قطع درختان عامل اصلی سیل نیست

عضو شورای اسلامی استان گلستان گفت: نمی‌توان منکر آن شد که قطع درختان دلیل تشدید سیل می‌شود اما به این میزان که برخی آن را به عنوان عامل سیل معرفی می‌کنند، اثرگذار نبوده است.

حسین فندرسکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سیل اخیر ۷۰ درصد از شهر آق قلا را زیر آب برد که اکنون این میزان به ۳۰ درصد رسیده است، اظهار کرد: همچنان وضعیت این شهرستان و شهرستان گمیشان نامساعد است و امکان وقوع دوباره سیل نیز در استان وجود دارد زیرا در استان گلستان منطقه کوهستانی زیادی وجود دارد و همین امر باعث شده پس از گرم شدن هوا و ذوب شدن برف‌ها دو مرتبه سیلاب ایجاد شود.

وی افزود: پس از یک مرتبه سرکشی به مناطق سیل‌زده، استانداری از ما خواست که به جای حضور در این مناطق، در زمینه پشتیبانی از نیروهای امدادی کمک کنیم؛ در همین راستا با ارتباطی که با کلانشهرهای تهران، اصفهان و مشهد گرفتیم، شوراهای این شهرها کمک‌های خود را به مناطق سیل‌زده ارسال کردند.

عضو شورای اسلامی استان گلستان تصریح کرد: آب منطقه‌ای پیش از بارش‌ها از میزان آن آگاه شد و به همین دلیل ذخیره آبی برخی سدهای استان را تا ۷۰ درصد کاهش داد یعنی بیشترین مقداری که می‌توانست از آب پشت سدها تخلیه شود.

وی سه عامل شدت بارش، فراگیری بارش و اشباع خاک از آب را مهم‌ترین دلایل جاری شدن سیل در گلستان دانست و ادامه داد: میزان بارش‌های اخیر در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود و همزمان تمام مناطق استان از غرب تا شرق را فراگرفت؛ از طرفی متوسط بارش اخیر در مناطق مختلف استان، ۱۸۰ میلی متر بوده که این میزان در ۴۸ ساعت باریده و نسبت آن با متوسط بارش استان در سال‌های پرباران، ۳۰ درصد و در سال‌های کم باران ۵۰ درصد کل بارش‌های گلستان را شامل می‌شود.

فندرسکی اضافه کرد: پیش از این بارش‌ها نیز استان گلستان میزان بارندگی زیادی را تجربه کرده بود که همین امر باعث اشباع شدن خاک و روان شدن باران بر سطح زمین شده بود که در نتیجه سبب ایجاد سیل شد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان منکر آن شد که قطع درختان دلیل تشدید سیل می‌شود اما به این میزان که برخی آن را به عنوان عامل سیل معرفی می‌کنند، اثرگذار نبوده است.

رییس شورای اسلامی شهرستان علی آباد کتول تاکید کرد: در دو سال اخیر تقریبا بهره برداری از جنگل‌ها به صفر رسیده و در برخی مناطق که از ۱۰ سال پیش بهره برداری متوقف شده، جنگل‌ها درحال پر شدن هستند.

وی افزود: وظیفه آبخیزداری این است که با نگه داشتن مرحله به مرحله آب، هم حفره‌های زیر زمینی را تغذیه کرده هم سیلاب‌ها را مدیریت کند، اما آبخیزداری استان در این حوزه ضعیف عمل کرده است.

کد خبر 371625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.