جنگل‌ها، معادن طلای سبز/ نابودی سالانه ۶۳ هزار هکتار از جنگل‌های ایران

جنگل از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های زمین است که بیش از ۸۰ درصد از گونه‌های جانوری، گیاهی و حشرات را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگل‌ها یک سوم زمین توده زمین را تشکیل می‌دهند و وظایفی حیاتی را در سراسر جهان بر عهده دارند. معیشت حدود ۱٫۶ میلیارد نفر در سراسر جهان به خدمات اکوسیستمی جنگل‌ها ازجمله  دارو، سوخت، غذا و پناهگاه بستگی دارند.

با وجود همه این مزایای بیولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، جنگل زدایی در سراسر جهان به میزان قابل ملاحظه‌ای ادامه دارد. بر اساس آمارها سالیانه ۱۳ میلیون هکتار جنگل در جهان تخریب می‌شود. جنگل‌زدایی ایجاد و انتشار عامل ۱۲ تا ۲۰ درصد کل گازهای گلخانه‌ای جهانی است که به تغییر آب و هوا کمک می‌کند.

امروز یکم فروردین ( ۲۱ مارس) روز جهانی جنگل‌هاست، نخستین روز زایش طبیعت و سرسبزی گل، گیاه و درخت از سوی مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ به عنوان روز جهانی جنگل وارد تقویم زندگی ما انسان‌ها شد. هدف اصلی این روز، ارج نهادن به نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار جنگل‌ها در نیل به توسعه پایدار و حفظ بستر حیات برای بقای انسان و همه موجودات زنده است.

در ایران نیز حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل در دامنه‌های شمالی کوه‌های البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر وجود دارد. مساحت جنگل‌های دیگر که به صورت پراکنده درسایر نقاط کشور وجود دارد  تا سه میلیون هکتار برآورد می شود. از این جنگل‌ها تنها سه و یک دهم  میلیون هکتار برای بهره‌برداری صنعتی قابل استفاده‌است، بقیه جنگل‌ها به سبب کمبود در نگهداری درست یا آسیب‌های طبیعی مورد بهره‌برداری نیستند. متاسفانه بر اساس برآوردها، سالانهٔ ۶۳ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و شمال ایران نابود می‌شود که دلیل آن طمع انسان به طبیعت است.

به گفته کارشناسان جنگل‌های شمال ایران تاکنون به اندازه‌ای آسیب دیده‌اند که تاب این برداشت گسترده را ندارند. پیش‌بینی شده‌است که با ادامه این روند، جنگل‌های شمال ایران به سرنوشت جنگل‌های غرب ایران دچار خواهند شد و از میان خواهند رفت. در حال حاضر تنوع زیستی و حیات وحش در جنگل‌های شمال از میان رفته‌است. از سوی دیگر، کارشناسان یکی از دلایل وقوع سیل‌های ویرانگر را در شمال ایران، نابودی پوشش گیاهی و بریدن درختان منطقه ارزیابی کرده‌اند.

رییس سازمان محیط ریست ایران نیز اعلام کرده‌است که در پنج دههٔ گذشته، سطح جنگلی ایران از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴ میلیون هکتار رسیده‌است و سطح جنگلی نابودشده، به بیابان تبدیل شده‌است.

زیباترین جنگل‌های ایران کدامند؟

 جنگل‌ها یکی از مهم‌ترین مناطقی هستند که گردشگران برای بازدید انتخاب می‌کنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که از نظر جنگل و گونه‌های درختان بسیار متنوع است  و حدود پنج منطقه جنگلی دارد. جنگل‌های ایران یکی از متنوع‌ترین نوع جنگل‌ها از لحاظ پوشش گیاهی است، این جنگل‌ها مکان‌های جذابی برای طبیعت گردان و گردشگران به شمار می‌رود.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های ترکیبی هیرکانی خزری، ناحیه ای سرسبز است که نزدیک ساحل جنوبی دریای خزر در ایران و آذربایجان، مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربعی را پوشش می دهد. جنگل پس از منطقه باستانی هیرکانی نامگذاری شده است. در ایران، جنگل های هیرکانی، در طول دریای خزر و در شمال رشته کوه البرز قرار دارند. حدود ۳۳ درصد حجم جنگل های هیرکانی را راش آسیایی تشکیل می دهد. یک ویژگی اصلی منطقه کمبود گونه های مخروطی شکل است که فقط آثار آن باقی مانده است. .

جنگل ابر شاهرود

بسیاری از مردم فکر می کنند که سراسر استان سمنان، منطقه بیابانی است، اما پس از گذر از منطقه خشک، یک مکان خیره کننده به نام جنگل ابر ظاهر می شود. این جنگل، توسط ابرها احاطه شده است و در ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان شاهرود در استان سمنان واقع شده است. جنگل ابرها بخشی از جنگل های مخلوطی هیرکانی خزر است. این یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب می شود که به ۴۰ میلیون سال پیش می رسد. این جنگل یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب می شود که قدمت آن به ۴۰ میلیون سال پیش می رسد.: 

جنگل فندقلو اردبیل

جنگل فندقلو در نزدیکی شهر یمین و در ارتفاعات استان اردبیل واقع شده است. این جنگل در ارتفاع ۱۵۰۰ متری نسبت به سطح دریا دارد که آن را تبدیل به منطقه ای با آب و هوای خنک و دلنشین کرده است. مساحت این جنگل بکر حدود ۴ هزار هکتار است. دشت های گل رنگارنگ یکی از بارزترین ویژگی های این جنگل است که آن را تبدیل به منطقه ای زیبا و منحصر به فرد کرده است. بابونه و گل سوسن چلچراغ که یکی از نادرترین گل های جهان است در این جنگل یافت می شوند. یکی از جاذبه های زیبا این جنگل، جشنواره گل های بابونه است که در تاریخ ۲۴ و ۲۵ خرداد هر سال برگزار می شود..

