۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
جانی تازه در کالبد قاجاری

گلپایگان-خواندن تاریخ همیشه جذاب است، اما تاریخ تنها محدود به اوراق مصاحف و رشته تحریر مورخان نیست.آن را بیشتر باید در خشت خشت بناها، تار و پود فرش‌ها و زیور دخترکانی جست که دیرزمانی است رخت از این جهان بربسته‌اند و نسل‌ها با ما فاصله دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان از طلیعه تاریخ ایران که با طلایه‌داری پیشدادیان و کیانیان آغاز می‌شود تا حکمرانی شاه عباس و نادرشاه و زند وکیل در هر گوشه از این خاک اهورایی، بنایی وجود دارد حاصل دسترنج مردمانی که پینه بر دست و مُهر بندگی بر پیشانی داشتند و با هر آجر و خشتی که نهادند بذر صداقت و ایمان کاشتند. مردمانی که با تکیه بر همت والای خود بناهایی سترگ و ماندگار چون چهلستون و کاخ خورشید و پاسارگاد و بازار وکیل را ساختند که میراثی افتخار آفرین برای مردمان این زمان و ماندگاری ارزشمند برای آیندگان است. 

استان اصفهان میراث‌دار تمدنی بزرگ و فرهنگی بی‌نظیر است که در شهرهای مختلف آن در جلوه‌های مختلفی چون آداب و رسوم و آثار تاریخی و هنری نمود یافته است که مشاهده هر یک از آن‌ها ناخواسته زبان بیننده را به تحسین وامی‌دارد.

در شمال این استان شهرستان گلپایگان قرار دارد که میراثی ماندگار از عهد قجر در سینه دارد. بنایی زیبا که پس از چندی دست مرمتگران نوازشگر پیکر آن شده است تا روحی تازه در کالبد آن دمیده شود و در نمودی تازه نوازشگر دیده بینندگان باشد.

«گرمابه بهشت» بنایی استوار با قدمت ۲۰۰ سال در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ متر است. مصالح به کار رفته در بنا خشت و آجر است. سقف‌ها به روش ضربی ساخته شده و پایه‌های سقف‌ها بر ستون‌هایی قطور به قطر یک تا ۱.۵ متر استوار است. پایه دیوارها تا ابتدای قوس سقف با کاشی‌های شش و چهار ضلعی کوچک و متوسط آبی‌رنگ مزین شده است.

مصطفی قانونی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان با بیان اینکه این بنای تاریخی موقوفه در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۱۷۱ در سیاهه آثار ملی ایران به ثبت رسیده است می‌گوید: طرح مرمت و بازسازی این بنا در اداره میراث فرهنگی تهیه و در اختیار اداره اوقاف قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: شخص سرمایه‌گذاری نیز از سوی اداره میراث فرهنگی به اداره اوقاف معرفی شد تا گرمابه بهشت (ملااسداله) را با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان بازسازی کند.

پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت گرمابه بهشت گلپایگان 

حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان می‌گوید: گرمایه بهشت (ملااسداله نوری) با زیر بنای حدود ۵۰۰ متر مربع از آثار تاریخی دوران قاجاریه بوده که ۲۰۰ سال قبل توسط شخصی به نام ملااسداله نوری در خیابان «آیت‌الله طالقانی» شهر گلپایگان ساخته شده است.

وی ادامه می‌دهد: این بنای تاریخی سال گذشته با انعقاد قرار داد ۲۰ ساله به شخص سرمایه‌گذاری واگذار شد و این شخص پس از مرمت و بازسازی آن را به سفره خانه سنتی تبدیل می‌کند و تا کنون کار مرمت و بازسازی این بنا با صرف هزینه حدود ۵۰۰ میلیون تومان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان خاطرنشان می‌کند: گلپایگان دارای گرمابه‌های تاریخی فراوانی است که تا کنون «گرمابه رباط آحسین»، «گرمابه نو» و "گرمابه بهشت" مرمت و بازسازی شدند.

بازارچه هنر در کنار گرمابه بهشت

حمیدرضا توسلی، معاون فنی و عمران شهرداری گلپایگان می‌گوید: در کنار گرمابه بهشت (ملااسداله) قطعه زمینی وقفی به متراژ ۸۰۰ متر مربع قرار دارد که برای احداث بازارچه هنر در اختیار شهرداری قرار گرفت و در طرح بازآفرینی شهری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی کردیم که اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 373393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.