رونق تولید با افزایش توان مالی مردم محقق می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش توان مالی مردم در کشور موجب شده تا تقاضا برای خرید بسیاری از اقلام کاهش یابد و در پی آن تولید کننده نیز رغبتش برای تولید را از دست داده و اقتصاد دچار مشکل می شود، بنابراین می توان گفت که رونق تولید در گرو افزایش توان مالی مردم است.

حسین عماره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش مهم تولیدات ملی در تحقق توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: تقویت تولید داخلی نه تنها وابستگی کشور به دیگر کشورها را کاهش می‌دهد بلکه موجب تقویت اقتصاد داخلی و رسیدن به عناصر اقتصاد مقاومتی می شود.

وی با بیان اینکه رونق تولید یکی از مهم ترین عواملی است که موجب تحقق اقتصاد مقاومتی می شود، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی کشور تعطیل شدن کارخانه‌ها یکی پس از دیگری و متوقف شدن چرخ تولید است که می تواند کشور را در یک بازه زمانی کوتاه فلج کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رکود بیشتر بازارها در ایران، ادامه داد: رونق تولید از آن جهت کاهش پیدا کرده که توان خرید مردم نیز کم شده است، در نتیجه تقاضا برای خرید انواع اقلام موجود در بازار کمتر از سال‌های قبل شده، بنابراین تولیدکننده نیز انگیزه ای برای تولیدات انبوه نخواهد داشت.

عماره یادآور شد: کاهش توان مالی مردم برای خرید نه تنها بازار کالاهای غیر ضروری، بلکه بازار کالاهای ضروری را نیز تعطیل کرده است، همین امر نیز موجب می شود تا علاوه بر اینکه تولید کننده پیشکسوت این بازار دست از تولید بکشد، هیچ سرمایه گذار جدیدی به فکر راه اندازی چرخه تولید در بازار نباشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که موجب رونق گرفتن تولید در کشور می شود، ارائه تسهیلات مناسب و حمایت همه جانبه از تولید کننده است زیرا پشتیبانی از صنعتگران موجب می شود تا رکود بازار تاثیری در عملکرد آنها نداشته باشد به این صورت تولیدکننده سعی می کند تا در هر شرایطی در بازار بماند و تولید را متوقف نکند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: میزان سود بانکی برای سپرده های بلند مدت نیز تولید کننده را ترغیب می کند تا با تعطیل کردن چرخه تولید و قرار دادن سرمایه در بانک بدون هیچ گونه فعالیت اقتصادی منفعت کسب کند و یکی دیگر از راه های رونق تولید، کاهش نرخ سود بانکی است.

عماره ادامه داد: بانک ها نقش بسیار مهمی در چرخه تولید دارند و باید صبوری بیشتری در مورد تولید کنندگان به خرج دهند زیرا در بسیاری از موارد این بانک ها هستند که با وصول طلب از یک تولید کننده، موجب تعطیل شدن آن واحد و از بین رفتن یک حلقه از زنجیره تولید می شوند.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید با ارائه راهکارهای مناسب، وصول مطالبات بانک‌ها از تولیدکنندگان را به تعویق انداخته یا ازآنها بخواهد با حداقل فشار اقتصادی ممکن اقدام به دریافت بدهی تولیدکنندگان کنند.

کد خبر 371273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.