کمبود نقدینگی و خودتحریمی مهم‌ترین مشکلات صنعت استراتژیک دارو

صنعت داروسازی با وجود تولید بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز مردم در سالی که گذشت، گرفتار مشکلات متعددی بود که به گفته فعالان صنعت داروسازی کشور صرف نظر از تحریم‌های خارجی علیه ایران، «خودتحریمی» و «کمبود نقدینگی» در این صنعت استراتژیک مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، آبان ماه سال جاری، دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران شروع شد. تحریم‌هایی که به گفته مقامات دولت ترامپ، علیه دولت و حکومت است و به مردم آسیبی نخواهد رساند. مقامات آمریکایی بارها در صحبت‌های خود تأکید کردند «دارو» و «غذا» مشمول تحریم‌های این کشور علیه ایران نیست؛ بااین‌حال مشکلات انتقال ارز و بازگشایی ال.سی برای واردات دارو همواره یکی از دغدغه‌های فعالان صنعت داروسازی کشور از دوره قبلی تحریم‌ها و نیز در سال ۱۳۹۷ بوده است.

همین امر باعث شد تا در سالی که گذشت «کمبود» داروهای وارداتی به‌ویژه داروهای بیماران خاص به مسئله‌ای جدی در حوزه اقتصاد سلامت تبدیل شود. بحرانی که به شائبه احتکار دارو توسط واردکنندگان ختم شد. ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن رد این موضوع و عملی نبودن احتکار دارو توسط واردکنندگان، تأکید کرد: «از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۷ به طور مرتب به وزارت بهداشت هشدار دادیم تا ذخیره استراتژیک داشته باشند. من واردکننده یا همکار تولیدکننده، راه‌های جایگزین برای دور زدن تحریم‌ها را پیدا خواهیم کرد. اما برای اینکه خیالمان راحت شود تأکید بیشتری می‌کنیم تا در همین مدت‌زمانی که تحریم‌های مالی باقی‌مانده، امکان ذخیره دارو در کشور فراهم باشد.»

به غیر از مشکلات ناشی از فشارهای بین‌المللی، مسائل داخلی نظیر بدهی بیمه‌ها به داروسازان نیز به دشواری‌های این صنعت در سال‌جاری افزود. صنعت داروسازی که از سال ۱۳۹۶، وارث بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمه سلامت و سازمان‌های بیمه گر به صنعت داروسازی بود، این کمبود نقدینگی در سال ۹۷ تا جایی پیش رفت که بنا بر اعلام عباس کبریایی‌زاده نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، مطالبات صنعت داروسازی از ۶۰ روز به بیش از ۴۰۰ روز رسید و باعث شد تا برخی از کارخانجات تولیدکننده دارو مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید داروی خود شوند.

مشکلات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور در تامین نقدینگی، منجر به این شد که با موافقت رهبری، ۵۰۰ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد. موضوعی که می‌توان آن را به عنوان مهم‌ترین رویداد دارویی کشور در سال ۱۳۹۷ دانست. با این حال، از زمان اعلام این خبر توسط اسحاق جهانگیری در همایش روز ملی صادرات، فعالان صنعت داروسازی بارها در مصاحبه با رسانه‌های مختلف نسبت به مسیر توزیع این اعتبار از طریق سازمان بیمه سلامت، ابراز نگرانی و تاکید کردند که مشکل کمبود نقدینگی در صنعت داروسازی نیازمند راهکاری اساسی است.

 چشم انداز صنعت دارو در سال۹۸

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: سالی که گذشت بدون شک سال سختی برای صنعت داروسازی کشور بود. مشکلاتی که این صنعت در سال ۹۷ متحمل شد، حتی در دوران جنگ هم تجربه نشد.

احمد شیبانی اظهار کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات صنعت داروسازی در حال حاضر مشکلات اقتصادی و تأمین نقدینگی و پس‌ازآن نحوه نقل‌وانتقال پول برای دریافت مواد اولیه دارویی است. در سالی که گذشت، خطوط تولید برخی از کارخانجات داروسازی به دلیل کمبود مواد اولیه دارویی و تأمین نقدینگی به‌طور موقت یا دائم متوقف شد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های داروسازی بر اساس پیش‌بینی که از سال قبل داشتند، موجودی انبارهای خود را به نحوی تنظیم کرده‌اند که بتوانند دارو تولید و به بازار عرضه کنند؛ اما اینکه سال آینده قرار است چه اتفاقی برای صنعت داروسازی کشور بیفتد، در صورت نبود برنامه‌ریزی و انجام اقدامی اساسی برای رفع کمبود نقدینگی، معلوم نیست. کما اینکه خود فعالان صنعت داروسازی هم در این شرایط قدرت پیش‌بینی خود را ازدست‌داده‌اند و نمی‌دانند چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گزارش ایمنا، این مطلب بخشی از پرونده سالنامه نوروزی پایگاه خبری اتاق ایران با عنوان اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ و چشم‌انداز سال ۱۳۹۸ است که به بررسی وضعیت ۴۱ شاخص اقتصادی و پیش‌بینی آن‌ها در سال پیش‌رو می‌پردازد.

کد خبر 371554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.