امنیت مرزها مهمترین موضوع مذاکرات عمران‌خان با ایران است

«رفعت مسعود» سفیر پاکستان در تهران توسعه روابط دوجانبه و امنیت مرزها را از محورهای رایزنی های عمران‌خان در تهران عنوان کرد و گفت: ایران کشور همسایه، دوست و مسلمان است بنابراین به دنبال گسترش روابط با ایران هستیم.

به گزارش ایمنا، «رفعت مسعود» با اشاره به سفر دو روزه عمران خان به ایران گفت: زمانی که آقای عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد، اعلام کرد که همسایه ها و کشورهای منطقه برای دولت پاکستان خیلی مهم هستند.

سفیر پاکستان در ایران افزود: نخست وزیر معتقد است چه در داخل و چه در خارج از پاکستان نیاز به صلح و امنیت است و دستیابی به این هدف و بهبود وضعیت مردم منطقه نیازمند روابط اقتصادی بیشتر بین کشورهای منطقه است. باید همه کشورهای منطقه باهم جمع شوند و برای بهبود زندگی و امنیت مردم خود همفکری کنند.

مسعود با بیان اینکه نخست وزیر می خواستند زودتر از این به ایران سفر کنند و به دلیل حجم برنامه هایی که داشتند، تاکنون این سفر انجام نشده بود، اضافه کرد: ایشان امروز ابتدا برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می روند تا از امام رضا (ع) اجازه بگیرند و سفرشان به خوبی انجام شود. آقای نخست وزیر روز دوشنبه در تهران با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، رییس جمهوری و تجار ایرانی و پاکستانی دیدار دارند.

رفعت مسعود درباره دستور کار و مسائلی که در گفت و گوهای عمران خان با مقامات کشورمان مطرح می شود هم گفت: در این سفر مقام های دو کشور در خصوص امنیت مرزها و حل مشکلات در این زمینه صحبت می کنند. اگر امنیت و صلح در مرزها باشد حتما تجارت هم صورت می گیرد درغیر این صورت تاجران می ترسند و کسی تجارت نمی کند.

وی با تاکید بر این که جلسات و ملاقات با رییس جمهوری و مقام های بلند پایه ایرانی خیلی مهم است، گفت: از دیگر محورهای دیدار عمران خان و روحانی راه های افزایش سطح روابط اقتصادی و تجارت بین ایران و پاکستان است.

سفیر پاکستان در تهران درباره تسهیلاتی که اسلام آباد برای صدور روادید می دهد اظهار کرد: برای دانشجویان، تاجران و هرکسی که بخواهد از ایران به پاکستان سفر کند سه روزه به او ویزا می دهیم. ضمن این که هزینه صدور ویزا هم کم شده است. علاوه بر این مشکلات ورود کسانی که در پاکستان اقوام و خویشاوند دارند هم کمتر شده است.

درب پاکستان برای همه برادران و خواهران ایرانی باز است

مسعود در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه دو کشور برای گسترش صنعت توریسم اظهار کرد: ایران و پاکستان جاهای زیبا و دیدنی زیادی دارند، همچنین از نظر فرهنگی و دینی هم دو کشور به هم نزدیک هستند بنابراین باید صنعت توریسم را در کشورهای خود گسترش دهیم. آقای نخست وزیر می گویند «درب پاکستان برای همه برادران و خواهران ایرانی باز است.»

سفیر پاکستان در تهران درباره اقدام اخیر دولت ترامپ در معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی هم گفت: ترامپ کارهایی را انجام می دهد که باعث بروز مشکلات در منطقه می شود. ارتش و سپاه یک موضوع داخلی است و هیچ کشوری نباید در کار داخلی کشورهای دیگر دخالت کند، ما حتی تحریم ها علیه ایران را درست نمی دانیم.

مسعود یادآورشد: ما هم در پاکستان مشکلات اقتصادی زیادی داریم و آمریکا به ما خیلی فشار آورده است؛ اما با وجود این فشارها نخست وزیر تاکید دارند که ایران همسایه، دوست و یک کشور مسلمان است و ما نمی توانیم از ایران روی برگردانیم بنابراین من باید به این کشور سفر کنم، هرچه هم آمریکا بگوید، ما می خواهیم روابط خود را با ایران گسترش دهیم.

سفیر پاکستان در ایران همچنین گفت: ما برای بهتر شدن وضعیت منطقه و دستیابی به صلح و امنیت، بهبود روابط و حل مشکلات نیازمند گفت و گو و مذاکره هستیم و از همه کشورهای منطقه می خواهیم که با گفت و گو مشکلات را حل و فصل کنند.

وی که پیش از این محموله کمکهای انسانی پاکستان را به مناطق سیل زده برده بود گفت: سیل در برخی مناطق ایران باعث ناراحتی شد و ما دعا می کنیم مشکلات مردم سیل زده حل شود و آنها هم زندگی راحتی پیدا کنند.

قابل ذکر است که عمران خان نخست وزیر پاکستان امشب در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی برای دیدار و مذاکرات رسمی با مقام های کشورمان وارد تهران می شود. سفر نخست وزیر پاکستان به ایران می تواند چشم اندازهای روشنی از گسترش روابط میان دو کشور در سایه حسن همجواری و ریشه های تاریخی و دینی مشترک به ویژه در حوزه همکاری های منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت مرزها ترسیم کند. این نخستین سفر عمران خان به ایران از هنگام برعهده گرفتن مقام نخست وزیری کشورش محسوب می شود.

کد خبر 373583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.