حجم آب سد گلپایگان به ۳.۵ میلیون متر مکعب رسید

گلپایگان- مدیر امور منابع گلپایگان گفت: حجم فعلی آب سد گلپایگان ۱۸ میلیون متر مکعب و حجم آب سد کوچری ۷۳ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، بهمن نکویی امروز(چهارشنبه) در ستاد مدیریت بحران شهرستان با بیان این‌که در بارندگی‌های این دو روز گذشته دو متر  آب بر ارتفاع سطح آب سد افزوده شده که اکنون حجم آب سد گلپایگان به سه و نیم میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: حجم فعلی آب سد گلپایگان ۱۸ میلیون متر مکعب و حجم آب سد کوچری ۷۳ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: ورودی آب در حال حاضر ۴۲ متر مکعب در ثانیه بوده که ۱۲ متر آن توسط لوله و ۳۰ مترمکعب به صورت طبیعی وارد می‌شود در قسمت کهن رود (سیل بند وانشان) ۳۰۰ هزار متر مکعب آب وارد آن شده است و با توجه به شایعاتی مبنی بر لبریز شدن آن، اما هنوز خالی است.

مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: هر مجوزی که قرار است از سوی ادارات برای ساخت و سازها در حریم یا بستر رودخانه یا مسیر سیل بندها صادر شود باید با اداره امور آب گلپایگان هماهنگ کنند. 

وی با بیان این‌که فقر پوشش گیاهی  و تصرف حریم رودخانه‌ها عامل سیلاب‌ها است، افزود: در بلند مدت باید تدبیری برای فقر پوشش گیاهی که ناشی از چرای بیش از حد یا کندن و از بین بردن گون‌ها است، اندیشیده شود و تصرف حریم رودخانه‌ها توسط کشاورزان نیز باید رعایت شود.

نکویی با بیان این‌که اگر سیلابی در بالادست سدها صورت گیرد سدها ظرفیت خوبی برای ذخیره آب ورودی دارند، اظهار کرد: کشور در حال تغییر اقلیم است به طوری که در این سه سال اخیر یکی در میان خشکسالی و ترسالی داشتیم که روند خشکسالی و ترسالی هر دو آسیب می‌زند.

وی با بیان این‌که تونل کوچری به خاطر گل و لای مسیر سیلاب امن نیست، گفت: ورودی آب از طریق لوله به دلیل تلاطم سرچشمه‌های دِز به ۲۲ مترمکعب خواهد رسید که جمعأ ۵۲ مترمکعب آب وارد سد می‌شود که ۱۱ متر مکعب در سد کوچری و ۴۱ مترمکعب در ثانیه در سد قدیم ذخیره می‌شود.

مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: به طور معمول ورودی سد ۲۵ مترمکعب است که ۳.۵ مترمکعب برای آب شرب و ۳.۸ مترمکعب برای حقابه محیط زیست رها می‌شود و در نهایت ۱۸ مترمکعب در ثانیه ذخیره سازی می‌شود.

۶۰۰ هزار مترمکعب آب در بند خاکی گلپایگان ذخیره شده است

در ادامه علیرضا حیدری، مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان اظهار کرد: بند خاکی شهرستان ظرفیت یک میلیون و 200 هزار متر مکعب آب را دارد که با بارش‌های اخیر ۵۰ درصد آن پر شده و امیدواریم با بارش‌های آینده به صورت کامل پر شود.

وی افزود: اکنون آب این بندخاکی به آرامی در حال تخلیه در رودخانه گلپایگان است.

کد خبر 371386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.