نخستین همایش بین‌المللی ادبیات عربی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان گفت: نخستین همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات عربی جهان، همزمان با آغاز هفته فرهنگی اصفهان، در دانشگاه اصفهان برگزار مشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد خاقانی ظهر امروز (سه شنبه ۲۷ فروردین ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۷۰ گروه عربی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی در کشور مشغول هستند، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان از نظر وزارت علوم جزء پنج دانشگاهی است که در رده دانشگاه‌های بین‌المللی معرفی شد، این دانشگاه یکی از ۱۳ دانشگاه برتر علمی کشور است و از سوی دیگر گروه زبان و ادبیات عربی این دانشگاه جزء گروه‌های پیشکسوت در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰، طی هفت دوره هر دوسال یک بار، برای بهینه سازی آموزش زبان و ادبیات عربی، پژوهش‌ها و رویکردهای نو در زمینه ادبیات عرب، همایش‌های ملی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است، افزود: دستاوردهای این هفت دوره به اندازه‌ای است که با همکارانمان در سایر کشورهای جهان به اشتراک گذاشته شود و تبادل علمی در سطح بین المللی صورت گیرد.

مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان ادامه داد: بر این اساس دانشگاه اصفهان برای برگزاری نخستین همایش بین المللی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات عربی جهان، پیشقدم شد و از اینکه برای برگزاری این همایش بزرگ شرایط لازم فراهم شده است، بسیار خرسند هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه زبان و ادبیات عربی در طول ۱۴۰۰ سال تاریخ اسلام همواره برترین بوده است و در طول تاریخ اسلام اصفهان با داشتن علما و ادیبان در زبان عربی یکی از سردمداران این زبان بوده است، اظهار کرد: مهم ترین انگیزه برای برگزاری این همایش بین‌المللی در اصفهان، احیای مرجعیت ایران اسلامی در فرهنگ و زبان عربی است.  

دبیرهمایش بین‌المللی مدیران گروه‌های ادبیات عربی جهان با بیان اینکه ایران به عنوان یک کشور غیرعرب زبان به تجارب کشورهای غیرعربی در این همایش نیاز دارد، گفت: در این همایش بین‌المللی حدود ۱۰۰ مهمان خارجی و استاد زبان و ادبیات عربی از کشورهای فرانسه، انگلیس، اسپانیا، آمریکا، سوئد، مصرف کره جنوبی، چین، مالزی،اندونزی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و حدود ۱۰۰مهمان داخلی حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( ISC) ثبت شده است، افزود: این پایگاه بزرگترین پایگاه علمی جهان اسلام است و خرسند هستیم که برگزاری بین المللی همایش گره‌های عربی جهان در اصفهان با استقبال بسیار خوبی در مجامع علمی مواجه شد و برخلاف بسیاری از همایش‌ها، این یک همایش خودکفا است که به بودجه دانشگاه و مراکز علمی دیگری وابسته نیست و شرکت کنندگان از کشورهای جهان هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

خاقانی ادامه داد: سازمان‌های حامی برگزاری این همایش دانشگاه کوفه، نجف اشرف و دانشگاه دولتی لبنان هستند.

وی تصریح کرد: با این حال برگزاری این همایش نیز با مشکلاتی از جمله ملاحظات سیاسی، امنیتی، مشکل سوئیفت ( ارتباطات مالی بین بانکی) و امکان پذیر نبودن ارسال شهریه‌های ثبت‌نام روبه رو بود که سبب شد امکان حضور عظیم اساتید و ادیبان از سراسر جهان در این همایش وجود نداشته باشد.

دبیرهمایش بین المللی مدیران گروه‌های ادبیات عربی جهان گفت: این همایش بین‌المللی از روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه، همزمان با روز بزرگداشت شیخ بهایی و آغاز هفته فرهنگی اصفهان برگزار و به مدت دو روز ادامه دارد، همچنین در این همایش از  کتابی که برای نخستین بار  در جهان در زمینه کدبندی و طبقه بندی زبان و ادبیات عربی در ایران و با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه نجف اشرف عراق به چاپ رسیده است، رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین این کتاب یک گام برای احیای تاریخ زبان و ادبیات عربی در ایران به شمار می رود.

خاقانی با بیان اینکه گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان در زمینه تبادلات علمی بین‌المللی پیشتاز است، گفت: سال گذشته با دانشگاه دولتی لبنان در زمینه تبادل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد تفاهم نامه‌ای امضا شد و در سال جاری این مهم برای مقطع دکتری نیز امکان پذیر شده است؛ دانشجویانی که در لبنان و ایران تحصیل می‌کنند دو مدرک فارغ التحصیلی دریافت خواهند کرد.

کد خبر 373198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.