"اگزما" قابل درمان است

متخصص ایمونولوژی و آلرژی بالینی گفت: "اگزما" التهاب پوستی آلرژیک است و این این بیماری در اثر واکنش‌های آلرژیک به مواد حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. اگزما واگیردار نیست و به راحتی قابل کنترل و درمان است.

ناهید اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگزما یک مشکل پوستی است و شایع‌ترین شکل اگزما "درماتیت آتوپیک" یا "التهاب پوستی آلرژیک" است که نوعی بیماری مزمن پوست بوده و با خارش شدید، قرمزی پوست و برآمدگی ایجاد می‌شود ولی به راحتی قابل کنترل و درمان است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری در اثر واکنش‌های آلرژیک به مواد حساسیت‌زا ایجاد می‌شود افزود: اگزما می‌تواند زمینه ارثی هم داشته باشد. بیماری اگزما همانند سایر بیماری‌های آلرژیک واگیردار نیست و هیچ نگرانی برای افراد اطراف بیمار مبتلا به این حساسیت فصلی ایجاد نمی‌کند.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گاهی ممکن است که شدت ضایعات و علائم پوستی اگزما در اثر مصرف برخی مواد غذایی یا در تماس با بعضی مواد حساسیت‌زا (آلرژن ها) افزایش پیدا کند که تشخیص قطعی این نوع بیماری فصلی توسط متخصص با انجام آزمایشات مورد نیاز خواهد بود.

اسکندری راجع به شایع‌ترین علل ایجاد کننده اگزما گفت: عطر یا مواد مؤثر موجود در لوسیون یا کرم‌های بهداشتی دست و صورت و لباس‌هایی که فاقد رنگ ثابت می‌باشند از شایع‌ترین علل ایجاد کنند حساسیت اگزما هستند. این نوع رنگ لباس‌ها می‌تواند باعث ایجاد اگزما به خصوص درکودکان شود.

وی با اشاره به اینکه کرم یا پمادهای آنتی بیوتیک که برای درمان موضعی بعضی عفونت‌ها استفاده می‌شود می‌تواند ایجاد اگزما کند اظهار کرد: علاوه بر این موارد تماس مستقیم با بعضی غذاها یا شیره گیاهان هم می‌تواند حساسیت پوستی اگزما را همراه داشته باشد.

متخصص ایمونولوژی و آلرژی بالینی گفت: با توجه به سن افراد و شدت بیماری نوع درمان برای التهاب پوستی اگزما انجام می‌شود و با به کار بردن روشهای مختلف درمانی می‌توانیم حسایت اگزما را به خوبی کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود که کودکان، نوجوانان و اشخاص بزرگسالی که مبتلا به اگزما هستند از خاراندن محل‌های اگزمایی خودداری کنند و در شستشوی پوستشان از آب ولرم استفاده کنند. علاوه بر این موارد توصیه می‌شود که به خصوص در بین کودکان و نوجوانان حتماً از صابون و شامپوهای ملایم و غیر معطر استفاده شود.

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: در صورتی که خارش ضایعات زیاد است و بیمار را اذیت می‌کند لازم است که به همراه کرم‌های مرطوب کننده دست و صورت گاهی اوقات از پمادهای موضعی "کورتون‌دار" نیز استفاده شود اما مصرف مداوم این پمادها توصیه نمی‌شود.

کد خبر 373520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.