۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
دامن پرچین صفه

در دامنش که بایستی باد صورتت را نوازش می‌کند و خواب آرام آرام از چشمانت رخت می بندد. صبح است و هنوز جمعیت ورزشکاران بر تعداد مسافران غلبه دارد. آن‌هایی که نرم نرمک می‌دوند تا به آغوش کوه بروند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خورشید که دستانش را به دستان کوه پیوند می‌زند شلوغی و همهمه گردشگران لبخند را به کوه هدیه می‌دهد، بسیاری دامن پر چین کوه را بر قله استوارش ترجیح می‌دهند و روی سبزی دامنه کوه می‌نشینند و خیالشان راحت است که پشتشان به پناهی بزرگ گرم است؛ این کوه عظیم با دامن پر چین سبزرنگ هر روز میزبان میهمانانی از شهرهای ایران زمین است که به دامنش پناه می‌برند؛ کوه صفه؛ کوهی از سلسله جبال زاگرس در منتهی‌الیه جنوب جغرافیایی اصفهان استوار است.

وارد خیابان هزار جریب که بشوید عظمت کوه را می‌توانید ببینید اما این تمام ماجرا نیست و همه چیز در سنگ‌ها خلاصه نمی‌شود از این دور دست می‌توان زیبایی‌های خیره کننده کوه را دید و برای رسیدن به آن لحظه شماری کرد در نزدیکی کوه بوی طبیعت و هوای بهاری سرمستتان می‌کند و دلتان می‌خواهد هر چه سریع‌تر پا به دامنه کوه بگذارید و از این طبیعت بهره ببرید.

در روزهای بهاری نوروز بسیاری از مسافران دل را به کوه زدند تا دمی را در طبیعت بگذرانند و اصفهان را در جایی فراتر از کوچه پس کوچه هایش ببینند همانطور که از کوه بالا بروید شلوغی و صدای مسافران در جای جای کوه سر شوقتان می آورد. از  پایین کوه تا قله کسانی مشغول تفریح و سرگرمی هستند.

جوانانی توپشان را روی سراشیبی کوه قل می‌دهند و به سمت زمین والیبال حرکت می‌کنند؛ از یزد شهر قطاب و گنبدهای گلی آمده‌اند، روزهای اول سفرشان را به گشتن و بازدید آثار تاریخی مشغول بوده‌اند و امروز را می‌خواهند دمی در دامنه کوه به بازی و سرگرمی مشغول شوند. کم کم در زمین والیبال صدای فریادشان متحیرتان می‌کند.

کمی آن طرف‌تر بوی عطر چایی می‌آید، خانواده‌ها گرد هم نشسته‌اند و قبل از ظهر مشغول خوردن چایی تازه دم هستند. مسافری از دیار تبریز با لهجه شیرینش در حالی که استکان را پر از چایی می‌کند می گوید: " اصفهان بافت تاریخی زیبایی دارد اما گاهی دلمان می خواهد دل به کوه بزنیم و البته کوه صفه آنقدر مکان تفریحی دارد که دلمان می سوزد چرا زودتر سری به آن نزدیم." 

کوه صفه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است و صبح روزهای جمعه میزبان تعداد زیادیدوستداران طبیعت است. هر چه به سمت بالا حرکت کنید، با دیدن منظره نصف جهان از بام شهر حیرت زده می‌شوید؛ این بالا بازار عکس‌های سلفی با طبیعت و کوهستان داغ داغ است؛ یکی از مسافرانی که از جنوب به اصفهان آمده می‌گوید: "اصفهان را نمی شود اینجا و از دور دید باید از نزدیک و در کوچه پس کوچه هایش رفت؛ اما این بالا و در این هوا هم دیدن منظره کلی شهر عالم دیگری دارد."

تنگه گردنه باد؛ سالنِ بولینگ، باغ وحش، شهربازی و غارها و چشمه‌های مختلف زینت‌گر کوه صفه هستند و بسیاری از گردشگران تنها برای دیدن جاذبه‌های صفه و تفریح در این مکان‌ها به این کوه می‌آیند مانند گروه جوانی که از پایتخت آمده‌اند و بعد از بازی بولینگ تصمیم گرفته‌اند به سمت قله بروند تا یک روز خوش را روی کوه بگذرانند.

این کوه دو قله دارد؛ قله جنوبی چند متر بلندتر از قله شمالی است اما قله شمالی منظره‌ای بهتر و گسترده‌تر از شهر را به بیننده ارائه می‌دهد. برای صعود به قله چهار مسیر وجود دارد و اکثر مسافران به قله صعود نمی‌کنند و در دامن کوه صبح خود را به شب می‌رسانند.

وقتی خورشید کم کم آماده می‌شود که پشت کوه لانه کند؛ مردم عزم رفتن می‌کنند تا یک روز شاد در کنار طبیعت کوهستانی در گنجینه خاطراتشان ثبت شود...

کد خبر 371678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.