اصلی‌ترین دلیل تخریب جنگل‌های زاگرس استان اصفهان

یک دوستدار طبیعت در خصوص مهمترین دلایل تخریب جنگل‌های زاگرس در استان اصفهان گفت: بیماری‌های بسیاری درختان بلوط و جنگل‌های غرب استان را تهدید می‌کند، همچنین وجود سد بادرود لرستان است که مانع مشروب شدن ۴۰ کیلومتری از جنگل‌های زاگرسی غرب استان اصفهان شده است.

سیف‌الله عظیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت توجه مردم به جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست در روز طبیعت اظهار کرد: در استان اصفهان ۵۰ هزار هکتار جنگل زاگرسی وجود دارد که غنی‌ترین تنوع زیستی را دارد، عمده گونه‌های جنگلی اصفهان درختان بلوط است که در تعدیل آب و هوا نقش بسیاری دارد، اما متاسفانه بهره‌برداری بی رویه، چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی و درنظر نگرفتن حقابه جنگل‌ها از مشکلات پیش روی این منطقه است.

وی در خصوص مهمترین دلایل تخریب جنگل‌های زاگرس در اصفهان افزود: بیماری‌های بسیاری درختان بلوط و جنگل‌های غرب استان را تهدید می‌کند، همچنین وجود سد بادرود لرستان است که مانع مشروب شدن ۴۰ کیلومتری از جنگل‌های زاگرسی غرب استان اصفهان شده که این موضوع را به عرض مسئولان محلی و استانی رسانده‌ایم.

عضو انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر بزرگترین ضرر تخریب جنگل‌ها را سیل و ایجاد کانون‌های گردوغبار دانست و افزود: بدون توجه به جنگل‌ها و افزایش درختکاری و ایجاد جنگل‌ها ریزش گردوغبار در نتیجه خشکی هوا و از بین رفتن رطوبت ایجاد می‌شود که قطعا مراتع استان را هم تهدید می کند که باید به موضوع افزایش درخت و جنگل‌ها توجه ویژه داشت.

عظیمانی وجود جنگل‌های بلوط را نعمتی بزرگ برای زاگرس دانست و گفت: متاسفانه در غرب استان در مورد حقابه زیست محیطی آب بند چشمه لنگان را در رودخانه "یلان" رها نکرده‌اند و کل زیستمندان این مسیر در حال نابودی هستند که لازم است مسئولان استانی توجه لازم را به این منطقه داشته باشند.

وی در خصوص اقدامات ادارات منابع طبیعی در منطقه غرب استان اصفهان گفت: اهم این اقدامات شامل توزیع بیش از ۲۰۰ آبگرمکن گازی، محصور کردن قسمتی از جنگل ها به نام چال خلیل، کاشت سه هزار اصله نهال، غنی سازی ۵۷ هکتار جنگل، مبارزه با بیماری های درختان جنگلی، توزیع بیش از ۱۰۰ تنور گازی بین مردم و در اختیار گذاشتن آبگرمکن های خورشیدی بوده است.

این کنشگر محیط زیست روز طبیعت را روز تجلی زیبایی‌های طبیعی دانست و افزود: سنت دیرینه روز ۱۳ فروردین تا کنون توانسته خانواده‌ها را در این روز دور هم جمع کند اما در برخی موارد این روز به روز تخریب طبیعت تبدیل می‌شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر مردم توجه بیشتری به موضوعات زیست محیطی و نگهداری طبیعت داشته‌اند.

عضو انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر در خصوص اقدامات فعالان محیط زیست در روز طبیعت تصریح کرد: آموزش موضوعات محیط زیستی اعم از روشن نکردن آتش، جلوگیری از ورود خودرو به مراتع، نچیدن گیاهان مرتعی مانند لاله‌های واژگون و گیاهان دارویی، جمع‌آوری زباله در محل‌های مشخص شده توسط شهرداری‌ها، رها نکردن سبزه‌ها و ماهی‌های قرمز در آب رودخانه‌ها جزء این آموزش‌ها بوده است که مردم به آنها توجه لازم را داشته‌اند، همچنین از شهرداری‌ها درخواست شده که این سبزه‌ها را به منظور تولید کود فضای سبز از سطح شهرها و پارک‌ها و مراتع جمع‌آوری نماید.

وی مناطق غرب استان به خصوص فریدونشهر را بزرگترین رویشگاه گیاه سماق و کرفس کوهی در استان دانست و اظهار کرد: این منطقه رویشگاه ۳۰۰ نوع گیاه دارویی است که ۴۵ نوع پرمصرف آن در حال تولید و فرآوری بیشتر است که گردش مالی تنها یک گونه کرفس کوهی در این منطقه در سال قبل بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است همچنین برداشت گونه موسیر کوهی تنها در یک روستا بیش از ۹۵۰۰ کیلو بوده است.

کد خبر 371925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.