افزایش قیمت ارده متاثر از نوسانات نرخ کنجد وارداتی است

مدیر عامل یک شرکت تولید و توزیع عسل گفت: یکی از محصولاتی که در کشور ما توسط شرکت های مختلف تولید و تهیه می شود ارده است که استقبال خوبی از آن در ایران می شود، اما نوسانات ارزی باعث شده که قیمت کنجد وارداتی افزایش یافته و در نهایت ارده گران شود.

کیهان بهادر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیشترین کنجد وارداتی کشور از پاکستان است. افزایش نرخ دلار نیز باعث افزایش قیمت آن شده و مشکلات زیادی را برای این صنعت به وجود آورده است.

وی با اشاره به تولید کنجد در برخی از مناطق کشور افزود: تولید این محصول نیازمند مواد خاص و کودهای شیمیایی مخصوص است، این مواد و کودها نیز وارداتی است و تحریم ها واردات آنها را با مشکل مواجه کرده است، به موقع نرسیدن این مواد به مزارع کنجد کشور نیز باعث توقف روند تولید کنجد در کشور شده است.

بهادر با اشاره به تولید کنجد در شهرستان لارستان استان فارس، تصریح کرد: تحریم ها بازیگر اصلی افزایش قیمت محصولات کنجد پایه در کشور است و تولید محصولات کنجد پایه در یزد نیز که قطب ارده کشور محسوب می شود کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: راهکار از بین بردن مشکلات در این زمینه، ارتباط و تعامل صنعت و دانشگاه برای خودکفایی در تولید کنجد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وارد نشدن بسیاری از مواد اولیه تولید انواع محصولات حوزه عسل و شیرینی جات موجب شده که تولیدکنندگان در بسیاری از محصولات، شکر را پایه اصلی تولیدشان قرار دهند و البته مشکلاتی که اخیرا در بازار شکر و چغندر قند اتفاق افتاده است نیز باعث شده تا تولید بسیاری از محصولات متوقف شود.

این صادر کننده عسل ایرانی ادامه داد: مشکلات زیادی برای تولید و توزیع در این صنعت وجود دارد و افزایش قیمت ها موجب کاهش تقاضا شده است اما تولید کنندگان به رغم وجود این مشکلات با استفاده از نیروی جوان کشور و اتکا به تولید داخلی سعی کرده اند تا از توقف کسب و کارشان جلوگیری کنند.

بهادر خاطر نشان کرد: مساعدت مردم در زمینه خرید محصولات تولید داخل نقش مهمی در برجا ماندن کسب وکارهای داخلی دارد و لازم است تا مردم با خرید محصولات از تولیدکنندگان ایرانی موجب ادامه فعالیت آنها شوند و مسئولین و نهاد های فرهنگی نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی افزود: استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک در سفره مردم بسیار بهتر از محصولات صنعتی و غیر طبیعی است اما شرکت هایی که محصولات صنعتی تولید می کنند رقابت سختی با شرکت های محصولات سالم دارند.

کد خبر 370881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.