"آبشار تنگه رود قر" طنازی در کمرکش کوه‌های استوار

سمیرم_اگر هدفتان دل سپردن به آرامش کوهستان و آرام گرفتن در دامن بی‌سر و صدای آن باشد همراه ما باشید تا با یکی دیگر از مناطق بکر سرزمین هزار چشمه سمیرم آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، در ۶۰ کیلومتری جنوب سمیرم در دامنه کوه‌های استوار و سر به فلک کشیده زاگرس روستای زیبایی سر برافراشته است که این سال‌ها در طرح "حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی" در لیست روستاهای نمونه گردشگری و بین المللی قرار گرفته است.

اگر هدفتان دل سپردن به آرامش کوهستان و آرام گرفتن در دامن بی‌سر و صدای آن باشد باید بعد از شهر سمیرم به سمت روستایی زیبا در دامنه کوه زاگرس به نام سیور حرکت کنید.

اینجا روستایی دارای مردمان خون گرم و ساده زیست است که می‌توان زندگی ساده روستا نشینی را در کوچه پس کوچه‌هایش به خوبی لمس کرد و لذت زندگی ساده قدیم را چشید.

سیور بر حاشیه شمالی کوهپایه‌ دنا از غرب به منطقه چال خرسی، از جنوب به قله دنا (حوض دال) و از شرق به دره گچ و از شمال به رودخانه ماربر و کاسه رود محدود است و به دلیل اینکه دارای مزایای ویژه زیست محیطی است جزء مناطق حفاظت شده است.

چنانچه لحظه ورود به این روستا بامدادان باشد و آفتاب کمی از تلالو بی‌نظیرش را بر گستره هستی گسترانیده باشد اوج زیبایی نقاشی نقاش بی‌همتای خلقت را به تماشا خواهید نشست و لذتی هزار چندان می‌برید. برخورداری از طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع، تنوع زیستی و جانوری این روستا را در لیست مقاصد طبیعت گردان جهان قرار داده است.

جمعیت ساکن روستا حدود ۲۲۰۰ نفر با تعداد ۴۰۰ خانوار است که بیشتر مردم به کار کشاورزی و دامپروری و زنبور داری مشغولند البته تعداد بسیار زیادی از خانواده‌های ساکن روستا به دلایل مختلفی همچون کار و تحصیل به شهرهای کوچک و بزرگ مهاجرت کرده‌اند، اما با این وجود بیشتر همین مهاجران در روستا دارای خانه مسکونی و زمین زراعی هستند و مهاجر دائم نیستند.

تا چند سال پیش بافت ساختمانی بیشتر منازل مسکونی سنتی و با مصالح خشت و گل بوده است و هنوز مرکز روستا بافت قدیمی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است اما به دلیل زلزله خیز بودن منطقه بافت‌های تازه‌ساز به صورت استاندارهای روز می‌باشد.

روستای سیور دارای گونه‌های زیاد درختان میوه، غلات، حبوبات، تره بار و صیفی جات است، اما عمده درآمد مردم از باغات سیب آن است که محصول آن از نظر کیفیت جزء بهترین‌ها بوده و بیشتر آن صادر می‌شود.

درختان میوه این روستا انواع سیب، گردو، بادام، گلابی، انگور، هلو، توت قرمز، آلوزرد، زرد آلو، گیلاس، آلبالو، سیب دره ای(ترش و شیرین) است، خاک روستای سیور به دلیل مرغوب بودن، مناسب کشت تمام محصولات سردسیری و برنج است.

اگر توانستید دل از زیبایی و سادگی این روستا بکنید باید با حرکت به سمت روستای ماندگان در فاصله چندین کیلومتری سیور حرکت کنید و برای رسیدن به "آبشار تنگه رود قر" بند کفش‌هایتان را محکم ببندید و دل به دامان کوهستان بزنید.

این آبشار در حاشیه روستای ماندگان در منطقه پادنای سفلی قرار دارد و ارتفاع آن حدود ۲۰ متر است.

رود شکل گرفته در این تنگه، حاصل ذوب شدن یخچال‌های دره لای نخود، خرسان بزرگ و کوچک، کاسه قلات بزی، خرسان غربی و شرقی، یخچال دائمی آب اسپید و چشمه آب اسپید و ده‌ها چشمه دیگر از جمله حوض دال، چشمه چات و اتابکی است.

مسیر رسیدن به این آبشار دلفریب دارای زیبایی‌های بسیار ستودنی است به اندازه‌ای که دل کندن از آن‌ها و پیمودن بقیه راه شاید برایتان دشوار باشد، اما باید به مسیر ادامه دهید تا به مقصد اصلی برسید و هنر هنرمند بی بدیل ایجاد کننده جهان را نظاره کنید .

رودخانه قر در محل تنگ رود قر تشکیل آبشار می‌دهد و هر سال کوهنوردان بسیاری برای صعود به قله کل قدویس و قله قلات بزی از قلل شناخته شده ارتفاعات دنا از این مسیر حرکت می‌کنند.

از روستای ماندگان در مجرای تنگ رود قر می‌توان به تنگ لای نخود صعود کنید و همه قله‌های جبهه شمال غربی را از روی خط‌الرأس فتح کنید و حتی از این مسیر می‌توان قله‌های جناح غربی، قلات بزی از مجرای تنگ آب اسپید و خراسان غربی و شرقی و کل فرهاد را صعود کنید.

کد خبر 371005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.