مشاهده "زاغ بور" در زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای اولین بار "زاغ بور" تنها پرنده آندمیک و نماد پرندگان ایران در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده شد.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این گونه ارزشمند در زیستگاه‌های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی شناسایی و تصویربرداری شده است.

وی افزود: ثبت تصویر "زاغ بور " به عنوان تنها پرنده منحصر به فرد ایران در جهان به شدت بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی می افزاید و از نقاط قوت و جاذبه های بسیار مهم گردشگری منطقه به شمار خواهد رفت.

به گزارش ایمنا، "زاغ بور" یا "زاغ کویری" (نام علمی: Podoces pleskei) پرنده ای از خانواده کلاغ است. با این حال وجه تمایز این پرنده با سایر کلاغ‌ها و زاغ‌ها زمین‌زی بودن و داشتن صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای است.

"زاغ‌بور" پرنده‌ای زیرک و تا حدودی مخفی کار است و این امر مشاهده آن را در طبیعت مشکل کرده است. از طرفی هماهنگی کامل رنگ پروبال این پرنده با محیط زیست آن و نیز عدم پرواز در ارتفاع بالا، امکان مشاهده آن را در زیستگاه‌های طبیعی‌اش کاهش می‌دهد. از این‌رو باور عمومی این است که این پرنده از جمعیت و تراکم نسبتاً پایینی برخوردار است.

زیستگاه  این پرنده تنها در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی شرق و جنوب شرق ایران، در ده استان‌ سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی ، سمنان، اصفهان، یزد، فارس، کرمان و تهران است و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است.

کد خبر 372437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.