بلندترین ساختمان چوبی جهان در کدام کشور قرار دارد؟

پروژه ساخت مرتفع‌ترین ساختمان چوبی جهان به تازگی به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برج "Mjosa" در کشور نروژ به عنوان مرتفع‌ترین ساختمان چوبی جهان دارای ۱۸ طبقه و بلندای حدود ۸۵.۴ متر معرفی شد. قبل از این برج ساختمان "HoHo Wien" در اتریش با ارتفاع ۸۴ متر و صومعه پری ساپانتا در رومانی ۷۵ متر بلندترین ساختمان های چوبی در جهان بودند.

برای ساخت تمام چارچوب و نمای برج Mjosa از چوب بسیار مقاوم و سبز Kerto LVL استفاده شده است. این گونه چوب در ۱۰ طبقه پایینی این برج بیش از طبقات بالایی به کار رفته است چرا که امکانات هتل و دفاتر کاری بیشتر در این طبقات مستقر شده‌اند. در طبقات بالایی ساختمان نیز برای جلوگیری از نوسان برج بتن استفاده شده است.

چون که این برج از چوب ساخته شده است تدابیر امنیتی لازم در مقابل آتش سوزی برای آن در نظر گرفته شده است، به طوری که برج Mjosa به مدت ۹۰ دقیقه می‌تواند در مقابل شعله‌های آتش مقاومت کند. چوب  Kerto LVL توسط یک شرکت فنلاندی به نام Mesta Wood ساخته می‌شود که از مواد ۱۰۰ درصد زیستی (bioenergy) استفاده می‌کند.

پس از فرآیند تولید ضایعات آن برای تولید خمیر کاغذ و یا تامین انرژی زیستی کارخانه به کار برده می‌شود. جالب است بدانید که یک کارخانه زیست-حرارتی در نزدیکی کارخانه در روند تولید چوب کمک می‌کند و انرژی مازاد به نزدیکترین شهر یعنی لوجا (Lohja) فرستاده می‌شود. کارخانه Mesta Wood می‌تواند فنلاند را به هدف خود یعنی کاهش ۸۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نزدیک‌تر کند.

برج Mjosa نماد تغییر رویکردها در جامعه ساخت و ساز است و نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از مصالح مقاوم، ساختمان‌های بزرگی ساخت. طراحان این برج امیدوار هستند که با ساختن چنین بنایی بتوان معماران دیگر را نیز به ساخت وساز با استفاده از مصالح مقاومی مانند چوب تشویق کرد.

کد خبر 373267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    0 0
    اطلاعاتی که در شهرهای جهان چه می گذرد جالبن. ابداعات در مورد مقابله با سیل اطلاعاتی داشت که برای مسئولان ما به درد می خورد. با خرج اولیه می شه جلوی بسیاری از آثار جبران ناپذیر مثل از بین رفتن جان انسان ها رو گرفت. در مورد خبرهای پزشکی می خواستم نکته ای بگم که لطفا از لفظ بیماری مهلک یا خطرناک برای استفاده نکنید چون کسی مانند مادر بیمارمبتلا به سرطان من اخبارهای پزشکی مرتبط با سرطان را دنبال می کنند و با خوندن چنین صفت هایی کمی نا امید می شن. عالی بود این قسمت جهانتون