از تروریسم سفید تا توصیه های رهبری به جریانات سیاسی

بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، فاجعه تروریستی خونین در نیوزلند ، «خط و نشان ابابیل های ایرانی برای ابرهه ها» از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه-۲۵اسفند-است.

به گزارش ایمنا، روز گذشته رسانه‌های نیوزیلندی از وقوع دو حمله مسلحانه به مساجد در شهر «کرایست‌چرچ» خبر دادند. در ادامه خبر آمار بالای شهدای این حمله اعلام شد که غم و اندوه را بر چهره تمام مسلمانان کشور نشاند. در این حملات یکی از تروریست‌ها با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود، تمامی مراحل حمله به مسجدالنور که طبق آخرین گزارش‌ها ۴۹ کشته برجا گذاشته را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر می‌کرده است. او با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیسبوک، انگیزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسجد النور(یکی از مساجد هدف ‌قرار گرفته ‌شده) در شهر کرایست‌کرچ نیوزیلند، «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرده بود. این فرد در این ویدئو خود را «برنتون تارانت» ۲۸ ساله، اصالتا اهل استرالیا و یک «سفید پوست معمولی» معرفی کرده بود. او در این ویدئو مطرح کرد: «می‌خواستم به مهاجمان(مهاجران مسلمان) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تازمانی که یک سفید پوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد».

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست خود را به  وقوع دو حمله مسلحانه به مساجد در شهر کرایست‌چرچ  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«فاجعه خونین در نیوزیلند» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود: در نخستین واکنش‌های مقامات این کشور، نخست وزیر نیوزیلند از کشته شدن ۴۹ نفر در حملات به مساجد این کشور خبر داد و گفت: «حمله تروریستی» در کرایست چرچ «کاملا برنامه‌ریزی شده» بود. مقامات نیوزیلند سطح هشدار امنیتی در این کشور را به بالاترین سطح افزایش دادند. در ادامه دولت فلسطین هم اعلام کرد که تعدادی از اتباعش در این حمله تروریستی شهید شدند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم در پیامی به جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، درباره حادثه تروریستی شهر کرایست‌ چرچ، که در آن نمازگزاران در دو مسجد هدف حمله قرار گرفتند، ابراز همدردی کرد. در این پیام آمده است: «حمله به غیرنظامیانی که برای خواندن نماز جمع شده بودند بسیار وحشیانه و عجیب بود». پوتین در ادامه افزود: «من انتظار دارم همه کسانی که در این جنایت دخیل بوده‌اند به اشد مجازات برسند. مردم روسیه ضمن آرزوی بهبودی برای زخمی‌های این حادثه، با افرادی که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده‌اند ابراز همدردی می‌کنند».


 روزنامه ابتکار نیز در صفحه نخست خود به سخنرانی سعید جلیلی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«موافق دیروز، مخالف امروز» سعید جلیلی، اما همچنان در حال طعنه‌زدن به دولت در قضیه برجام‌ به سر می برد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: «ما از عزیزان دولت خواسته‌ایم بیان کنند مشکلات اقتصادی کشور چه میزان به دستگاه‌های اجرایی و مدیریت داخلی و چه میزان به تحریم‌ها و چه میزان به فلان کنوانسیون ربط دارد؟ امروز اکثر صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی کشور می‌گویند ۸۰ درصد شرایط اقتصادی امروز مربوط به مشکلات داخلی و مسئله مدیریتی است. گمرک، بیمه و مالیات باید حل شود.

وی ادامه داد: اینکه اکثر صاحب‌نظران می‌گویند ۸۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از سوء‌مدیریت‌ها است یک نوع راه حل در برابر ما می‌گذارد؛ اینکه برخی مشکلات دیگر به تحریم‌های ثانویه آمریکا مربوط است یک راه حل دیگر می‌خواهد. اگر این تحلیل غلط ارائه شود آن موقع در ارائه راه حل مشکل ایجاد می‌شود.

 روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت:«مخالف خود را به همراهی با دشمن متهم نکنید» روزنامه ایران در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالش‌ها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان باید به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌ها و نیروهای خود اقدام کنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسئولان به ذکر الهی و توکل به خدا، پروردگار وعده‌های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به تاریخچه تحزب و حزب‌گرایی در کشور پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «تکثر در حزب»؛ این روزنامه در گفت و گویی با عبدالله ناصری، استاد تاریخ دانشگاه، مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و عضو بنیاد باران به پرسش‌هایی نظیر ایجاد یک فرایند ائتلافی در احزاب اصلاح طلب و قرار گرفتن زیر یک چتر واحد برای حرکت و انسجام گروهی گسترده و پیگیری مطالبات مدنی مردم ایران از این طریق پاسخ گفته است.

 روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به واکنش ایران به گزارش سالانه حقوق بشری آمریکا اختصاص داد و در ادامه افزود: وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان طی سال گذشته میلادی را منتشر کرد؛ گزارشی که مطابق انتظار در آن انتقادات زیادی از مخالفان آمریکا و موارد متعددی از تلاش برای سرپوش گذاشتن روی نقض حقوق بشر توسط متحدان این کشور دیده می‌شود. وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با مطرح ساختن اتهاماتی تکراری، ایران را به نقض گسترده حقوق بشر در مواردی از قبیل حقوق زنان و اقلیت‌ها، حقوق همجنس‌طلبان و نیز سرکوب مخالفان متهم کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها، گفت: آمریکا در حالی با انتشار گزارش سالانه حقوق بشری، انگشت اتهام را به سوی وضعیت حقوق بشر سایر کشورها نشانه می‌رود که خود پرونده سنگینی از نقض حقوق بشر در داخل و خارج از سرزمینهایش دارد و همواره از سوی بسیاری از دولت‌ها، افکار عمومی و سمن‌های بین‌المللی و فعالان و شخصیت‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد و گزارشگران ویژه این سازمان و حتی در درون آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. قاسمی اظهار داشت: موارد مورد اشاره در این گزارش در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در کشورمان نیز تحلیل‌ها و برداشت‌های سیاسی، مغرضانه و نادرست از برخی رویدادهای حقوق بشری در ایران است که آمریکا با کارنامه‌ای سیاه و غیرقابل دفاع در حقوق بشر، قطعا صلاحیت پرداختن به آنها را ندارد.

 روزنامه جمهوری اسلامی  صفحه نخست امروز خود را به دیدار  نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت:«مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مواجهه ابتکاری» و «مواجهه عکس العملی» را یکی دیگر از دوگانه‌ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس العملی، حرکت ما تابعی از حرکت دشمن است اما در مواجهه ابتکاری، ابتکار عمل را به‌دست می‌گیریم و از ناحیه‌ای که دشمن تصور نمی‌کند، به او ضربه می‌زنیم.

ایشان با اشاره به «مواجهه مایوسانه» و «مواجهه امیدوارانه» به عنوان یکی دیگر از دو گانه‌های مطرح در مقابل حوادث و چالش‌ها گفتند: یک دوگانه دیگر «مواجهه از روی ترس» و «مواجهه با دلیری و شجاعت» است.

 

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به اولین رزمایش پهپادهای سپاه در روز پنج شنبه پرداخت و در تیتری نوشت:«خط و نشان ابابیل های ایرانی برای ابرهه ها» روزنامه خراسان در ادامه افزود: وقتی آذر ماه ۹۰ رئیس جمهور وقت آمریکا خواهش کرد که ایران پهپاد غنیمتی ۱۷۰ RQ را پس بدهد، تصور نمی کرد ایران سه سال بعد نمونه ایرانی این پهپاد را با مهندسی معکوس بسازد و حالا در ۲۳ اسفند ۹۷ ده ها فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین در نخستین عملیات تهاجمی، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را از مبدأ ۴ استان جنوبی کشور طی کرده و همزمان به محدوده ای کوچک به عرض و طول ۱۰ کیلومتر در جزیره بنی فاروربا رسیده و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت منهدم کنند. پهپاد آمریکایی برای جاسوسی از تأسیسات هسته ای ایران آمده بود، اما پهپادهای سپاه در اولین رزمایش آفندی روز پنج شنبه هم برای مقابله با تروریست‌ها خط و نشان کشیدند و هم با ایجاد بستر شناسایی نیروهای مهاجم، برگ برنده جدیدی در کنار نیروی موشکی زمین به زمین سپاه ایجاد کردند. با این رزمایش که «الی بیت المقدس یک» نام داشت و با حضور عالی ترین مقامات سپاه در منطقه عمومی خلیج فارس انجام شد، عملاً نیروی هوافضای سپاه صاحب بزرگ ترین ناوگان پهپادیِ بمب افکن تهاجمی در منطقه خلیج فارس شد.

 روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به آینده بازار مسکن و متغیرهای موثر بر تحولات آن اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«مسیریابی مسکن در سال ۹۸» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: بازار مسکن یکی از بازارهای پرتوجه در سال جاری بود که وضعیت متغیرهای آن در حال حاضر به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود سال آینده زیرذره‌بین گروه‌های مختلف باشد. این بازار در سالی که گذشت از یکسو با خیز تاریخی قیمت آپارتمان‌ها در شهر تهران مواجه شد و از سوی دیگر افت رکوردساز حجم معاملات خرید آپارتمان را تجربه کرد. اسفند سال گذشته در «همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۷» پنج نکته طلایی درباره این بازار مطرح شد که مهم‌ترین‌ آن، سایه سنگین تحولات ارزی بر بخش مسکن بود. در همایش سال آینده اثر عوامل بیرونی و درونی موثر بر متغیرهای بازار مسکن به همراه سناریوهای قیمتی بررسی خواهد شد.

 روزنامه کیهان نیز صفحه نخست امروز خود را به دیدار نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری اختصاص داد، در تیتر یک خود به نقل از  رهبر معظم انقلاب نوشت: «بسیج حداکثری در مقابل تهاجم حداکثری آمریکا» روزنامه کیهان در ادامه افزود: رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالِم فقیه، حضرات آیات هاشمی شاهرودی و مؤمن، آنان را استوانه‌های واقعی برای کشور و حوزه‌های علمیه خواندند و تأکید کردند: هر دوی این بزرگواران همواره بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت اهداف انقلاب بودند.
رهبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش‌ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب یازده دوگانه بیان کردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره‌جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی‌تحرکی است.

 روزنامه رسالت صفحه نخست امروز خود را به حمله مسلحانه به مساجد در شهر کرایست‌چرچ  اختصاص داد و حنیف غفاری در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان «خون‌هایی که غیرقابل سانسور هستند!» با موضوع قرار دادن شهادت ده‌ها نمازگزار مسلمان در شهر کریست چرچ واقع در کشور نیوزیلند نوشت: ۱-"اسلام ستیزی در غرب" پروسه‌ای بوده که نهادهای امنیتی آمریکا و اروپا در تقویت و پیشبرد آن، به مثابه یک "کاتالیزور" عمل کرده اند. ارائه چهره خشن از اسلام و تحقیر مسلمانان و فراتر از آن، حمایت از احزاب نژادپرست و ضد اسلامی که امروز به پارلمان‌ها و حتی دولت‌های اروپایی راه یافته اند، از جمله اقدامات و گام‌های عملی مقامات غربی در مواجهه با اسلام و اسلام گرایی محسوب می‌شود. این روال، دهه هاست در کشورهای غربی ادامه دارد. در سال ۲۰۱۳ میلادی، پس از اینکه داعش توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا و انگلیس و متحدان منطقه‌ای آن‌ها در عراق و سوریه خلق شد، مقامات امنیتی غرب سعی کردند با تقسیم بندی و تفکیک "تروریسم بد"و "تروریسم خوب"، آن هم بر اساس مکان جغرافیایی حملات تروریستی و ماهیت قربانیان آنها، این بازی خونین را علیه مسلمانان هدایت و مدیریت کنند. محصول این رویکرد امنیتی خطرناک و دوگانه، رشد گروه‌های ضد مهاجرت و ضد اسلام در غرب بود. گروه‌هایی که نه تنها طی ۶ سال اخیر از سوی دستگاه‌های اجرایی و امنیتی آمریکا و اروپا مهار نشده اند، بلکه بسیاری از آن‌ها در قالب احزاب و گروه‌های رسمی مشغول یارگیری در معادلات اجتماعی و سیاسی کشورهایشان هستند!

کد خبر 370461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.