جنگل سی‌سنگان نوشهر

پارک جنگل سی سنگان یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های جنگلی شمال ایران است. ساحل زیبا، گونه های مختلف گیاهی، وجود امکانات رفاهی و مسیرهای جنگلی این پارک را به یکی از مراکز مهم جذب مسافرین در شمال کشور تبدیل کرده است. پارک جنگلی سی سنگان یکی از بهترین و ارزشمندترین جنگل های شمال ایران است که بخشی از آن به عنوان ذخایر نگهداری می شود و بقیه نیز تفرجگاه است. پارک جنگلی سی سنگان و ساحل نوشهر در سال ۱۳۴۳ توسط مهندس سعید آشتیانی طراحی و ساخته شد. 

جنگل ناهارخوران گرگان

ناهارخوران نام روستایی است که در استان گلستان واقع می شباد. امروزه، ناهارخوران، بصورت یک پارک جنگلی و در فاصله ۸ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد. هوای این منطقه مطبوع و بسیار ملایم است. این جنگل بواسطه گسترش شهر گرگان بوسیله یک خیابان که یکی از خیابان های اصلی شهر نیز محسوب می شود به شهر متصل می شود. در آخر هفته، خانواده ها برای تفریح به این پارک می آیند. این جنگل در پاییز بسیار زیبا و دیدنی است. بر پایه تحقیقات صورت گرفته، قدمت این جنگل به دوران ژوراسیک، یعنی حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد.

جنگل راش سواد کوه

جنگل راش در شهرستان سواد کوه و در جاده فیروزکوه قرار دارد. این جنگل یکی از مهم تریم منابع درخت راش است. در کنار درختان سر به فلک کشیده و در دل جنگل، آبشار بسیار زیبایی به نام اوبن قرار دارد که صدای دلنشین آن بسیار شنیدنی است. درخت راش می تواند تا ۳۵ متر رشد کرده و قطر آن به ۱.۵ متر برسد..

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم از جمله مکانهای هیجان انگیز در ایران است. اگر شما تنها ۸۰ کیلومتر از رشت (۳۳۲ کیلومتر از تهران) به سمت آستارا رانندگی کنید، در سمت راست خود، یک تونل درختی توجه شما را جلب می کند. صدای پرندگان و نور خورشید که از لابه لای درختان به جاده می تابد، محیط آرام و دلنشینی بوجود آورده است. پس از ۳ کیلومتر شما به ساحل زیبا دریای خزر می رسید که لحظات شادی را تجربه خواهید کرد. انواع فعالیت ها از جمله شنا، قدم زدن در کنار ساحل و یا اقامت در شب در سوئیت های زیبا که تقریبا ۲۰ متر از دریا فاصله دارند در انتظار شما هستند. این جنگل با ۷۶ گونه گیاهی پوشیده شده است.

جنگل‌های ارسباران

طبیعیت ارسباران، یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشورمان است. این منطقه در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این جنگل از نوع هیرکانی می باشد. تنوع جانوری در این جنگل بسیار منحصر به فرد است و به همین علت است که بسیاری از شکارچیان به صورت غیر قانونی اقدام به شکار می کنند. این جنگل از سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد..

جنگل‌های حرا

جنگل حرا، بین جزییره قشم و قسمتی از استان هرمزگان قرار دارد. قدمت این جنگل به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال پیش می‌رسد. این جنگل، زیستگاه مناسبی برای پرندگان گرمسیری در فصل سرما و زمستان است. مساخت تقریبی این جنگل های حرا حدود هشت هزار هکتار است. از این جنگل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم نام برده می شود..

جنگل انجیلی مازندران

جنگل های انجیلی در منطقه سواد کوه واقع است. این جنگل به همراه آبشار ولیلا، برای گردشگران، مقصدی جذاب محسوب می شود. نام این جنگل از درخت انجیل گرفته شده است که ارتفاع آن به ۲۵ متر است. بهترین زمان برای بازدید از این جنگل، اواخر اردیبهشت تا اواخر آذر است.

جنگل الیمستان آمل

الیمستان یک روستا در منطقه روستایی چلاو در بخش مرکزی شهرستان آمل، استان مازندران است. جنگل های الیمستان که به نام طلای سبز ایران نیز شناخته می شود. این جنگل مناظر زیبایی دارد که گردشگران و عکاسان ایرانی و خارجی را به خود جذب می کند. مردم محلی بر این باورندکه دهانه‌های آتشفشانی که به عمق ۱۰ متر وجود دارند، زمانی شکل گرفته اند که رستم، قهرمان شاهنامه، برای نوشیدن آب از چشمه در این مکان زانو زد. پایین بودن دما در زمان های گرم سال، پوشش جنگلی متنوع و چشمه‌های فراوان از جمله زیبایی‌های این جنگل است.

کد خبر 370926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.