مناطق حفاظت شده اصفهان آماده پذیرایی از گردشگران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در ایام نوروز مناطق حفاظت شده استان پذیرای گردشگران و علاقه مندان به حیات وحش است گفت: از بازدیدکنندگان انتظار داریم که دوستدار طبیعت باشند و با برخی اقدامات سبب آتش سوزی و از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب طبیعت نشوند.

مرتضی جمشیدیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استان اصفهان دارای زیستگاه های حفاظت شده ارزشمندی شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق شکار ممنوع است اظهار کرد: در ایام نوروز هیچ مانعی برای بازدید و تفریح گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش در این مناطق وجود ندارد، اما باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست و در چهارچوب حفظ قوانین باشد. 

وی با اشاره به اینکه در استان چهار منطقه حفاظت شده کرکس ( واقع در شهرستان‌های نطنز و میمه)، قمصر و برزوک (واقع در شهرستان کاشان)، کهیاز ( واقع در شهرستان اردستان) و دالانکوه ( در محدوده شهرهای دامنه و چادگان) وجود دارد ادامه داد: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی (در محدوده اصفهان-بهارستان) و قمیشلو ( در محدوده شهرهای شاهین شهر، خمینی شهر، نجف آباد و تیران و کرون) پناهگاه موته ( واقع در شهرستان میمه) و پناهگاه حیات وحش عباس آباد ( محدوده نایین و خور وبیابانک)، تالاب بین‌المللی گاوخونی ( در محدوده شهر ورزنه) هم‌چنین ۱۲ منطقه شکار ممنوع از جمله مناطق حنا،خارو، ستبله، کلاته و یخاب از دیگر ظرفیتهای زیست محیطی و طبیعی استان اصفهان است. 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: از گردشگران و بازدیدکنندگان این مناطق انتظار داریم در حفظ و پاکیزگی طبیعت کوشا باشند و زباله‌هایشان را جمع آوری کنند.  

وی اضافه کرد: از گردشگران درخواست داریم عبور و مرور آن‌ها در این مناطق از جاده‌های عمومی باشد و بی دلیل با ماشین در بیابانها رانندگی نکنند زیرا این اقدام سبب ایجاد جاده جدید، از بین رفتن پوشش گیاهی و برهم خوردن آرامش منطقه و فرار وحوش می‌شود.  

 جمشیدیان گفت: از گردشگران اتنظار می‌رود که دوستدار طبیعت باشند، آتش روشن نکنند که سبب آتش سوزی و از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب طبیعت شود تا افراد دیگری هم از طبیعت و پتانسیل موجود لذت ببرند و روز خوشی داشته باشند. 

کاهش آمار صید و شکار غیرمجاز در سال ۹۷ 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شکار و صید غیرمجاز از سوی گردشگران در این مناطق اتفاق افتاده است اظهار کرد: مواردی گزارش شده است که برای مثال افراد برای تفریح به این مناطق حفاظت شده آمده‌اند و با چند موتورسیکلت با برهم زدن زدن آرامش طبیعت مشکلاتی نیز برای حیات وحش مناطق به وجود آورده اند و خواسته ما از گردشگران این است که با طبیعت چنین رفتار نکنند زیرا نه به نفع خودشان و نه به نفع حیات وحش و طبیعت است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این که آمار تخلفات و صید و شکار غیرمجاز سال ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است تصریح کرد: مردم در راستای حفاظت حیات وحش خیلی کمک کرده‌اند که به عقیده من این موضوع مهم سبب کاهش نسبی آمار تخلفات و شکارغیر مجاز حیات وحش شده است. 

جمشیدیان افزود: ۳۰۲ مورد صید و شکار غیر مجاز در آمار یازده ماه سال ۹۷ گزارش شده که از این شمار ۳۴ مورد صید غیرمجاز آبزیان، ۱۹۲ مورد شکارغیرمجاز پرندگان و ۷۶ مورد شکارغیرمجاز پستانداران بوده است و حدود ۴۴ قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضیط شده است.

کد خبر 371086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.