رویدادهای مهم اقتصادی در هفته پایانی ۱۳۹۷

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که سال ۹۷ را به سال ۹۸ گره می‌زد با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از مهمترین آنها می‌توان به رهاسازی زاینده رود، تصویب بسته تسهیل فرایند واردات ارز حاصل از صادرات و خبرهای مهم اقتصادی نوروزی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان روز یکشنبه بدون اعلام زمان دقیق بازگشایی زاینده رود اعلام کرد که خروجی از سد زاینده‌رود به گونه ای افزایش می یابد که در تعطیلات نوروز آب در بستر و مسیر این رودخانه جاری باشد. این افزایش خروجی مشکلی در تخصیص سهم آب شرب، کشاورزی و صنعت ایجاد نمی کند و زاینده رود حداکثر تا اواسط خرداد ماه جریان دارد ، میرمحمدصادقی در عین حال از برنامه ریزی برای تخصیص آب کشاورزان خبر داد و گفف: " آب برای کشاورزان شرق و غرب طبق برنامه ریزی ها پیش‌بینی شده و در موعد مقرر توزیع می شود."

شامگاه یکشنبه نیز نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از باز شدن دریچه‌های سد زاینده رود خبر داد و گفت: "این باز گشایی حقابه زیست محیطی، دستور شخص رئیس جمهور و بازگشت حقابه کشاورزان مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود است."

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بازهم بحث داغ احیای کارت های سوخت را به میان آورد و با بیان اینکه احیاء مجدد کارت سوخت یکی از ابزارهای مقابله با قاچاق سوخت است، گفت: "دولت تصمیمی بر سهمیه‌بندی بنزین ندارد اما ممکن است سال آینده کارت سوخت به منظور ساماندهی مصرف احیاء شود." بنابراین به نظر می رسد سال ۹۸ نیز ابن مبحث نقل محافل خبری شود.

ستاد تنظیم بازار نیز برای حمایت از اقشار مختلف جامعه در برابر گرانی های پیش از نوروز بیکار ننشست و بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، عرضه میوه تنظیم بازار شب عید از روز شنبه در سراسر کشور آغاز شد، حسین شیرزاد که از ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی خبر می داد، افزود: " عرضه بالغ بر ۳۰ هزار تن سیب درختی و ۴۰ هزار تن پرتقال شمال (تامسون) و جنوب (والنسیا) با قیمت، کیفیت و کمیت مناسب و با هدایت و رهبری شبکه بزرگ تعاون روستایی کشور در نزدیک به ۳۰۰۰ مرکز عمده، در تمامی کلان‌شهرها و دور افتاده‌ترین مناطق شهری، با قیمت مصوب کمیته های تنظیم بازار استان‌های مختلف آغاز شده است."

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خبری اعلام کرد که قیمت بلیت قطار امسال نسبت به نوروز سال قبل تغییری ندارد.

دیگر خبرهای اقتصادی هفته‌ای که گذشت را می توانید به شرح زیر بخوانید؛

** وزیر راه و شهرسازی در آستانه سفرهای نوروزی، با بیان اینکه در بلیت هواپیما افزایش قیمتی رخ نداده است، گفت: هیچ شرکتی اجازه فروش بلیت با قیمت بالاتر ندارد و اگر مسافری بلیت گران خرید، بعد از تعطیلات به سازمان هواپیمایی مراجعه کند و اختلاف قیمت را دریافت کند.

** روابط‌عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: به‌مناسبت بزرگداشت دوم فروردین روز جهانی آب، امکان بازدید از تاسیسات تامین آب شامل سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور در ایام نوروز برای علاقه‌مندان و مسافران نوروزی فراهم شده است.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته در ایام نوروز بازدید از سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان‌های مختلف کشور برای همه مردم آزاد است.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هماهنگی طرح نظارتی نوروز ۹۸ خطاب به مدیران و بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: کاری کنید مردم در مقابل گرانفروشی احساس بی‌پناهی نکنند.

