۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
آرامگاه کاوه آهنگر ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چادگان در مراسم نوروزگاه روستای مشهد کاوه گفت: ثبت آرامگاه کاوه در فهرست آثار ملی یکی از خواسته های بحق مردم این شهرستان در طی سالیان گذشته بود که محقق شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان نورالله عبداللهی اظهار کرد: مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه شهرستان چادگان در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۱۱۹ به ثبت ملی رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چادگان با بیان اینکه ثبت این آرامگاه در فهرست آثار ملی یکی از خواسته های بحق مردم این شهرستان در طی سالیان گذشته بود که محقق شد ادامه داد: این مقبره منسوب به «کاوه آهنگر» قهرمان اسطوره ای است که در برابر ظلم ضحاک، پادشاه وقت قیام کرد و او را از تخت وتاج به زیرکشاند و این رویکرد ظلم ستیزی که در ایران باستان، کاوه برپاکننده درفش آن بود، در دوران اسلامی نیز با عقاید امامان شیعه استمرار یافت و یکی از آموزه های گرایش ایرانیان به تشیع و پیوند با آن است.به این خاطراست که در دوره اسلامی نیز یکی از سادات علوی به نام حیدر ابن علی در کنار آرامگاه کاوه دفن شده است.

وی افزود: ثبت آرامگاه کاوه آهنگر پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و قطعا در توسعه گردشگری روستا نقش بسزایی خواهد داشت.

عبداللهی در آیین رونمایی از لوح ثبتی آرامگاه منسوب به کاوه و همچنین مسجد مشهد کاوه که با حضور درخشان معاون سرمایه گذاری مدیر کل میراث فرهنگی استان، فرماندار و بخشدار چادگان، دیگر مسئولان و خانواده شهدا روستا انجام شد خاطرنشان کرد: آرامگاه منسوب به کاوه، قدیمی ترین بنای تاریخی شهرستان است که پیشینه ساخت آن به هفتصد سال قبل برمی گردد و این بنا در سال ۱۳۹۶ با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال توسط میراث فرهنگی مرمت گردید.

کد خبر 371772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.