‌ها و تخلفات جلوگیری می‌کنند اما  گاهی حین گشت و مراقبت در این مناطق با متخلفان درگیر می‌شوند. این درگیری‌ها منجر به ضرب و جرح ماموران یگان و شرکت‌های گشت و مراقبت می شود. 

وی با بیان این مطلب به مسائل و مشکلات موجود در حوزه حفاظت از مناطق جنگلی، اراضی و منابع طبیعی استان اشاره کرد و گفت: ماموران ما تا پای جان در درگیری با متخلفان و افراد سودجو ایستادگی می کنند اما یکی از مشکلات ما نداشتن نیروی کافی در مناطق بیابانی، جنگلی و مرتعی برای حفاظت و حراست از آنهاست. 

رفیعیان تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی در هر ۱۰ هزار هکتار یک مامور گشتی و حفاظتی نیاز است. بر این اساس در سطح استان اصفهان با وسعت ۱۰.۷ میلیون هکتار حدود ۱۰۰ نیروی گشت و مراقبت منابع طبیعی نیاز داریم در حالی که هم اکنون کل نیروهای کادر رسمی و پیمانی حدود ۶۰ نفر است. 

وی ادامه داد: برخی پاسگاه‌های ما برای کنترل و حفاظت منطقه در شبانه روز باید سه شیفت نیرو داشته باشند، اما با توجه به وضعیت اقتصادی تامین اعتبارات دستگاه‌های اجرایی امکانپذیر نیست و در چنین شرایطی با وجود کمبود نیرو، ماموران ما برای حفاظت اراضی و منابع طبیعی استان جهادگونه خدمت می کنند. 

مجازات نابودگران طبیعت، بازدارنده نیست 

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان متناسب نبودن جرم و مجازات متخلفان را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: به رغم اینکه دستگاه‌های قضایی با ما به خوبی همکاری می‌کنند، اما همچنان از نظر برخورد با متخلفان مشکلاتی وجود دارد. در حقیقت مجازات قانونی تعیین شده برای افراد متخلف و قاچاقچی بسیار کم است و سبب می‌شود که مجازات از بازدارندگی کمی برخوردار باشد.

وی افزود: ارزش اقتصادی که در مراجع قضایی به عنوان جریمه و خسارت تعیین می‌شود بسیار کمتر از ارزش بیولوژیکی و منابع طبیعی است. طبیعت و محیط زیست به دست سودجویان برای بهایی اندک نابود می‌شود، اما مجازات بازدارنده نیست برای مثال هر کیلو چوب به قیمت دو هزار تومان و هر کیلو زغال به قیمت پنج هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان برای زغال مرغوب چوب بلوط در بازار به فروش می رسد. 

رفیعیان تصریح کرد: نه تنها طبیعت، فضای سبز و محیط زیست ما در حال از بین رفتن است بلکه چوب‌های جنگلی برای مصارف مواد مخدر به زغال تبدیل می شوند؛ در حقیقت از یک سو طبیعت، محیط زیست و اکوسیستم در حال نابودی است و ازسوی دیگر جوانان این کشور در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و از هر زاویه که به این مسئله نگاه کنیم دردی برای جامعه و محیط زیست ماست که درمان آن عزمی ملی می‌طلبد. مردم باید اگاه شوند که نابودی طبیعت تهدیدی برای محیط زیست و سلامت جامعه است. 

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه چوب‌های قاچاق از استان‌های مجاور برای فرآوری و تولید زغال به دو شهر نجف آباد و خمینی شهر منتقل می‌شود  افزود: بیشترین کوره‌های زغال استان اصفهان در این دو شهر وجود دارد و این مسئله سبب آلودگی هوا در شهرهای نجف آباد و خمینی شهر و به خطر افتادن سلامت مردم شده است. 

وی اظهار کرد: برای برخورد با متخلفان و کاهش قاچاق چوب و زغال به همکاری سایر سازمان‌ها از جمله شهرداری و حفاظت محیط زیست نیاز است. هر چند درختان قطع شده متعلق به استان اصفهان نیست اما فرآوری چوب به زغال در اصفهان سبب آلودگی منطقه می‌شود. برای رفع مشکلات موجود به عزمی ملی و همکاری مردم و دستگاه‌های دولتی نیاز است. 

سال ۹۷ قاچاق چوب روند کاهشی داشت  

رفیعیان با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ آمار قطع درختان و قاچاق چوب در استان اصفهان کاهش یافته است گفت: تلاش شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و همچنین حساسیت به وجود آمده بین مردم در خصوص حفظ طبیعت و محیط زیست خوشبختانه سبب شد که آمار قاچاق چوب به میزان کمی کاهش یابد اما برای بدست آوردن نتایج بهتر به تامین اعتبار و نیروی کافی نیاز است، زیرا گاهی کنترل گوشه گوشه یک شهرستان با چند هزار هکتار جنگل و بیابان امکانپذیر نیست و ممکن است از چشم یگان حفاظت پنهان بماند. 

وی اظهار کرد: جبهه اصلی برای سلامت جامعه و حفظ طبیعت و محیط زیست مردم هستند که باید به این باور برسند که درختچه‌های تاغ در مناطق کویری برای تثبیت خاک و شن های روان و همچنین جلوگیری از بیابان‌زایی کاشته می‌شود در صورتی که این درختچه‌ها  نباشند کویر و بیابان به سمت شهرها گسترش می‌یابد که سبب نابودی اکوسیستم و وقوع پدیده ریزگرد در شهرهای استان می‌شود.

کد خبر 373623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.