نصف جهان، زیباتر از همیشه

بی‌شک ورود هنرهایی همچون المان‌ها به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه ها، جهت زیباسازی فضاها برای تمرکز و تعامل شهروندان در شهرها است.

به گزارش ایمنا، فضاهای شهری محل تعاملات اجتماعی است و این تعاملات در مکان هایی دیده می‌شود که برای شهروندان حس امنیت و تعلق را فراهم کند؛ در این بین وجود المان‌های شاخص علاوه بر زیبایی، کیفیت فضا را ارتقاء می‌دهد و این کیفیت بر ذهن انسان نقش می‌بندد. شهرداری اصفهان از این موضوع بسیار مهم غافل نشده و تاکنون المان‌های زیادی را در سطح شهر نصب کرده است.

بنا بر اعلام مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، نوروز امسال حدود ۳۰۰‌ المان شامل هنرهای محیطی و کاربردی، فضاسازی مکانی، کارت پستال‌ها، حجم‌های نوری و سفره‌های هفت سین در مناطق ۱۵ گانه شهری نصب می‌شود.

برای آگاهی هر چه بیشتر از کمیت و کیفیت المان‌های نوروزی نصب شده در شهر و دیگر اقدامات انجام شده برای زیباتر شدن جهان‌شهر اصفهان، گفت و گویی را با «حسن مؤذنی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که  در ادامه می‌خوانید:

برای زیباسازی شهر در نوروز ۹۸ چه اقداماتی انجام شده است؟

 برای نوروز امسال از نظر موقعیتی و سوژه‌ای در چند محور فعالیت و از هنرهای کاربردی بیشتر استفاده کردیم. برخی از المان‌ها به نسبت زمان نوروز در شهر نصب شده و تعداد دیگری از المان‌ها به صورت دایمی در نقاط مختلف شهر قرار گرفت و بر زیبایی‌های شهر افزود.

یک مدل از المان‌ها، المان‌های نوری با استفاده از نور و کاشی کاری‌های اصیل و سنتی اصفهان است که در محور اصلی خیابان‌های چهارباغ پایین، چهارباغ بالا و در مبادی ورودی‌های شهر نصب شده است که هم در روز و هم شب زیبایی دارد.

المان‌های نوری در روز نمایی از نقوش و کاشی‌کاری را نشان می‌دهد و شب‌ها به صورت المان نوری خودنمایی کرده و زیبایی‌های شهر را دو چندان می‌کند. همچنین نقوش اسلیمی و سنتی بر روی برخی از ساختمان‌های شهر انجام و در حاشیه زاینده رود ویدئومپینگ اجرا شده که نوروز ۹۸ در معرض دید شهروندان و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد. در واقع نوروز امسال حدود ۳۰۰‌ المان شامل هنرهای محیطی و کاربردی، فضاسازی مکانی، کارت پستال‌ها، حجم‌های نوری و سفره‌های هفت سین در مناطق ۱۵ گانه شهری نصب می‌شود تا مسافران نوروزی، اصفهان را زیباتر از همیشه ببینند.

کاربرد المان‌های نصب شده در ستادهای هدایت مسافران نوروزی چیست؟

 المان هایی که در محل ستاد هدایت مسافران نوروزی نصب شده، مراکز دیدنی شهر اصفهان از جمله باغ پرندگان، باغ گل‌ها و سایر نقاط دیدنی و گردشگری شهر را به مسافران معرفی می‌کند تا آنها در بدو ورورد از امکانات گردشگری شهر مطلع شده و برای بازدید از این مکان‌ها برنامه‌ریزی کنند.

کارت پستال‌های نصب شده در نقاط مختلف شهر بسیار چشم‌نواز است، موضوعیت آنها چیست؟

نزدیک به ۶۰ کارت پستال که جزء المان‌های شهری به شمار می‌رود و صرفاً با فرم و رنگ خودنمایی می‌کند، در کارگاه سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تهیه شده است. با توجه به توأم شدن مناسبت میلاد حضرت علی (ع) با عید نوروز، موضوع این کارت پستال‌ها به این مناسبت‌های ویژه اختصاص یافته است.

کارت پستال‌ها در محورهای اصلی شهر از جمله چهارراه‌ها و میادین به عنوان المان‌های نوروزی نصب و بعد از ایام نوروز جمع‌آوری می‌شود. البته برخی اقدامات ویژه هنرهای محیطی نیز انجام شده که در این ارتباط حدود ۱۰ تا ۱۵ هنرمند در رشته مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی با استفاده از عناصری مانند غربال‌های رنگی فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که نمونه آن ابتدای خیابان سپاه قابل مشاهده است. در کنار این اقدامات، طرح‌هایی با استفاده از روش دکوپاژ در محورهایی همچون خیابان سپه، سی و سه پل و خیابان توحید داشتیم که این دکوپاژها با موضوعات اصفهان، فضای سبز شهر را تغییر داده است.

