اقتصاد مقاومتی به اقتصاد آزاد جهت می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد آزاد جهت می‌دهد گفت: اقتصاد مقاومتی سعی می‌کند موانع و نارسایی‌های اقتصاد بازار را برای حفظ قدرت عملیاتی اقتصاد با وجود اختلال‌های جدی بیرونی همچون تحریم‌ها حفظ و تقویت کند.

محمد واعظ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بر خلاف ظاهر خود تضاد ذاتی با اقتصاد آزاد ندارد اظهار کرد: برخی کارشناسان به اشتباه اقتصاد مقاومتی را معادل اقتصاد متمرکز تعیین می‌کنند به این معنی که اقتصاد از طریق دستگاه برنامه ریزی مرکزی کنترل و تعیین شود.

وی افزود: در حالی که اینطور نیست و یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است یعنی مردم در کلیت خود در عرصه تصمیم گیری‌های اقتصادی وارد می‌شوند و اقتصاد مقاومتی به دنبال تقویت و جهت دهی به نظام انگیزشی مردم برای تصمیم گیری های اقتصادی درعرصه تولید و سرمایه‌گذاری است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اقتصاد آزاد به خصوص در کشورهایی که زمینه های رانتی در بازارهای اقتصادی وجود داشته باشد با انواع اختلاف‌های ناشی از انحصارات آشکار یا پنهان و رانت طلبی ها درگیر است.

واعظ افزود: اقتصاد مقاومتی سعی می‌کند این موانع و نارسایی ها در کارکرد اقتصاد بازار را برای حفظ قدرت عملیاتی اقتصاد با وجود اختلال‌های جدی بیرونی همچون تحریم‌ها حفظ و تقویت کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد متمرکز نیست و اقتصاد آزاد را جهت دهی می‌کند، گفت: اقتصاد مقاومتی نظام انگیزشی مردمی که به طور آزاد وارد فعالیت های اقتصادی می‌شوند را متحول می‌کند تا کارکرد نظام اقتصاد بازار بتواند در مقابل اختلال‌های بیرونی دوام داشته باشد و رشد اقتصادی را تامین کند.

کد خبر 373299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.