ایجاد تمدن اسلامی مهمترین وظیفه منتظران ظهور

امام جمعه فولادشهر گفت: باید گفت مهم‏ترین وظیفه منتظران در دوران غیبت زمینه‏‌سازی برای ظهور است و تجلی کمال یافته این زمینه‌‏سازی تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم بخش فولادشهر اظهار کرد: پایان تاریخ و چشم‌انداز نهایت تمدن بشری یکی از مسائل و مناقشاتی است که پیرامون آن دیدگاه‏های مختلفی ارایه و بحث‏‌های مختلفی در خصوص آن مطرح شده است.

وی افزود: غرب، امروز مدعی فرا رسیدن پایان تاریخ است و "لیبرال دموکراسی" را به ‏عنوان غایت نهایی و آمال متعالی تحقق یافته انسان غربی و ایدئولوژی فراگیر و جهانی شده معرفی می‌‏کند، اما در ادبیات دینی و آموزه‏‌های اسلامی این مسئله در مبحث مهدویت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، الگویی را تحت عنوان مراحل پنج‏گانه تحقق تمدن اسلامی مطرح ساخته‌‏اند که به ‏نحوی می‌‏تواند الگویی برای تفهیم مهدویت و ترسیم آینده جهان مبتنی بر جهان‌بینی توحیدی و تبیین جایگاه نظام اسلامی و انقلاب اسلامی ملت ایران در این فرآیند باشد.

سرافراز ادامه داد: فرآیند دستیابی به تمدن اسلامی بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب شامل وقوع "انقلاب اسلامی"، تشکیل "نظام اسلامی"، "دولت اسلامی"، "جامعه و کشور اسلامی" و سپس ایجاد "تمدن اسلامی" می‌‏شود که اکنون ما در دوران ایجاد "دولت اسلامی" قرار داریم.

وی اضافه کرد: بدون ‏شک رسیدن به مرحله پنجم یعنی تمدن اسلامی، رسیدن به زمانه ظهوری است که مقدمات آن فراهم شده و در آن شرایط امام زمان(عج) پرچمداری هدایت تمدن اسلامی را برعهده خواهد گرفت.

امام جمعه فولادشهر اظهار کرد: در این میان سؤال اساسی این است که جوان مؤمن انقلابی که مخاطب کلام رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است چگونه باید به موضوع مهدویت نگاه کرده و خود را مهیای ظهور کند؟

سرافراز خاطرنشان کرد: باید گفت مهم‏ترین وظیفه منتظران در دوران غیبت زمینه‏‌سازی برای ظهور است و تجلی کمال یافته این زمینه‌‏سازی تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی است.

وی اظهار کرد: وقتی می‏‌توانیم حقیقتاً منتظر به ‏حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. از این جهت باید زمینه ظهور حضرت مهدی موعود(عج) آماده شود و این زمینه‌سازی نیازمند عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است.

امام جمعه فولادشهر افزود: در بعضی نگاه‏‌های نادرست، ظهور اتفاقی است که به یک باره محقق خواهد شد و حاصل آن گسترش عدالت در جهان است، رخدادی که بیرون از اراده انسان شکل می‏‌گیرد و انسان منفعلانه تماشاگر و منتظر تحقق آن است.

سرافراز ادامه داد: حقیقت آن است که ظهور اتفاق نبوده، بلکه فرآیندی است که باید برای تحقق گام به گام آن تلاش کرد. درواقع، ظهور رخداد بزرگ در پایان تاریخ است که با عنایت خداوند متعال و هدایت امام(ع) و بدست اراده‌‏ انسان‌‏های مؤمنی تحقق خواهد یافت که عمر خود را در مسیر آماده‏‌سازی ظهور وقف کرده‌اند.

وی گفت: اگر منتظران به وظایف خود عمل و برای تحقق ظهور تلاش نکنند، بدون‏ شک فرج نیز سر نخواهد رسید از این رو جوان مؤمن انقلابی تماشاگر فرآیند ظهور نیست، بلکه همچون بازیگر فعال صحنه، به نقش آفرینی مشغول بوده و به وظیفه انقلابی خود عمل می‏‌کند.

