اتحادیه بین‌المجالس جهانی کارشکنی‌های آمریکا را تقبیح کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی رؤسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی از کارشکنی آمریکا در ارسال کمک‌ها به سیل‌زدگان ایرانی گفت: رؤسای مجالس اعلام کردند برای ارسال این کمک‌ها از طرق مختلف همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی بامداد سه شنبه پس از سفر سه روزه به قطر، در بدو ورود به تهران گفت: این سفر بسیار فشرده بود که به منظور حضور در اجلاس بین المجالس جهانی انجام وبحث های مهمی راجع به ساختارها به خصوص در حوزه آموزش، پایداری امنیت و نظام های قانونی مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: کمیته هایی که در این دوره از اجلاس بین المجالس جهانی حضور داشتند، گزارش هایی ارائه کردند و فرصتی دست داد تا با رؤسای مجالس کشورهای مختلف درباره همکاری های اقتصادی صحبت شود که موضوعات آن بر حسب موقعیت کشورها و درگیری هایی که در حوزه منطقه ای و امنیتی داشتند، متفاوت بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حاشیه برگزاری این اجلاس با ۱۳ رئیس مجلس مذاکره شد، گفت: کشورهای آسیایی و عربی غالباً به ضرورت گسترش همکاری با یکدیگر در حوزه توسعه روابط اقتصادی و مسائل مهم اذعان داشتند.

تقبیح رفتار آمریکایی‌ها درباره دخالت آنها در امور داخلی کشورها

لاریجانی در ادامه در خصوص برخی حوادث در حوزه روابط دوجانبه، عنوان کرد: رؤسای مجالس روی نوع دخالت هایی که در کشورها از سوی برخی کشورهای دیگر صورت می گرفت، طبعاً حساسیت هایی داشتند و نگاه اکثر قریب به اتفاق رؤسای مجالس در این کنفرانس، تقبیح رفتاری است که آمریکایی ها چه در بخش جولان و چه فلسطین و قدس شریف داشتند و همچنین نسبت به هیاهوی مجدد نتانیاهو در حوزه کرانه باختری که به خاطر انتخابات رژیم اشغالگر قدس است، واکنش نشان دادند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: همچنین رؤسای مجالس کشورها درباره مسائل مربوط به هسته ای ایران نیز حساسیت نشان دادند و گفتند؛ رفتار ایران از پختگی سیاسی برخوردار بوده و در مجموع، این جمع بندی را داشتند که ایران در شرایط مختلف با همه مسائلی که اتفاق افتاد، بسیار متین عمل کرده است.

ابراز نارضایتی از اقدام آمریکا برای نرسیدن کمک‌ها به سیل‌زدگان ایرانی

وی افزود: همچنین کشورهای حاضر در این اجلاس، در مسأله سیل با ایرانیان ابراز همدردی کرده و از رفتار آمریکایی ها نیز در این حوزه ابراز نارضایتی کرده و اعلام داشتند که کمک ها را از طرق مختلف برای ایران ارسال می کنند.

«بنابر این، بخشی از بحث های ما با کشورهای مختلف اعم از همسایگان مثل ترکیه و پاکستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه از این جنس صحبت ها بود و درباره موضوعات منطقه ای نیز صحبت شد همچنین بخش وقت گیری نیز درباره مسائل قطر بود که درباره موضوعات مختلف با آنها رایزنی داریم و در این حوزه بحث های مفصلی با امیر قطر به ویژه در حوزه اقتصادی، نخست وزیر قطر، رئیس مجلس و وزیر خارجه نیز مبسوط تر گفت وگو کردیم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی نمایندگان در قطر ماندند؛ چرا که اجلاس همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم نتیجه بحث ها مفید واقع شود و نقش آفرینی بهتر و موفق تری در منطقه به خصوص با سر وصداهای بلاوجهی که آمریکایی ها به راه انداخته اند، داشته باشیم و گفت وگوهایی که با مسؤولان کشورهای مختلف داشته ایم، بتواند مؤثر باشد.

کد خبر 372484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.