استرس کار دیابت نوع دوم را در زنان افزایش می‌دهد

بررسی‌های جدید محققان فرانسوی که به تازگی در مجله اروپایی "Endocrinology" منتشر شده است نشان می‌دهد که محیط کار استرس‌زا ممکن است در زنان خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عوامل خطرساز برای ابتلا به دیابت نوع دوم شامل نداشتن فعالیت بدنی، اضافه وزن و چاقی، داشتن سن بالای ۴۵ سال، کلسترول و فشار خون بالا، سابقه خانوادگی دیابت، بیماری قلبی و یا سکته مغزی است.

به گفته محققان فاکتورهای روانشناختی نیز نقش مهمی در پیشرفت بیماری دیابت نوع دوم بازی می‌کند. زندگی کردن با افسردگی نیز ممکن است خطر این بیماری را افزایش دهد. اما بررسی‌های جدید محققان فرانسوی نشان می‌دهد که استرس کار احتمال ابتلا به دیابت را حداقل برای زنان افزایش می‌دهد.

محققان در این مورد بررسی کردند که آیا میان خستگی ذهنی کاری و وقوع بیماری دیابت نوع دوم در زنان ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ آن‌ها داده‌های بیش از هفت هزار زن را در طول دوره ۲۲ سال ارزیابی کردند. حدود ۷۵ درصد از شر کت کنندگان این تحقیق معلم بودند و شغل ۲۴ درصد از آن‌ها خستگی ذهنی زیاد همراه داشت. در طول دوره تحقیق بیش از چهار هزار زن به دیابت نوع دوم مبتلا شدند.

نتیجه بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که شیوع این بیماری در میان زنانی که شغل آن‌ها خستگی ذهنی همراه دارد به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است به گونه‌ای که شغل‌هایی با خستگی ذهنی زیاد حدود ۲۱ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در زنان افزایش می‌دهد. همچنین زمانی که محققان عوامل خطرناک دیگر نظیر عادت های ناسالم سبک زندگی و عوامل خطرآفرین قلبی و متابولیکی نظیر فشار خون بالا و یا شاخص توده بدنی بالا را ارزیابی کردند این ارتباط مشابه گزارش شد.

یافته‌های جدید اهمیت تاثیرات متابولیکی استرس کاری طولانی مدت و خستگی ذهنی زیاد کار را برای ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم در زنان نشان می‌دهد. موضوع قابل توجه دیگر اینکه استرس‌های کاری بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و محافظت از زنان در شرایط کار استرس زا باعث پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر دیابت نوع دوم می‌شود.

کد خبر 370341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.