۲۵ درصد جوانان بیکارند/جوانان در برابر سیل

بیکاری ۲۵ درصد از جوان‌ها، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده شرکت پتروشیمی، راهکار های پیشنهادی عبور از مشکلات اقتصادی، مقاومت جوانان در برابر سیل و بسته جدید رونق مسکن برخی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه - ۲۵فروردین‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، اقتصاد متشنج ایران مدت‌هاست که از روند ثبات خارج شده و بحران‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است. در این بین عوامل متعددی به التهابات بازارهای اقتصادی دامن زده و فضا را غیرقابل پیش‌بینی‌تر کرده است. در این میان هم کارشناسان اقتصادی از ضرورت راهکارهای کارآمد برای عبور از این شرایط سخت پیش‌رو صحبت می‌کنند.

روزنامه ابتکار در گفت و گو با  علی مزیکی، اقتصاددان  به بررسی راهکار های پیشنهادی عبور از مشکلات اقتصادی پرداخت و در تیتر  یک خود نوشت:«گردنه سخت بحران‌ و راه‌های عبور!» مزیکی با اشاره به راه دشوار پیش‌رو، مشکلات کشور را دسته‌بندی می‌کند و دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: مشکلات کشور چند نوع است. یک نوع از این مشکلات، تجارت و روابط‌ خارجی است که ریشه آن را می‌توان در رفتارهای خودمان پیدا کنیم. این مشکلات به سختی برطرف خواهند شد چراکه لازم است تعاملات ما با دیگر کشورها بیشتر شود و رویکرد ما رویکرد سازنده‌تری باشد.

وی می‌افزاید: این به معنای سازنده نبودن ما در گذشته نیست، اما به دلیل تصویری که از ایران در دنیا وجود دارد ما مجبور به دادن امتیاز بیشتری به کشورهای دیگر هستیم. بنابراین رویکرد سازنده‌تر و تعاملات بیشتر با دنیا یک طرف ماجرای عبور از بحران اقتصادی و بهبود شرایط است. ما باید تغییر اساسی در سیاست‌های عمومی کشور که مربوط با روابط با دنیا است داشته باشیم. به عبارت دیگر ما نیازمند یک تغییر و انعطاف در روابط با دنیا هستیم.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به گفت‌وگوی  سخنگوی اتحادیه اروپا با «رویداد۲۴»  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «اروپا به تحریم‌ها علیه ایران نمی پیوندد» سخنگوی اتحادیه اروپا در ادامه افزوده: باید بگوییم ایران به توافق هسته‌ای پایبند است و لغو تحریم‌ها بخش مهمی از برجام است. باور داریم سود حاصل از برجام باید به مردم ایران تعلق یابد. از آغاز به کار اینستکس بسیار راضی هستیم و معتقدیم این سازوکار می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را کم کند و به شرکت‌های اروپایی برای ادامه تجارت مشروع و قانونی با ایران امکان دهد. البته این سازوکار نیاز به زمان برای تطابق با ساختار ایران دارد. اینستکس به قوانین ضد پولشویی و مقابله با منابع مالی تروریسم توجه دارد. در آینده سه کشور اصلی اینستکس یعنی فرانسه، آلمان و انگلستان به ارائه جزئیات بیشتری از این سازوکار خواهند پرداخت.

روزنامه ایران نیز صفحه نخست خود را به چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده شرکت پتروشیمی اختصاص داد در تیتر خود نوشت:«حقوق دو هزار دلاری سپر بلای تحریم!» روزنامه ایران در ادامه افزود: در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۴ متهم پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، بالاخره نوبت به دفاع مرجان شیخ‌الاسلامی رسید؛ متهمی که البته سال‌هاست از ایران رفته و در کانادا مستقر است. آن‌گونه که قاضی مسعودی مقام در جلسه دیروز گفت، اتهام وی «مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کشور به میزان ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو از طریق اخلال در نظام توزیع محصولات پتروشیمی که منجر به تحصیل ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو-  معادل ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار» است. بر اساس متن کیفرخواست و توضیحات نماینده دادستان شیخ‌الاسلامی مدیرعامل شرکت‌های «دنیز» و «هترا» بوده که با شرکت بازرگانی پتروشیمی همکاری می‌کرده‌اند. او البته پیش از این در اطلاعیه‌ای با رد اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» گفته بود که تاکنون وکیلی در دادگاه رسیدگی به پرونده بازرگانی پتروشیمی معرفی نکرده‌ است.