رضا رحمانی با تاکید بر اینکه کار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از حساسیت زیادی برخوردار است و انتظارات مردم از این سازمان بالاست، اظهار کرد: تحریم‌های امریکا عمدتا در حوزه های تولیدی و تبادلات مالی با هدف زمین گیر کردن واحدهای تولیدی بود که وضعیت امروز تولید کشور در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد با وجود همه مشکلات دشمنان شکست خوردند و ما می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

** روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: صرافی‌های بانکی به دلیل ضرورت تداوم ارائه خدمات ارزی به هموطنان، طی روزهای کاری عید نوروز باز بوده و نسبت به ارائه خدمات به مشتریان خود اقدام می‌کنند. باتوجه به ضرورت تداوم ارائه خدمات ارزی به هموطنان عزیز در ایام نوروز، صرافی های بانکی طی روزهای کاری عید نوروز باز بوده و نسبت به ارائه خدمات ارزی به مشتریان خود اقدام می‌کنند، از این رو متقاضیان می‌توانند برای تأمین نیازهای ارزی خود به صرافی های بانکی مراجعه کنند.

** "ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس در آسمان ایران"، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اطلاعیه هوانوردی ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس از آسمان ایران توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد. پس از وقوع دو مورد سقوط ‌هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در پنج ماه گذشته در اندونزی و اتیوپی و با مطرح شدن وجود ‌مشکلات فنی در طراحی این نوع هواپیما، پرواز این نوع هواپیما در آسمان بسیاری کشورها و حتی آمریکا به عنوان سازنده این هواپیما ممنوع شد.

** "بسته تسهیل فرایند واردات ارز حاصل از صادرات تصویب شد"؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بسته بررسی درخواست متقاضیان برای واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید از محل ارز حاصل از صادرات را به یک روز کاهش داد و سقف و سابقه برای ثبت سفارش واردات این کالاها را حذف کرد. به منظور تسهیل فرایند واردات در مقابل صادرات و کاهش زمان واردات مواد اولیه و واسطه‌ای مرتبط با واحدهای تولیدی، بسته تشویقی که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود، در حوزه‌های ثبت سفارش، عملیات بانکی و تشریفات گمرکی، برای ثبت سفارشات بانکی از محل صادرات اعلام شد.

بنا بر این دستور العمل، بررسی درخواست متقاضیان مشمول این بسته در یک روز انجام شده و سقف و سابقه برای آن ها حذف می شود. همچنین سایر دستگاه ها مکلف هستند درخواست متقاضیان را طی مدت یک روز بررسی و تعیین تکلیف کنند.

** عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، بیان کرد که با توجه به این‌که حدود ۱۶ روز در ایام عید تعطیلی وجود دارد، مردم خرید سهام را فرصت خوبی تلقی و اقدام به خرید سهام بورس می کنند، بنابراین ماه شمار شدن محاسبه سود بانک‌ها در رونق قبل از عید بازار بورس موثر بوده است. شاخص بورس بی دلیل در یکی دو ماه گذشته پایین آمده بود و در حال حاضر در حال جبران افت بی دلیل خود است.

** " صادرات نفت برای اولین بار از طریق مکران"؛ وزیر نفت با اشاره به ساخت پایانه صادراتی جاسک اعلام کرد که این پایانه تا قبل از سال ۱۳۹۹ فعال خواهد شد و برای اولین‌بار نفت ایران از طریق مکران صادر می‌شود.

** سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: مرحله چهارم پرداخت سود سهام عدالت به بیماران خاص، ایثارگران، مددجویان تغییر وضعیت یافته، تاکسیرانان و بازنشستگان صندوق های بازنشستگی کشوری از روز(یکشنبه) ۲۶ اسفندماه آغاز شد.

مرحله چهارم واریز سود سهام عدالت سال مالی ۹۶ شرکت‌های سرمایه پذیر مربوط به گروه‌های سهام دار شامل وراث جدید تعیین تکلیف شده، مددجویان تغییر وضعیت یافته، ایثارگران و خانواده های ایثارگران، دست‌اندرکاران امر واگذاری سهام عدالت، خبرنگاران، طلاب، بیماران خاص، کارکنان ستادهای نماز جمعه، خدام مساجد و اماکن متبرکه امامزاده ها و حسینه ها، زندانیان آزاد شده، تاکسیرانان، قالیبافان، کارکنان موسسه های خیریه و فعالان قرآنی خواهد شد.

