"چکاوک هدهدی" در زیست‌بوم تالاب بین‌المللی گاوخونی مشاهده شد

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای اولین بار چکاوک هدهدی از پرندگان شاخص زیستگاه های بیابانی در محدوده زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده و ثبت شد.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این گونه ارزشمند در زیستگاه های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی توسط محیط بانان مشاهده و شناسایی شده است.

وی افزود: چکاوک هدهدی به عنوان گونه منحصر زیستگاه های بیابانی و فرا خشک به شدت بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی افزوده و از نقاط قوت و جاذبه بسیار مهم گردشگری منطقه به شمار خواهد رفت.

به گزارش ایمنا؛ چکاوک هدهدی(شبان فریب) با نام علمی " Alaemon alaudipes" از راسته گنجشک ها و تیره چکاوک هاست. این پرنده ۱۹ سانتیمتر طول دارد و از چکاوک های بزرگ به شمار می رود که هنگام پرواز همانند هدهد نوارهای سیاه و سفیدی در بال هایش دیده می شود.

روی تنه به رنگ شنی نخودی، زیر تنه سفید و اغلب با خال های سیاه در سینه و نوار ابرویی سفید با خط چشمی سیاه و باریک دیده می شود و منقار اندکی خمیده رو به پایین و پاها بلند است.

زیستگاه این پرنده در بیابان ها و مناطق کویری با ماسه و شوره زارهای هموار دارای گیاهان پراکنده و اندک است و روی زمین در میان بوته های کوتاه و انبوه آشیانه می سازد و در ایران بومی و فراوان است.

کد خبر 372514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.