روزنامه خراسان نیز صفحه نخست خود را به اظهارات اخیر مدیر عال بانک مسکن اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«بسته جدید رونق مسکن» روزنامه خراسان در ادامه افزود: در شرایطی که آمارهای وزارت راه، از رشد تقریباً دو برابری قیمت مسکن در تهران در سال گذشته خبر می دهد، مدیر عامل بانک مسکن از تهیه بسته رونق‌زا برای بخش مسکن خبر داد که عرضه مسکن، خانه اولی ها و خسارت دیدگان حوادث غیر مترقبه در شهرها و روستاهای کشور را شامل خواهد شد. رحیمی انارکی از تهیه بسته رونق زا برای بخش مسکن از سوی کارشناسان این بانک خبر داد و گفت: این بسته طی چند روز آینده نهایی می‌شود و برای تصویب و عملیاتی شدن تحویل دولت و بانک‌مرکزی خواهد شد. وی درباره اهداف این بسته توضیح داد: از جمله اهداف مدنظر در تهیه این بسته سیاستی، تحرک بخشی به ساخت و ساز مسکن متناسب با الگوی مصرف و همچنین کمک بیشتر به قدرت خرید خانه‌اولی‌ها و حمایت مالی و اعتباری از این گروه برای تامین مسکن مناسب است. وی با ابراز امیدواری به این که این بسته تا پایان فروردین ماه نهایی شود، افزود: این بسته، یک مجموعه نسبتاً کاملی است که سمت عرضه، تقاضا و تامین مالی مسکن را دربر می‌گیرد. رحیمی انارکی درباره چارچوب کلی فعالیت بانک مسکن در سال جدید نیز گفت: بانک مسکن در سال ۹۸ دو مسیر تامین مالی را پیش روی خود تعریف کرده است. مسیر اول، تامین مالی مناسب بخش مسکن است که در این مسیر اولویت با عرضه مسکن است. اما در کنار آن، خانه‌اولی‌ها نیز به عنوان گروه اولویت‌دار در سمت تقاضا، مورد حمایت بانک قرار خواهند گرفت. مسیر دوم تامین مالی نیز پرداخت تسهیلات به خسارت‌دیدگان در حوادث غیرمترقبه از جمله سیل در شهرها و روستاهای کشور طبق تصمیمات به موقع دولت و بانک مرکزی خواهد بود.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به رشد ۱۲۲۴ واحدی شاخص بورس اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«۱‌+‌۲ نشانه از مسیر بورس» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود:شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات دیروز با رشد ۱۲۲۴ واحدی پس از شش ماه و نیم به کانال ۱۹۵ هزار واحدی راه یافت. دماسنج اصلی بازار سهام پیش از این، در نهم مهرماه به این کانال وارد شده بود و پس از آن در مسیر نزولی افتاد. بنابراین محدوده مزبور به لحاظ فنی سقف تاریخی شاخص کل محسوب می‌شود و عبور پایدار از این مرز حداقل از نقطه‌نظر روانی و در کوتاه‌مدت با مقاومت روبه‌رو خواهد بود. در نقطه مقابل، تحلیلگران بنیادی با اتکا به پارامترهایی نظیر نسبت قیمت به درآمد بازار و مبنای دلاری قیمت سهام، تصویر دیگری از روند بورس ارائه می‌کنند. نسبت قیمت به درآمد سهام در مقایسه با سپرده‌های بانکی (سرمایه‌گذاری بدون ریسک) در سطوح متعادلی قرار دارد و نزدیک شدن به فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها در این مدت می‌تواند با کاهش نسبت مزبور از افت قیمت‌ها ممانعت کند. در سوی دیگر، شاخص قیمت دلاری بورس تهران نشان از فاصله معنادار این نماگر با میانگین تاریخی خود دارد. این اختلاف با توجه به سیاست‌های اقتصادی مورد انتظار فعالان بورسی می‌تواند پشتوانه‌ای قابل‌تامل برای ادامه صعود سهام باشد. به‌ویژه آنکه عموما در میان‌مدت غلبه عوامل بنیادی، رفتار معمول بورس تهران بوده است.

