گذری به دوران مشروطه در اصفهان

اصفهان جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که در این میان خانه مشروطه بنایی کمتر شناخته‌ شده اما دیدنی است. این خانه سالیان سال متعلق به نورالله نجفی اصفهانی از مبارزین علیه استبداد بوده است و موزه‌ای است که ساختمان آن بجای مانده از دوران مشروطه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ساخت خانه مشروطه از سبک معماری قاجار استفاده‌ شده است. این بنا به‌غیر از ارزش‌های معماری که دارد وقایع مهم تاریخی نظیر انقلاب مشروطه که بر سرنوشت سیاسی کشور تأثیر بسزایی داشته است را تجربه کرده است. جالب است بدانید که نخستین نشست مشروطیت اصفهان در خانه آقا نجفی برگزار شد.

این خانه متعلق به محمدتقی رازی اصفهانی پدر نورالله نجفی اصفهانی بوده است و او شخصی است که درباره مشروطیت و مبارزه با استبداد اقدامات زیادی را انجام داد. وی با قیام تنباکو و جنبش مشروطیت هم‌صدا شد و مانند برادرش از فتوای مراجع ثلاث پشتیبانی کرد.

وی زمانی که محمدعلی شاه قاجار مجلس شورای ملی را به توپ بست و عده‌ای آزادی خواهان را در باغ شاه تهران کشت سپاهی از جوانان مشروطه‌خواه را در اصفهان بسیج کرد و آن‌ها را برای فتح تهران به یاری ایل بختیاری فرستاد و با صدور فتوایی دولت مشروطه را واجب و مخالفت با آن را حرام اعلام کرد.

این خانه با معماری تاریخی، زیبا و چشم‌نواز دارای دو شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و نیز ۱۲ اتاق است. اتاق هفت دری این خانه از دو طرف دارای شیشه‌کاری است که فقط در فصل گرم سال استفاده می‌شده است. شیشه‌کاری‌های زیبایی دارد که با تابش نور خورشید فضایی خیال‌انگیز را ایجاد می‌کند؛ این شیشه‌کاری‌ها روی هفت لنگه در که به آن اُرُسی گفته می‌شده تعبیه شده‌اند. در این خانه ارسی‌های پنج در و هفت در محل ملاقات‌های رسمی بودند و روی دیوارهایشان نقاشی‌های زیبا کشیده شده است.

تالار به تزئینات گچبری و نقاشی‌های شیر و شکر مزین است. نقاشی‌ها به شیوه شیر و شکر، گچ‌بری، بخاری گچ‌بری شده، ارسی با شیشه‌های رنگی از تزئینات به‌کار رفته در این بنا است که یادآور شیوه زندگی و آداب‌ و رسوم نیاکان ما است.

این ارسی‌ها، شاه‌نشین و محل ملاقات رسمی بوده که دیوارهای آن با نقاشی‌هایی به سبک شیر و شکر آراسته‌ شده ‌است. از ویژگی‌های نقاشی شیر و شکر، برجسته‌نمایی آن است .تالار با گچ‌بری‌های استادانه و نقاشی‌های خیره‌کننده مزین شده و جلوه‌ای خاص گرفته، تمامی این نقاشی‌ها به سبک شیر و شکر کشیده شده‌اند که این سبک به آن‌ها ظاهری برجسته داده است.

در قسمت‌هایی از این موزه ماکت‌هایی از روحانیون فعال مشروطه می‌بینید و تاریخ مشروطه به‌صورت تصویری در جلوی چشمانتان به تصویر درمی‌آید. این خانه از دو بخش «موزه خانه مشروطه» و یک بخش «علمی و فرهنگی» تشکیل‌ شده که در این بخش همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلفی برگزار می‌شود.

نام مشروطیت در حقیقت «قانون‌گرایی» و حکومت «مردم‌سالاری» و «مشورت» را به ذهن می‌آورد. به همین دلیل می‌توان با قدم گذاشتن در این خانه و مطالعهٔ اسناد و مدارک و تصاویر موجود در آن با فعالیت مشروطه‌خواهان اصفهان و مباحث و اندیشهٔ آنان آشنا شد.

علاوه بر وقایع مربوط به دوران قبل از مشروطه مشروعه، جنگ اول جهانی و اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی، این خانه محل زندگی و متعلق به محمدتقی رازی اصفهانی، شیخ رازی یا محمدتقی ایوانکی سرسلسله خاندان نجفی اصفهانی است که از چهره‌های مهم آن دوره و پدر محمدتقی نجفی اصفهانی و نورالله نجفی اصفهانی و استاد شیخ فضل‌الله نوری بوده است.

خانه مشروطه اصفهان همه‌ روزه از ساعت هشت الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۰ به‌صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران‌ زمین است. مکان این خانه در محور دولت‌خانه صفوی در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان در محله قصر منشی واقع در چهارراه شکرشکن خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصود بیک) است. مسیر دوم دسترسی به این خانه از طریق بازارچه حسن‌آباد بعد از مدرسه علمیه امام علی (ع) صدر خواجو کوچه شبنم است.

این خانه که روزگاری خانه رهبر انقلاب مشروطه در اصفهان بود بعدها توسط شهرداری اصفهان خریداری و مرمت شد. خانه بعد از مرمت در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد تا مردم با بازدید از آن دوران مشروطه‌ ایران را بهتر بشناسند. حیف است به اصفهان بروید و این خانه‌ تاریخی را از نزدیک نبینید.

کد خبر 370886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.