۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
سفری که سفر نیست!

سفر به بخشی جدا نشدنی از تعطیلات عید تبدیل شده است؛ اما این گونه سفر تا چه اندازه به مفهوم واقعی سفر نزدیک است و می‌تواند به صنعت گردشگری کشور کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری و سفر به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود، صنعتی که در واقع ارائه خدمت است. گردشگری بزرگترین صنعت دنیا با دربرگیری بیش از یک میلیارد نفر و بزرگترین ارائه خدمت در جهان به تنهایی ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها در دنیا را شامل می‌شود. البته گردشگری و سفر اصول و قوانینی دارد که هم میزبانان و هم میهمانان باید آن‌ را رعایت کنند.

طبق اعلام جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان در چهار روز ابتدایی تعطیلات عید ۳۵۰ هزار نفر به اصفهان سفر کردند و طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در این چهار روز دو میلیون بازدید از آثار تاریخی استان اصفهان ثبت شده است. تمام این آمارها استان اصفهان را در جایگاه پنجم سفرهای نوروزی قرار داده و این یعنی چهار استان شلوغ‌تر از اصفهان نیز در کشور وجود دارد.

در تعطیلات نوروزی سال گذشته حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به اصفهان سفر کردند که با توجه به آمار چهار روزه نوروز ۹۸ پیش بینی می‌شود امسال این عدد به بیش از این نیز برسد. اما حضور این تعداد گردشگر در بازه حدود ۱۵ روزه آسیب‌های جدی به شهر وارد می‌کند. برای هر بنایی که به عنوان میراث فرهنگی شناخته می‌شود آستانه تحملی سنجیده شده، در طول سفرهای نوروزی شمار بازدیدها بسیار بیشتر از آستانه تحمل بناست که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

صنعت گردشگری موثرترین ابزار برای رونق و توسعه یک اقتصاد به شمار می‌رود، صنعتی که تاثیر مستقیم بر تولید ناخالص داخلی خواهد داشت. اما برای رسیدن به این توسعه باید در این صنعت توازن ایجاد کرد و به "گردشگری پایدار" رسید. "گردشگری انبوه" که در تعطیلات عید نوروز شاهد آن هستیم در بازه کوتاه عایدات اقتصادی زیادی برای یک منطقه دارد اما تجربه نشان داده که آسیب‌های این مدل از گردشگری به مراتب بیشتر از عایدات آن است.

علاوه بر مسائل و مشکلاتی که به سبب تعداد انبوه سفر برای جامعه میزبان به وجود می‌آید، مسافران نیز با مشکلات زیادی در این تعطیلات دست و پنجه نرم می‌کنند. انتظار در صف‌های طولانی، گذران شب در چادر و شرایط نامناسب، خطرات جاده‌ای، نبود دستیابی به خدمات مناسب با قیمت معقول و گذراندن زمان زیاد در ترافیک سنگین جاده‌ها تنها بخشی از مشکلات مسافران در سفرهای نوروزی است. اما چه چیزی باعث می‌شود که این تعداد از مسافر در نوروز داشته باشیم؟

پاسخ ساده است؛ تعطیلات. تعطیلات مهم‌ترین انگیزه برای سفر در نوروز است، ضمن اینکه در کنار آن درآمد اقتصادی که به واسطه دریافتی‌های نوروزی از قبیل پاداش‌ها و عیدی‌ها برای مردم ایجاد می‌شود نیز در میزان سفر تاثیر گذار هستند. برای کنترل سفر نیاز به توزیع تعطیلات و حتی توزیع درست پاداش‌های کارمندان در طول سال است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور "توزیع سفر، توزیع ثروت" است، اما این توزیع سفر نیازمند توزیع و ایجاد توازن در تعطیلات کشور می‌باشد. در شرایط فعلی کشور که باعث شده "رونق تولید" به عنوان شعار سال از سوی مقام رهبری انتخاب شود، گردشگری داخلی می‌تواند به ایجاد توازن در اقتصاد کشور کمک کند.

با شنیدن "تولید" شاید به یاد صنایع مختلف و یا کشاورزی بیفتیم اما همانطور که گفته شد گردشگری به عنوان صنعتی تولید کننده خدمت و پول‌ساز که اشتغال زایی بالایی نیز دارد می‌تواند محور توسعه کشور در سال "رونق تولید" باشد. البته که برای رسیدن به این مهم باید جذب گردشگران خارجی را مد نظر قرار داد، اما ایجاد توسعه و توازن در سفرهای داخلی ضمن بالا بردن امنیت و لذت سفر در توزیع عادلانه ثروت نیز کمک خواهد کرد.

کد خبر 371094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.