به گزارش ایمنا و به نقل از روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، در تشریح دلایل تحقق نیافتن رشد پیشبینی شده صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی اظهار کرد: از دلایل اصلی آن می توان به کاهش معنیدار و قابل توجه، تقریباً ۳۵ درصد، صادرات خشکبار در ۱۱ ماهه ۹۷ به عنوان مهمترین اقلام صادراتی بخش کشاورزی و نیز تأثیرگذاری شدید سیاستهای تنظیم بازار داخلی در پایان سال ۱۳۹۷ بر روند صادرات محصولات کشاورزی و غذایی اشاره کرد.
محمود بازاری گفت: رشد ۴۳ درصدی صادرات میوه و تره بار در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نشاندهنده ظرفیت بالای این گروه برای صادرات است مشروط به اینکه با اجرای سیاستها و ضوابط ابلاغی سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر رعایت بستهبندیهای استاندارد محصول صادراتی، با هدف کاهش ضایعات محصول طی مسیر حمل تا بازار هدف و نیز ارزش افزوده ناشی از اجرای ضوابط بستهبندی تا سطح بازار مصرفکننده نهایی در کشورهای هدف، بتوانیم عایدات ارزی واقعی را از صدور میوه و ترهبار کسب نماییم.
وی عنوان کرد: رشد ۱۳ درصدی صادرات شیرینی و شکلات طی ۱۱ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ اگرچه عملکرد قابل قبولی است، اما با توجه به ظرفیتهای این صنعت و سرمایهگذاریها و فناوریهای جدید، عملکرد فوق می توانست بسیار بالاتر باشد. به جرات میتوان گفت که صنعت شیرینی و شکلات ایران وارد رتبههای ممتاز جهانی شده و قابلیت آن را دارد تا هم سطح کشورهای مطرح دنیا، تولید کمی و کیفی داشته باشد.
وی گفت: افزایش ۱۰ درصدی در ارزش صادرات محصولات صنایع تبدیلی طی ۱۱ ماهه ۹۷ نیز به رغم ظرفیتهای بسیار بالای این بخش برای صادرات همزمان با افزایش نرخ ارز در سال گذشته، متاسفانه به دلیل مشکلات تولید از جمله افزایش هزینههای حمل و نقل و بستهبندی محصول صادراتی و نیز ممنوعیتهای دورهای برخی محصولات اصلی این گروه از جمله رب گوجه فرنگی و روغن نباتین موجب کندی صادرات شد.
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی بیان کرد: گل و گیاهان زینتی، خوراکی، دارویی و صنعتی از جمله مهمترین اقلام صادراتی هستند که با حضور محصولاتی نظیر زعفران ایران و تبلیغ این محصول در بازارهای جهانی و نیز فعال کردن ظرفیتهای پایانه گل و گیاهان زینتی تهران، مازندران و محلاّت برای صادرات مجدد از محل ورود موقت گل و گیاهان زینتی در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد.
بازاری در خصوص دلایل کاهش صادرات خشکبار اظهار کرد: کاهش ۳۵ درصدی ارزش صادرات خشکبار طی ۱۱ ماهه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ به دلیل کاهش شدید پسته در سال گذشته، یکی از مهمترین دلایل کاهش رشد صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۷ بوده که نشاندهنده ضرورت توجه و برنامهریزی بیشتر وزارت جهاد کشاورزی با تمرکز بر حفظ و گسترش تولیدات اصیل و ارزآور این بخش است.
وی کاهش شش درصدی ارزش صادرات محصولات حیوانی و فرآورده های آن در ۱۱ ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ را عمدتاً متاثر از اجرای سیاستهای بازار داخل دانست و گفت: اقلامی نظیر محصولات شیلات و آبزیان و روده که مهمترین اقلام صادراتی این گروه است، به دلیل اعمال سیاستهای ارزی سال ۱۳۹۷ و نیز افزایش هزینه های سربار صادرات نظیر حمل و نقل و بسته بندی عملکرد قابل پیش بینی را نداشته است.