در این مرحله، در مجموع مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای تعداد شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از سهام داران سهام عدالت، توسط ۳۱ بانک واریز خواهد شد. تنها گروه باقی مانده از سهامداران سهام عدالت که تاکنون سود برایشان واریز نشده عبارت از کارکنان و کارمندان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان صندوق های بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هستند که اوایل سال آینده و با دریافت سود سهام عدالت از شرکت های سرمایه پذیر، سود سهام عدالت برای این گروه نیز واریز خواهد شد.

** "بیش از  پنج هزار مرغداری گوشتی در سال ۹۷ غیرفعال بوده است"، بر اساس گزارش درگاه ملی آمار؛ فعالیت پرورش مرغ گوشتی ١٣٩٧، از تعداد ٢٠٥٢٠ مرغداری، ١٥٣٢٢ مرغداری فعال و ٥١٩٨ مرغداری غیر فعال بوده است. وزن مرغ زنده پرورش یافته نیز در سال ١٣٩٦، ٢,٥ میلیون تن بوده است. تعداد شاغلان مرد در این فعالیت در همین سال، ٥٧٢٧٨ نفر و تعداد شاغلان زن، ١٠٥٢ نفر بوده است.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پیامی تحت عنوان «و آنچه برای ۹۸ دوست دارم» در صفحه توییتر خود از آماده شدن طرحی برای ایجاد زیرساخت ده‌ها هزار شغل در سال آینده خبر داد و گفت: با آموزش، کمک های بیمه‌ای و مالیاتی و پیش خرید محصولات ایرانی روستایی قرار است کارهای بزرگی انجام دهیم. البته امیدوارم در زمینه بودجه کمک کنند و درگیر بوروکراسی ها نشویم.

آذری جهرمی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی روستاهای داری شبکه G۴ (نسل چهارم اینترنت تلفن های همراه) در سال ۱۳۹۷ خبر داد و این موضوع را عامل مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی برای آن ها دانست.

** رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و فروشندگان تلفن همراه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: مردم به دلیل پایین بودن قیمت گوشی های بدون گارانتی، خرید آنها را ترجیح می دهند. تلفن همراه شرکتی در بازار موجود نیست یا حداقل خیلی کم است و اکنون پنج تا ۱۰ درصد بازار را گوشی‌های شرکتی تشکیل می‌دهد و از آن جا که گوشی‌های شرکتی قیمت بالاتری نسبت به گوشی های مسافری دارند، گوشی‌های مسافری در بازار طرفدار بیشتری دارند. یک گوشی با گارانتی و یک گوشی بدون گارانتی در بازار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و در بعضی موارد حتی تا ۲۰ درصد اختلاف قیمت دارد. مردم به دلیل پایین بودن قیمت گوشی های بدون گارانتی خرید آنها را ترجیح می دهند.

** بر اساس ‌گزارش وزارت نیرو، از تیرماه سال ۱۳۸۸ تا انتهای اسفندماه سال‌جاری حدود دو میلیارد و ۹۲۴ میلیون کیلو وات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده که این میزان باعث صرفه‌جویی ۶۴۳ میلیون لیتری مصرف آب در کشور شده است. این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود دو میلیون و ۱۸ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد. همچنین باعث شده ۸۳۰ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود.

** افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی موجب شد تا قیمت طلا بار دیگر با کاهش روبه‌رو شود. در حالی که سرمایه گذاران بین المللی منتظر روشن شدن نتایج نشست فدرال رزرو آمریکا هستند، افزایش ارزش دلار بار دیگر موجب شد تا قیمت طلا در بازارهای بین المللی با کاهش همراه شود. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در روز چهارشنبه با ۰.۲ درصد کاهش به کمتر از ۱۳۰۴ دلار رسیده است.

قیمت پالادیوم نیز با ۰.۱ درصد افزایش به بیش از ۱۵۹۷ دلار رسیده است. قیمت پالادیوم روز گذشته نیز برای لحظاتی به رکورد تاریخی ۱۶۰۶ دلار در هر اونس رسید.

کد خبر 370939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.