استقبال بی نظیر گردشگران از ایستگاه‌های دوچرخه سواری در اصفهان

استقبال گردشگران نوروزی علاقه مند به دوچرخه سواری در شهر دوچرخه ها امسال بی نظیر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا این روز ها با گذر از حاشیه زاینده‌رود و بافت تاریخی شهر در ورودی ایستگاه‌های دوچرخه، صف‌های طولانی مردمی به چشم می‌خورد که برای اجاره دوچرخه در انتظار ایستاده‌اند، پیر و جوان، کوچک و بزرگ، زن و مرد برای دوچرخه‌سواری در شهر دوچرخه‌ها صف بسته‌اند. بیشترشان مسافر و گردشگرند و انگیزه‌شان دوچرخه سواری در شهر دوچرخه‌ها و دیدن و لذت بردن از مکان‌های تاریخی اصفهان است

آذر ماه سال گذشته ۱۵ ایستگاه  با ۷۵۰ دستگاه دوچرخه با مشارکت شهرداری اصفهان و بخش خصوصی در محدوده محور زاینده رود و نقاط مرکزی شهر اصفهان راه اندازی شد و پنج ایستگاه مکانیزه تمام هوشمند نیز در ماه‌های منتهی به نوروز در محدوده تاریخی شهر شروع به کار کرد.  ایستگاه پاکرو خیابان نقش جهان نیز یکی از ایستگاه‌های مکانیزه ای است که در بافت تاریخی راه اندازی شده، متقاضیان یکی پس از دیگری سوار بر دوچرخه از ایستگاه خارج می شوند، سه مدل دوچرخه در این ایستگاه برای مشتریان وجود دارد، دوچرخه برقی، دنده ای و ساده که اجاره هر کدام برای نیم ساعت به ترتیب شش هزار، چهار هزار و یک هزار تومان است که با ارائه کارت ملی هوشمند می‌توان دریافت کرد.

وحید ۲۵ ساله اهل اهواز که در صف ایستاده، می گوید: دوچرخه سواری در میدان نقش جهان هم فال است هم تماشا، نشاط آور و مهیج، درشکه‌ها و ماشین‌های برقی و دوچرخه‌ها در این مکان آلودگی صوتی و هوا ایجاد نمی‌کند، ترافیک وجود ندارد و ایده ی خوبی است که مردم راحت تر تردد کنند و البته به مکان‌های تاریخی آسیبی نرسد.

هر لحظه به تعداد مراجعه کنندگان اضافه می شود، یکی می رود دو نفر می آیند به این ترتیب پس از گذشت یک ساعت همچنان مجالی برای گفت و گو با متصدی ایستگاه پاکرو نقش جهان پیدا نمی شود. کودکی پنج ساله نیز برای دریافت دوچرخه به همراه پدرش در صف ایستاده است.

با کم شدن مشتریان برای مدتی کوتاه، محمد شاه کرمی متصدی ایستگاه پاکرو نقش جهان می گوید: با توجه به ایام نوروز و حضور گردشگران در چند روزه گذشته حدود ۹۰ درصد مشتریان دوچرخه گردشگران بودند و استقبالشان بی نظیر بود، بیشتر مشتریان دوست دارند با دوچرخه در میدان گردش کنند، در این ایام انگیزه فقط تفریح است، با این حال در وزهای عادی نیز شهروندان به دلیل وجود ترافیک در سطح شهر از پاکرو ها استفاده می کنند. من خودم قبلا راهنمای گردشگری بوده ام، این طرح یه نوعی یک فرهنگسازی در راستای حفظ محیط زیست و کاهش ترافیک است."

دو سه خیایان پایین تر در ایستگاه پاکرو حاشیه زاینده رود و پل خواجو اما ایستگاه خلوتر است و نصوحیان متصدی این ایستگاه در این باره می گوید: "در این محدوده به دلیل ترافیکی که  همیشه وجود دارد بیشتر مردم از دوچرخه استفاده می کنند، انگیزه متقیان دوچرخه فصل به فصل فرق می کند در حال حاضربیشتر برای بازدید و تفریح است و روزهای عادی بیشتر برای کم کردن ترافیک و آلودگی هوا؛ ما نیز سعی می کنیم که بر فرهنگسازی بیشتر کار کنیم و در مردم انگیزه ی استقاده از پاکرو ها را بوجود بیاوریم، سعی می کنیم با ارائه اطلاعات به شهروندان برای پرهیز از تردد خودرو های تک سرنشین ، ایجاد ترافیک وآلودگی هوا استفاده از دوچرخه ها را به شهروندان یاداوری کنیم. زیرا هنوز استفاده از دوچرخه ها نیاز به فرهنگسازی دارد چرا که گفته می شود تنها سه درصد شهروندان ما از دوچرخه استفاده می کنند. اما دوچرخه سواری ورزشی دلچسب و لذت بخش است خصوصا در اصفهان که به شهر دوچرخه ها معروف است و همچنین از نظر زیست محیطی تاثیر مثبتی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد."

کد خبر 372070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.