امام جمعه فولادشهر اظهار کرد:جوان مؤمن انقلابی با خودسازی انقلابی در حال آماده‌‏سازی درونی برای انجام وظیفه در جایگاهی بالاتر است و چنانچه قرار باشد ظهور از طریق زمینه‌سازانی مهیا شود، بدون ‏شک جوانان مؤمن انقلابی در صف نخست کسانی هستند که از آنان انتظار می‌‏رود در ماجرای زمینه‏‌سازی ظهور نقش کلیدی را بر عهده بگیرند.

سرافراز خاطرنشان کرد: جوان مؤمن انقلابی به‏ واسطه خصوصیاتی چون شجاعت، تقوا، انگیزه متعالی، بصیرت و تیزبینی، کم تعلقی به دنیا، دوری از عافیت‌‏طلبی و روحیه انقلابی، بیش از دیگر اقشار جامعه در میدان زمینه‏‌سازی ظهور نقش آفرین خواهد بود.

وی افزود: یکی از ملاحظات اساسی در نگاه جوان مؤمن انقلابی آن است که انتظار و اعتقاد به ظهور منجی، اعتقادی ذهنی و منقطع از عمل نیست، بلکه جهان‌بینی است که حاصل آن نوعی رفتار و عمل اجتماعی بوده و مقدمه‌‏ای برای عمل مؤمنانه و انقلابی است.

امام جمعه فولادشهر گفت: اعتقاد به مهدویت، آرمانی همراه با عمل‏ استو فقط به ‏عنوان یک آرزو در دل و یا حدّاکثر در زبان نیست، بلکه انتظار در جهان اسلامی متعلق به انسان مؤمنی بوده که جهان اطراف و نظام حاکم بر جوامع بشری را نظام ناعادلانه می‌‏داند و از این‏ بی‌‏عدالتی رنج می‌‏برد و برای تغییر و دگرگونی آن تلاش می‏‌کند و امید به تغییر و تحول را در قلب و روح خود نهادینه ساخته است.

سرافراز یادآور شد: انسان مؤمن تا آن‏جا که بتواند خود در مسیر تحقق عدالت تلاش می‏‌کند و بیش از آن در انتظار منجی موعودی است که برای گشایش خواهد آمد.

وی اظهار کرد: در جهان‏‌بینیِ جوانِ مؤمن انقلابی، نظام نابرابر حاکم بر جهان امروز هرچند تلاش می‌کند خود را شکست‏ ناپذیر جلوه دهد، اما از آن‏جا که بر بنیان ظلم و فساد بنانهاده شده، همچون خانه عنکبوت سست و زوال‌‏پذیر بوده و اعتقاد به مهدویت تأکید بر همین حقیقت است که سرانجام این هیمنه توخالی فرو خواهد ریخت و این فروپاشی از طریق مبارزه و ایستادگی ممکن خواهد شد.

امام جمعه فولادشهر افزود: باید توجه داشت تمدن اسلامی دو بخش دارد؛ بخشی که قبل از ظهور امکان تحقق دارد و زمینه‏‌ساز ایجاد جامعه‏ مهدوی و ظهور حضرت حجت(عج) بوده و بخشی که پس از ظهور محقق می‌‏شود و حد اعلای تمدن اسلامی است.

سرافراز تصریح کرد: مسئله مهدویت یکی از مفاهیم بنیادی در آموزه‌‏های اسلامی و حتی در مفاهیم همه ادیان الهی است، که گاهی در بستر تاریخ و در قالب اذهان مختلف دستخوش آسیب‏‌ها و انحرافات مختلفی شده و گاه حتی به ضد خود تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: جوان مؤمن انقلابی در این میان تلاش می‌کند وجود خود را با حقیقت انتظار صیقل بخشد و از قرائت‌‏های انحرافی فاصله بگیرد از این جهت رهبر معظم انقلاب در این باره می‏‌فرمایند: "انتظاری که از آن سخن گفته‏‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به ‏معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم."

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: باید توجه داشت سربازی امام زمان(عج)، کار آسانی نیست چراکه سربازی منجی بزرگی که می‏‌خواهد با همه مراکز قدرت و فساد بین‌‏المللی مبارزه کند احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌‏بینی دارد.

سرافراز اضافه کرد: بزرگترین وظیفه منتظران در دوران غیبت، خودسازی و آمادگی برای یاری حضرت مهدی(عج) و دنبال کردن اهداف حکومت ایشان از طریق ایجاد "تمدن اسلامی" است.

کد خبر 373576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.