مگاواتی؛ ششمین رییس جمهور زن مسلمان

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

مگاواتی سوکارنوپوتری در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۴۷ میلادی در یک خانواده تقریبا سطح بالای اقتصادی در شهر یوگیاکارتا اندونزی به دنیا آمد و کودکی خود را در کاخ مجلل پدرش سوکارنو گذراند. وی در کودکی علاقه زیادی به رقص و باغبانی داشت و پدرش نیز بارها او را برای آموزش باغبانی به زمین های کشاورزی برد.

پدر مگاواتی در زمانی که او تنها ۱۹ سال داشت از قدرت در اندونزی کناره گیری کرد، پس از او رییس جمهور "سحارچو" هدایت و رهبری جامعه اندونزی را بر عهده گرفت و سوکارنو در سال ۱۹۶۷ میلادی درگذشت. مگاواتی در سال ۱۹۷۰ میلادی به تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه پدیجوران در شهر باندونگ اندونزی پرداخت، اما دو سال بعد فهمید که علاقه ای به این رشته ندارد.

وی در دانشگاه با سورندو سوپجارسو آشنا شد و یک سال پس از آشنایی با او ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام های محمد ریزکی پراماتا، محمد پراناندا و یوان ماهارانی شد. مگاواتی در کتاب خاطرات خود نوشته است رسیدگی به امور خانه، فرزندان و باغبانی از تفریحاتی است که او برای خودش در نظر گرفته است.

ورود به حزب دموکراتیک اندونزی

مگاواتی در سال ۱۹۸۶ میلادی با حزب کوشش دموکراتیک اندونزی در پایتخت اندونزی آشنا شد و چند ماه بعد به اصرار دوستانش عضو این حزب شد و طولی نکشید که در انتخابات مجلس قانونگذاری اندونزی از سوی این حزب شرکت کرد و با اکثریت آرا به نمایندگی این انتخابات رسید.

وی پس از رسیدن به نمایندگی مجلس قانونگذاری عضو مجلس شورای مردم اندونزی نیز شد و به سرعت به محبوبیتی خیره کننده در میان مردم دست یافت. مگاواتی همچنین به عضویت کنگره اندونزی درآمد و در زمینه ارتقا سطح بهداشت و سلامت عمومی تلاش های فراوانی کرد.

معاونت ریاست جمهوری

در اواسط سال ۱۹۹۷ میلادی اندونزی نیز از بحران مالی آسیا مستثنی نبود و دچار آشفتگی اقتصادی شدیدی در نظام اقتصادی‌اش شد. سقوط چشم‌گیر ارزش روپیه و افزایش ناگهانی ارزش دلار آمریکا باعث شد تا ساختار اقتصادی اندونزی با یک بحران تمام عیار مواجه شود و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این پایان عمر نظام حاکم بر اندونزی است.

همزمان با افزایش خشم عمومی نسبت به نحوه فعالیت دولت در این کشور، فساد نیز در بطن دولت فراگیر شده بود و در نهایت رییس جمهور وقت اندونزی سحارچو در ماه مه سال ۱۹۹۸ استعفا کرد و معاون او حبیبیه جایگزین وی در دستگاه حاکم شد و بلافاصله مگاواتی را به عنوان معاون اول خود برگزید.

ریاست جمهوری

مگاواتی که زمینه را برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری هموار می دید برای فعالیت در این پست آماده شد و در انتخابات ۲۳ جولای  سال ۲۰۰۱ میلادی این کشور شرکت کرد و با توجه به محبوبیتی که در زمان معاونت ریاست جمهوری بدست آورده بود پیروز انتخابات شد و دو نامزد دیگر را کنار گذاشت.

بدین ترتیب او شمشین رییس جمهور زن مسلمان پس از بوتو در پاکستان، خالد زیا در بنگلادش، تانسو چیلر در ترکیه، حسینا واجد در بنگلادش و مام مادیور بوی از سنگال شد و در ۹ اوت سال ۲۰۰۱ کابینه کمک های متقابل مردم را راه اندازی کرد. مگاواتی تا سال ۲۰۰۴ به عنوان رییس جمهور اندونزی فعالیت کرد و طی این مدت برخی از اطرافیان او باعث شدند محبوبیت وی در میان مردم کاهش پیدا کند.

مگاواتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ میلادی اندونزی نیز شرکت کرد و از رقیب سرسخت انتخاباتی خود سوسیلو بامبانگ یودهویونو شکست خورد. مگاواتی پس از شکست در این انتخابات اعلام کرد که به فعالیت های سیاسی اش پایان نمی دهد و برای پیروزی در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری آماده می شود.

مگاواتی سوکار نوپوتری در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعدی اندونزی که در ژوئیه سال ۲۰۰۹ میلادی نیز برگزار شد شرکت کرد و این بار نیز از رقیب پوپولیست یوسف کالا از حزب گلکارا شکست خورد و این شکست پایانی بود بر همه فعالیت های سیاسی مگاواتی و او تا کنون دیگر اقدام به فعالیت سیاسی نکرده است.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 373150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.