روزنامه کیهان در گزارش تحلیلی امروز خود به  وحدت و حضور جوانان در مناق سیل زده جهت امداد رسانی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«همت جوانان بالاتر از امواج خروشان سیل» روزنامه کیهان در ادامه افزود:طی روزهای گذشته که سیلاب خروشان کرخه از هر طرف به روستای دهلاویه از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان خوزستان هجوم آورده بود، جوانان غیور خوزستانی صحنه عجیب و کم‌نظیری را با اراده و مقاومت خود ترسیم کردند، مردان بلندهمت دهلاویه تا رسیدن گونی‌ها با انداختن تن خود بر شکستگی سیل‌بند، مانع حرکت و پیش‌روی سیلاب شدند. غیرت و همت که باشد دیگر فرقی نمی‌کند، سیل تیر و ترکش روانه خانه و کاشانه هم‌وطنانت شده باشد یا سیلاب! این جوانان هستند که بار دیگر به بلندای سرو و به استقامت کوه قد علم می‌کنند، عظمت حجم ویرانگر آب هم در برابر عزت و مردانگی‌شان قطره‌ای ناچیز می‌شود و صحنه‌هایی خلق می‌کند که سر انسانیت را برافراشته نگاه می‌دارد و باز هم این جوانان غیور و شجاع هستند که حماسه‌ساز می‌شوند؛ مردان همیشه پیروز شرافت، نبرد و ایستادگی.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به  افزایش نرخ بیکاری  در سال گذشته اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«۲۵ درصد جوان‌ها بیکارند» روزنامه مردم سالاری نیز در ادامه افزود: بیکاری معضل ریشه‌داری است که سال‌ها است جامعه ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ و اگر چه دولت‌های مختلف سعی در مهار آن داشته‌اند یا گاه وعده‌هایی مبنی بر ریشه کنی آن داده‌اند؛ این معضل هنوز پابرجا است و زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات دیگر اقتصادی است. جدیدترین آمار ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که نرخ بیکاری سال ۱۳۹۷ با رشد ۰.۱ درصدی به ۱۲ درصد رسیده است. همچنین این آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند که نسبت به سال قبل هیچ‌گونه تغییری ندارد.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود  را به اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «شرط اروپا برای همکاری با ایران» روزنامه همدلی در ادامه افزود: بدون شک اتحادیه اروپایی در پی آن نیست که منافع خود در رابطه با کشورهایی مثل آمریکا را قربانی حمایت از ایران بکند. اتحادیه اروپا برای محافظت از سرمایه‌گذاران اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا در موضوع ایران، باید ابتدا به این نتیجه برسد که می‌تواند با ایران به همکاری برسد و اینکه ایران قصد همکاری با اروپا درخصوص موضوعات دیگر را دارد یا خیر؟ اتحادیه اروپا هیچ‌گاه حاضر به دادن تضمینی عینی برای بهره‌مندی ایران از منافعی که قرار بود در برجام ببرد، نشد و بعد از این‌پا و آن‌پا کردن‌های فراوان حتی به‌واسطه بازگشت تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های اروپایی فرار را بر قرار ترجیح دادند و از ایران خارج شدند. در چنین شرایطی اگرچه اروپایی‌ها ایده‌هایی چون به‌روزآوری قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا، کانال مالی و... را مطرح کردند، اما درنهایت به یک شرکت محدود تحت‌عنوان «اینستکس» بسنده کردند؛ شرکتی که قرار است به‌رغم همه وعده‌های پیشین، مبادلات مالی را صرفا به سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه محدود کرده و به بستری برای تجارت نفت در برابر غذا و دارو تبدیل شود. بعد از مخالفت کشورهای کوچک و درجه دو اروپایی، سرانجام فرانسه قبول کرده است که میزبان سازوکار ویژه مالی باشد و کشور آلمان مدیریت اجرایی را تقبل کرده است. بریتانیا نیز قرار است حسابداری آن را بر عهده بگیرد. اما فعلاً همه چیز در حد حرف است که البته می‌توان انتظار داشت در نهایت حداقل بخشی از آن متحقق شود. اجرایی شدن این طرح هم زمانی بیشتر از تکمیل آن را می‌طلبد و با توجه به اظهارات آگاهان از روند ماجرا حتی اگر توافق بر سر اجزا و نحوه کار کانال مالی یادشده در اواخر ماه ژانویه تکمیل شود، اجرای آن به ماه‌های بعد موکول می‌شود. با این حال سخنگوی اتحادیه اروپا مدعی تعامل سازنده با ایران و حمایت اتحادیه ازبرجام شد.

