۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
نقض حریم استحفاظی بقعه باباقاسم

"بقعه باباقاسم" که به دلیل گودبرداری غیر اصولی در اطراف آن در اواخر سال گذشته خبر ساز شده بود در ادامه ساخت و ساز بدون رعایت عرصه و عقب نشینی در جوار آن، اکنون با احداث ستون‌های طبقه دوم پلاک مجاور در خطر نقض حریم استحفاظی(حریم درجه یک) قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از اطلاع رسانی در خصوص گودبرداری غیر اصولی در حریم مقبره بابا قاسم، ساخت و ساز با سرعت هر چه تمام‌تر از اواخر سال ۹۷ ادامه یافت و اکنون علاوه بر رعایت نکردن عرصه شاهد نقض حریم درجه یک این بقعه ۷۰۰ ساله هستیم.

با وجود اینکه در حریم استحفاظی (حریم درجه یک) بقعه بابا قاسم، ساخت و ساز با محدودیت ارتفاعی چهار متر تعریف شده است اما در جوار این بنای هفتصد ساله شاهد ساخت و ساز بیش از این ارتفاع هستیم و ستون‌های طبقه دوم ساختمان در حال احداث عملاً منظر دید این بقعه را تحت تأثیر بسیار محسوس قرار می‌دهد. ساخت و ساز در ضلع جنوبی این ساختمان بدون عقب نشینی انجام شده و با توجه به اینکه پی این ساختمان تا خارج از محوطه ادامه دارد با تحمیل اضافه بار بر روی پی آن، نشست از این ضلع این بنای دوره ایلخانی را تهدید می‌کند.

 همچنین حریم منظر (حریم درجه دو) این بنای تاریخی در ضوابط میراث فرهنگی پنج متر تعیین شده است اما با ساختمان‌هایی با ارتفاعی بیش از این مقدار در این حریم مواجه هستیم.

در ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی، ساخت و ساز در پلاکهای مجاور بناهای واجد ارزش تاریخی حداکثر ارتفاع مجاز معادل حداقل ارتفاع بنای تاریخی و مطابق نظر اداره کل میراث فرهنگی است. کمترین ارتفاع بقعه بابا قاسم حدود سه و نیم متر است و در ضوابط حریم آن ارتفاع مجاز ساخت و ساز در کنار آن چهار متر اعلام شده است که با احداث طبقه دوم پلاک مجاور این ارتفاع نقض می شود و با احتساب ارتفاع دو طبقه و جانپناه پشت بام آن به ارتفاعی بیش از شش متر خواهد رسید که گنبد بقعه کاملاً از دید خارج خواهد شد.

بعد از گودبرداری غیر اصولی در حریم بقعه باباقاسم و درست از کنار دیوار بنا، به منظور ایجاد سازه نگهبان قسمتی از فونداسیون بنای بقعه بابا قاسم نیز تراشیده شد که علاوه بر تضعیف بنا منجر به تحمیل وزن اضافه بر پی این بقعه تاریخی می‌شود.

با وجود اعتراض فعالان میراث فرهنگی و اطلاع رسانی در این خصوص نه تنها برای اصلاح سازه نگهبان اقدامی نشد، بلکه مشخص نیست چه فضاهای قرار است در پشت دیوارهای این اثر تاریخی ساخته شود. زیرا ایجاد تاسیسات و فضاهای تر مانند سرویس بهداشتی احتمال آسیب رساندن به آن را دارد.

این بنا که به عنوان یکصدمین اثر ملی ایران به ثبت رسیده است در محله ابن سینا قرار دارد و در دوره ایلخانی بر روی مزار عارف و زاهد بزرگ آن زمان ساخته است.

کد خبر 372954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • م IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    6 1
    هیچ کس نیست جلوی این کار غیرقانونی رو بگیره؟!!!