درخواست ترامپ برای انتقال تاسیسات هسته ای کره شمالی به آمریکا

خبرگزاری رویترز فاش کرد که رئیس جمهوری آمریکا در نشست خود با رهبر کره شمالی از وی خواسته است که تسلیحات و سوخته هسته ای کشورش را به آمریکا منتقل کند.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد براساس سندی که به دست این خبرگزاری رسیده دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در دیدار اخیر خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این درخواست را مطرح کرده است.

براساس این گزارش، ترامپ تکه کاغذی به دست کیم داده که در آن از وی خواست تسلیحات و سوخت بمب‌های هسته ای کشورش را به آمریکا انتقال دهد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: رئیس جمهوری آمریکا در این یادداشت در ۲۸ فوریه (۹ اسفند ۹۷) درخواست خود را به دو زبان انگلیسی و کره ای در اختیار کیم قرار داده و این نخستین بار بوده که منظور خود را از عاری سازی هسته ای به صورت صریح بیان کرده است.

ضیافت ناهار ترامپ و کیم در همان روز لغو شد و هیچ یک از دو طرف توضیح کاملی از دلیل شکست نشست دوم سران آمریکا و کره شمالی ارائه نکردند. وجود سندی که این موضوع در آن ذکر شده برای اولین بار در مصاحبه های جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که خواستار عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره به سبک لیبی بوده، مورد اشاره قرار گرفت.

ترامپ تاکنون در اظهارات علنی خود از روش مورد نظر بولتون فاصله گرفته و اعلام کرد: «الگوی لیبی» تنها برای زمانی است که دو طرف به هیچ توافقی نرسند.

به نوشته رویترز، پس از شکست دیدار ترامپ و کیم یک مقام کره شمالی بولتون و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را متهم به رفتار «گانگستری» کرد و گفت: پیونگ یانگ در حال بررسی توقف مذاکرات با واشنگتن است و ممکن است آزمایش های موشکی و هسته ای خود را از سرگیرد.

آنگونه که در سند رویت شده از سوی رویترز آمده، آمریکا خواستار «برچیدن کامل زیرساخت های هسته ای، برنامه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی و تاسیسات دومنظوره مرتبط کره شمالی و همچنین موشک های بالستیک، پرتابگرها و تاسیسات مرتبط» است.

براساس این سند، درخواست های آمریکا افزون بر این شامل ۴ محور دیگر نیز می شود: ۱- اعلام جامع برنامه هسته ای کره شمالی و دسترسی کامل بازرسانی آمریکایی و بین المللی به تاسیسات مربوطه؛ ۲- توقف همه فعالیت و ساخت و ساز مرتبط و خودداری از ساخت هرگونه تاسیسات جدید؛ ۳- نابودی همه زیرساخت های هسته ای؛ و ۴- انتقال دانشمندان و فناوری های هسته ای به فعالیت های تجاری.

دومین نشست ترامپ و کیم روزهای نهم و دهم اسفندماه سال گذشته در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما در روز دوم با لغو ضیافت ناهار بدون توافق و زودتر از موعد پایان یافت.

ترامپ ادعا کرد که کره شمالی به دنبال زیاده خواهی بوده است، اما پیونگ این اتهام را رد و اعلام کرد که تنها خواهان لغو بخشی از تحریم های سازمان ملل در قبال انهدام یکی از تاسیسات هسته ای خود بوده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 371658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.