گویا برخی دیوارهای فرسوده شهر با هنرنمایی هنرمندان نونوار و زیبا شده‌اند، در این باره توضیح می‌دهید؟

بله، همینطور است. سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با همکاری انجمن نقاشان یک محور از شهر که دیوارهای فرسوده داشت را انتخاب و طرحی را روی این دیوارها پیاده کرد، بوم‌های نقاشی در ابعاد ۲.۳۰ در ۲ را بر روی آن قرار داد تا هنرمندان بر روی این پوسته‌ها به صورت حضوری نقاشی کنند که نمونه بارز آن در خیابان‌های گلدسته و پاسداران قابل مشاهده است.

 سفره‌های هفت سین در چه نقاطی از شهر نصب شده و طرح آنها چیست؟

 ۱۵ سفره هفت‌سین طراحی و در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان توزیع شده است. طرح این سفره‌ها برگرفته از نقوش اسلیمی اصفهان و محل نصب آنها به اختیار مدیران مناطق شهرداری بوده است.

فضاسازی شهر برای نوروز با انجام چه اقداماتی صورت گرفت؟

امسال تمام پرچم‌های شهر به خصوص پرچم‌های رینگ سوم به صورت متحدالشکل نصب شد، از پرچم‌هایی که در آنها از نقوش اسلیمی، نقوش شاخص در معماری اصفهان و قوس آذر که شاخص اصفهان است، استفاده کردیم. بیش از دو هزار پرچم آماده شده که تا فردا عملیات نصب آنها در مسیرهای رینگ سوم شهر به اتمام می‌رسد. نصب این پرچم‌های متحدالشکل نوعی وحدت رویه را در نقاط مختلف شهر ایجاد خواهد کرد.

برای نوروز امسال به نوعی توزیع عادلانه در نصب پرچم‌ها و المان‌های نوروزی را مورد توجه قرار دادیم، به عنوان مثال در مناطق حاشیه‌ای شهر و نزدیک به حرم حضرت زینب (س) واقع در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اقدامات ویژه‌ای برای زیباسازی منطقه انجام دادیم، همچنین در ورودی شهر اقدامات خاصی انجام شد تا تقسیم امکانات و خدمات به درستی صورت گرفته باشد.

سعی کردیم فضای شهر را با عناصری از جمله نصب المان‌ها تلطیف کنیم، به ویژه المان‌های نوری که خاص بوده و بیشتر آنها در کارگاه سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ساخته شده است.

نصب مکعب‌هایی با تصاویر شهدا و مشاهیر اصفهان در مدخل ورودی‌های شهر، نصب نمادهای سرو در ورودی گلستان شهدا و دیواره پازلی شهدا در گلستان شهدا با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، تابلوهای نقاشی کودکان در ابعاد ۶۰ در ۸۰ با همکاری خانه کودک از دیگر ‌اقدامات سازمان زیباسازی شهر اصفهان است.

اقدامی برای نورپردازی درختان شهر انجام شده است؟

مسئله ای که چندین سال در خصوص آن بحث داشتیم، آسیب درختان به واسطه نورپردازی‌ها بود، از این رو با اساتید دانشگاه نشستهای علمی برگزار و با مشورت و استفاده از تجارب علمی آنها این اقدام را در دستور کار سازمان قرار دادیم.

به منظور بررسی چگونگی نورپردازی های انجام شده بر تعدادی از درختان شهر، همکاری‌هایی را با یک گروه از اساتید دانشگاه انجام داده و فضایی از شهر را در اختیار آنها قرار دادیم تا بررسی‌های لازم در این باره را انجام دهند. در این راستا مقرر شد طبق مباحث طرح شده تمام نورپردازی‌های جدید بر اساس فاکتورهایی که این اساتید ارائه می‌دهند و نظارت گروه‌های فنی موضوع محیط‌زیستی، انجام شود. از این رو برای نوروز ۹۸ نورپردازی درختان در حاشیه زاینده رود، میدان انقلاب تا پل فردوسی، میدان انقلاب تا پل آذر در حال انجام است که تا ۲۹ اسفندماه ۹۷ قابل مشاهده خواهد بود.

بار دیگر تاکید می‌کنم تمام نورپردازی‌ها طبق سیاست‌های سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با همکاری اساتید دانشگاه انجام شده تا آسیبی به محیط شهری وارد نشود. در حاشیه ساختمان جهان‌نما، محور مسجد باب‌الرحمه و خیابان طالقانی نیز نورپردازی درختان باتوجه به مباحث استاندارد انجام شده است.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 370749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.