باور شهید آوینی آثار او را ماندگار کرد

منتقد سینما و فیلمساز گفت: مبنای روایت شهید آوینی پرمغز و با وجه شاعرانگی است؛ آنچه را که خوانده و نوشته در اندیشه مردم اثرگذار بوده و باور این شهید بزرگوار است که آثارش را ماندگار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر نبوی ظهر امروز (چهارشنبه) در آیین بزرگداشت هفته هنر اسلامی در نشستی صمیمانه با جمشیدیان نمایشنامه نویس و منتقد سینما در جمع فرهیختگان استان اصفهان پاسخگوی سوالات وی در خصوص شخصیت شهید آوینی و راز ماندگاری آثار ایشان در انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به ابیاتی از شعر حافظ و راز ماندگار شدن آثار این شهید بزرگوار در عرصه سینما و دفاع مقدس اظهار کرد: جهانی که شهید آوینی در آن سیر می کند، جهانی است که امام حسین (ع) به وجود آورده و از عاشورا به این طرف عالم و آدم یکی است، شهید آوینی سعی کرده که در مسیر انسان تراز حرکت کند و همین باعث شد که آرام و قرار نداشته باشد و یکی شدن زیست فردی و اجتماعی را تجربه کند، البته طی کردن این مسیر نیاز به مجاهدت زیادی در این زمینه دارد که در این مسیر خسته نشود.

این منتقد سینما و فیلمساز  ادامه داد: شاید روح جستجو گر او و خستگی ناپذیر بودنش باعث شده که شهید آوینی از مراحل زندگی به نقطه استقلال برسد.

به گفته وی نقطه کانونی شخصیت فکری،معنوی و هنری شهید آوینی مستقر در یک مثلث است و قاعده این مثلث را معارف اهل بیت تشکیل می دهد و این شهید بزرگوار این موارد را عرضه می کند.

نبوی با اشاره به اینکه ضلع دیگر مثلث مبانی فکری امام خمینی (ره) است، گفت: ضلع دیگر مبانی معرفتی انقلاب است و شهید آوینی منزل به منزل جلو آمده و کارها را به سرانجام رساند و در نقطه کانونی مثلث سلوک خود را ساماندهی کرده و بعثت خود را دریافت کرد.

نبوی در پاسخ به این سوال که اگر برنامه‌های دفاع مقدس و روایت فتح نبود آیا شهید آوینی شناخته می شد، گفت: این شهید بزرگوار تمنای شهادت می کرد و در حقیقت شهید شاهد بر حقیقت است و اگر خون او با فتح در زمین بریزد جلوه دیگری از حقیقت اتفاق می‌افتد و اگر هم خون بر زمین نریزد بازهم شهید است و آثار گواهی بر حقیقت می‌دهد.

وی اضافه کرد: شهید آوینی به عنوان یک روشنفکر درس خوانده اهل محافل علمی، فرهنگی و هنری در مسیری طی شده بوده و مجموعه‌ای از کنش‌های انسانی را داشته است.

به گفته منتقد و فیلمساز سینما شهید آوینی از مسیری آمد تا به مقصد انقلاب رسید و طی آشنایی با حوزه های معرفتی دچار تکان روحی شد و سرمستی و جستجوگری او افزایش پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اندیشه شهید آوینی به هنر انقلابی و شناساندن این انقلاب خدمت کرده است، گفت: این شهید بزرگوار در آثار نوشتاری به دنبال تحمیل عقاید خود به دیگران نبودند و در  حوزه تأملات سینمایی نگاه ایشان به نقطه استقلال رسید اما در حوزه نقد به این نقطه نرسیدند و در نتیجه ایرادهایی هم وجود داشت.

نبوی با اشاره به فیلم از چرخه تا راین روایت این شهید بزرگوار تأکید کرد: شهید آوینی شاخص‌ها را می گفت و در دفاع از حقیقت حرکت می‌کرد، در حقیقت مخاطب شهید آوینی نظام فرهنگی جامعه است و به جامعه هنری سینما هم اعتنا دارد و مباحث را در قالب سینما بیان می‌کند.

وی ادامه داد:  اگر به تفکرات یک متفکر اعتنا و توجه شود در جامعه زنده است و با مردم نفس کشیده و زندگی می‌کند، توجه فرهنگ ایرانی به این متفکر زنده بودن آن ها را در جامعه رقم می زند.

منتقد و فیلم ساز سینما تأکید کرد: اگر به تفکرات شهید آوینی و آنچه که در سینما به عنوان مبانی فکری دنبال می شد توجه شود و در عین حال از تفکرات اون نقد صورت گیرد باعث زنده بودن ایشان در جامعه کنونی و در فرهنگ مردم می شود.

شهید آوینی معلم سینما نیست

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که آیا در بدنه سینما آثار این شهید مکتوب است، گفت: شهید آوینی معلم سینما نیست و کسی است که و در حوزه مسائل فرهنگی و هنری و سینما متفکر است، و اگر تمنای درونی افراد سینما پیوسته با حقیقت باشد، رجوع آن ها به آثار شهید آوینی زیاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: هنر به دو طبقه فطری و طبیعی تقسیم بندی می شود؛  هنر فطری شاخص‌های خود را دارد و هنر طبیعی هم دارای شاخص‌های خود است، اندیشه‌های فکری و هنری شهید آوینی رجوع به جهان حقیقت فطرت را دارد.

منتقد و فیلم ساز سینما با اشاره به اینکه آثار شهید آوینی در سینما به فیلم سازان کمک زیادی می کند، گفت: آوینی بعثت خود را دریافت کرد و حرکت در این مسیر نیازمند این است که فیلم سازان به ارزش افزوده این شهید بزرگوار افزوده دیگری را اضافه کنند و فقط مصرف کننده نباشند و تقلید خلاقانه داشته باشند.

نبوی تأکید کرد: همه هنرمندان در طول تاریخ از هم مشق کردند و مشق خلاقانه تقلید را جلو می برد و باید بدانیم که تقلید غیرخلاقانه موجب تبدیل ارزش ها، مردم سالاری و فیلم سازی به دکان می شود و جامعه را از فرصت های باروری محروم یمی کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های جدی شهید آوینی این بود که مرام و سلوک ایشان در افتادن با مجهولات زمانه باشد، اظهار کرد: آنچه که آثار شهید آوینی را ماندگار می کند باور ایشان است و مبنای روایت فتح ایشان پرمغز و با وجه شاعرانگی است و آنچه را که می خواند و می نویسد در اندیشه مردم اثر گذاشته است و این اتفاق وابسته به باورهای او بوده که با خصلت شاعری و داستان نویسی به این حوزه تسلط داشته است.

کد خبر 372640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.