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود  به بررسی مولفه های  گفتمانی غالب بر فضای سیاسی کشور پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«سال سقوط لیبرالیسم ایرانی» روزنامه فرهیختگان در ادامه افزود: در دورانی که حسن روحانی در قریب به اتفاق عرصه‌ها عملکرد مثبتی از خود نشان نداده، کارنامه فراکسیون امید خیلی خالی‌تر از انتظارهاست و شورای شهر تهران در نبود سایه شورای نگهبان، هم کم کارکرده  و هم بد. خیلی‌ها از حالا در حال آماده کردن خود برای انتخابات هستند؛ هم انتخابات مجلس و هم ریاست‌جمهوری. در ایران اما این احزاب نیستند که برای حضور افراد در انتخابات و رفتارهای سیاسی ایام رقابت تصمیم می‌گیرند، در عوض هر فردی ممکن است برحسب اینکه به چه میزان احساس مسئولیت می‌کند یا امیدوار می‌شود که ممکن است به پیروزی برسد، بدون درنظر گرفتن اولیات ماجرا یعنی امکان عبور از فیلتر شورای نگهبان وارد کارزار شده و خود را نامزد انتخابات معرفی کند. از این‌رو باید گفت در دو مقطع ۹۸ و ۱۴۰۰ از این سو جمنا و از آن سو پارلمان اصلاحات یا شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معلوم نیست بتوانند اثرگذاری ویژه‌ای داشته باشند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به بررسی شکست استراتژی کاخ سفید برای تبدیل عراق به سد مقابله با نفوذ ایران در منطقه پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«ریشه در اربعین» روزنامه وطن امروز در ادامه افزود:همراهی نکردن با تحریم‌های آمریکا و انبوه کمک‌های مشتاقانه برای مردم سیل‌زده ایران، از نشانه‌های برادری دولت و ملت عراق با مردم ایران است. در کتاب جنجالی «آتش و خشم» که به بررسی چند ماه ابتدایی ریاست‌جمهوری ترامپ در کاخ سفید پرداخته است، نکته‌ای بیان شده که این روزها می‌توان موجودیت آن را در روابط بین عراق و آمریکا بخوبی مشاهده کرد. در این کتاب به نخستین ‌سخنرانی ترامپ در مقر سازمان سیا در لانگی ویرجینیا اشاره شده است. او در این سخنرانی که چند روز بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش انجام شد، به مساله جنگ آمریکا با عراق پرداخت و بیان کرد: «من طرفدار عراق نبودم و نمی‌خواستم به عراق برویم اما به شما می‌گویم زمانی که وارد عراق شدیم، من گفتم باید نفت را نگه‌ داریم و همیشه هم می‌گویم که باید نفت را نگه ‌داریم. حالا من این را برای دلایل اقتصادی می‌گویم اما اگر درباره این مساله فکر کنید...» در ادامه ترامپ، مایک پمپئو را که آن زمان رئیس سیا بود مخاطب خود قرار داد و گفت: «اگر ما نفت را نگه ‌داشته بودیم، دیگر خبری از داعش نبود، چرا که نفت نخستین ‌جایی است که آنها منابع مالی خود را تأمین می‌کنند، بنابراین به همین دلیل است که باید نفت را نگه‌ داریم». شاید ترامپ در این سخنرانی که جزو نخستین‌ سخنرانی‌های او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بود، نتوانست بخوبی مقصود خود را از جمله «نفت را نگه داریم» بیان کند، اما این روزها بخوبی می‌توان نقش عنصر اقتصادی را در کنار عناصر امنیتی و نظامی دیگر در روابط واشنگتن- بغداد مشاهده کرد. البته این مساله نباید باعث شود از نقش موثر عراق- به زعم دولت ترامپ- در اجرای تحریم‌های آمریکایی علیه ایران نیز چشم‌پوشی کرد. عراق برای ترامپ بیشتر از هر چیز برای مقابله با ایران اهمیت دارد و این مساله را می‌توان در سخنرانی اخیر او که بیان کرده بود نیروهای آمریکایی را در عراق نگه می‌دارد تا از این طریق ایران را تحت نظر داشته باشد، مشاهده کرد.

کد خبر 372908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.