بازاری افزود: کاهش ۱۳ درصدی ارزش صادرات محصولات لبنی طی ۱۱ ماهه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ نیز که عمدتاً به دلیل مشکلات موجود در زنجیره تامین شیرخام تا تولید فرآورده های لبنی و ممنوعیت صادرات برخی اقلام از جمله شیر خشک صنعتی و اطفال، کره و پودر آب پنیر بوده و ضرورت هماهنگی و اقدامات مناسب در بخش تولید را دو چندان نموده است.
وی در خصوص پیشبینی چشمانداز صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در سال ۱۳۹۸، تصریح کرد: با توجه به بازنگریهای زمستان سال گذشته و فروردین ماه سال جاری، سال رونق تولیدات کشاورزی و به تبع آن رشد تولیدت صنایع غذایی مبنی بر مواد خام کشاورزی از محل منابع داخلی که میتواند با مدیریت صحیح و برنامهریزی اصولی در بخش تولید و هماهنگی بخش تولید با سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولّی صادرات کشور و همراستا با اهداف کلان تعیین شده در حوزه کالا و بازارهای هدف، به عملکردهای قابل توجهی دست یابیم.
بازاری افزود: البته تحقق اهداف کمّی پیش بینی شده به لحاظ کمّی و کیفی نیازمند تأمین و اجرای الزامات مورد نیاز در بخشهای مختلف دست اندرکار در بخشهای تولید و پشتیبانی است. از مهمترین عوامل و الزامات مورد نیاز، شفافیت در سیاستهای ارزی و دستورالعملهای صادره در سال جاری است که فضای کسب و کار صادرات بخش کشاورزی و غذایی با انگیزه بیشتر و ابهامات کمتر درخصوص برخی سیاست ها بتواند به اهداف تعیین شده نائل شود.
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی یکی دیگر از ضرورتهای این صنعت را شفافیت و ساماندهی هزینههای ضروری و پشتیبانی از صادرات در بخش های حمل و نقل داخلی و برون مرزی و بسته بندی و تامین ملزومات مورد نیاز خطوط تولیدی- صادراتی عنوان کرد.
بازاری گفت: اگرچه نوسانات ارزی تأثیر بسیار زیادی بر تعیین قیمت های تمام شده این بخش ها دارد، لیکن ساماندهی داخلی این بخشها توسط دستگاههای ذی ربط بهویژه، تجهیز ناوگان های حمل ریلی، زمینی، دریایی و هوایی به تجهیزات مناسب حمل محصولات فسادپذیر، تجهیز ناوگان حمل و نقل یخچالی، تامین مواد و مصالح بستهبندی با کیفیت جهت محصولات صادراتی کشاورزی و غذایی بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: از دیگر الزامات مورد نیاز، توسعه ظرفیتهای کمی و کیفی تولیدات در بخش کشاورزی و غذایی و بزرگ شدن مقیاس واحدهای بهره برداری بخش تولید و بنگاههای صادراتی است که در سال جاری در قالب مگاپروژههای صادراتی و کنسرسیوم های صادرات در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران است.
بازاری تصریح کرد: با تکالیف ابلاغی در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد سالیانه ۷.۲۱ درصد صادرات غیرنفتی و شرایط آب و هوایی سال جاری، رسیدن به اهداف مدنظر دشوار نیست مشروط به اینکه تسهیل صادرات، حذف موانع و رویههای دست و پاگیر اداری، برنامهریزی و اطلاعرسانی مستمر ظرفیتهای فعال تولیدی، سیاست های تجاری کارآمد، تامین منابع مالی و بودجه های مورد نیاز برای حمایت از صادرات و بسیاری از حمایتها و پشتیبانیهای قانونی به منظور کسب عایدات ارزی مناسب برای کشور سرلوحه برنامهها و اقدامات همه دستگاههای دست اندر کار باشد.
نظر شما