تسای اینگ؛ نخستین رییس جمهور زن تایوان

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده وتحصیلات

تسای اینگ ون در سال ۱۹۵۶ میلادی در شهر تایپه تایوان به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدایی تحصیلات عازم مدرسه اقتصاد لندن واقع در انگلستان شد تا در رشته اقتصاد سیاسی این مدرسه تحصیل کند. تایپه در زمان تولد وی از جمهوری خلق چین جدا نشده بود و وی با اینکه فعال حوزه سیاست تایوان است، تبعه چین محسوب می شود.

تسای تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه ملی تایوان ادامه داد و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد وارد دانشگاه کورنل شد تا همزمان با تحصیل در مقطع دکتری اقتصاد سیاسی، در این دانشگاه تدریس و دانشجویان را برای ورود به احزاب مختلف سیاسی آماده کند.

مجرد و مردم دار

اطلاعات زیادی پیرامون وضعیت تاهل و خانوادگی تسای اینگ ون در دست نیست، اما برخی از منابع خبری بارها اشاره کرده اند که او به دلیل تفکرات فمنیستی مجرد است و تاکنون ازدواج نکرده است. ون در کتاب خاطرات خود که هر سال یک نسخه از آن را منتشر می کند، تفریحات خود را رفتن در میان مردم و بررسی مقالات دانشجویان معرفی کرده است و خود را در سن ۶۲ سالگی در ایده آل ترین حالت ممکن زندگی اش معرفی کرده است.

ورود به دنیای سیاست

وی فعالیت در حزب پیشروی دموکرات تایوان را از دوران دانشجویی آغاز کرد و با ارائه مقالات مختلف برای توسعه تایوانی که تازه از چین جدا شده بود به مقام مناسبی در این حزب دست یافت.

تسای اینگ ون پس از ورود به حزب پیشروی دموکرات تایوان در دوران دانشجویی فعالیت سیاسی خود را گسترش داد و با برپایی چند جنبش دانشجویی و تحقیق درباره راه های توسعه کشورش جایگاه خود را در این حزب تثبیت کرد.

تکیه بر کرسی وزیر و معاون نخست وزیر

وی پس از اینکه به جایگاه مناسبی در حزب پیشروی دموکرات تایوان رسید مورد توجه اعضای کابینه و رییس جمهور این کشور قرار گرفت و در ۲۰ مه سال ۲۰۰۰ میلادی در حالی که ۴۳ سال داشت به مقام وزارت اقتصاد در کابینه رییس جمهور برگزیده وقت «چن چین جن» رسید و تا ۲۰ مه چهار سال بعد یعنی سال ۲۰۰۴ میلادی به فعالیت خود در وزارت اقتصاد ادامه داد.

تسای یک سال و اندی پس از ترک مسئولیتش در وزارت اقتصاد در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۰۶ میلادی به سمت معاون نخست وزیر وقت تایوان منصوب شد و در ۲۱ مه سال بعد بر سر اختلاف نظری که با نخست وزیر داشت استعفا داد و فعالیت اش را در حزب پیشروی دموکرات تایوان تقویت کرد.

رهبری حزب پیشروی تایوان

۷ سال طول کشید تا فعالیت مداوم و با اقتدار تسای اینگ ون در حزب سیاسی پیشروی دموکرات تایوان مورد توجه اعضای حزب قرار گیرد و این حزب در ۲۸ مه سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد که با برکناری sutseng-chang به دلیل کهولت سن، تسای اینگ ون را به سمت رهبری منصوب کرده است.

فعالیت های تسای اینگ ون پس از انتصاب به رهبری حزب پیشروی دموکرات افزایش چشمگیری یافت و نام تسای بر سر زبان مردم افتاد، زیرا او تا یک سال پس از انتصاب اش به رهبری حزب پیشروی دموکرات از اموال حزب استفاده ای نکرد و هیچ حقوقی برای فعالیت های اش نگرفت. او همیشه در حال سفر به نقاط مختلف تایوان بود و هدف خود از این سفر ها را آشنا شدن با مردم و فهمیدن درد آنها عنوان کرد.

قابل توجه است که بسیاری از کارشناسان معتقدند افکار پوپولیستی و مردم داری تسای باعث شد تا محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند و سال های بعد بتواند در پست های مهم و حساس تر کشورش فعالیت کند.

در چالش با قدرت

یکی از ضعف‌های قانون اساسی تایوان که تا هم اکنون نیز وجود دارد این است که مشخص نیست رییس جمهور از قدرت بیشتری برخوردار است یا نخست وزیر و همین امر باعث شد که تسای چندین جلسه مختلف با اعضای حزب پیشروی دموکرات برگزار کند تا  تصمیم بگیرد که برای کدام پست نامزد شود.

چیانگ کای شیک، رییس جمهور وقت تایوان می کوشید تا همواره قدرت رییس جمهور را برتر و بالاتر از نخست وزیر در این کشور نشان دهد، اما در واقع نخست وزیر تنها تحت نظر رییس جمهور بود و بقیه اختیارات از رییس جمهور سلب شده بود. چیانگ کای شیک در پایان دوره ۱۲ ساله ریاست جمهوری اش بر تایوان و زمانی که دیگر به محدودیت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری رسیده بود با همکاری مجلس ملی تایوان مدت هر دوره ریاست جمهوری در تایوان را از ۶ سال به ۴ سال کاهش داد.

همچنین مجلس این کشور در پایان دوره ریاست جمهوری چیانگ کای شیک قوانینی را تصویب کرد که طبق آن رییس جمهور رییس دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح نیز بود و این به معنای افزایش قدرت برای رییس جمهور و تضعیف نقش نخست وزیر در این کشور بود.

ریاست جمهوری تایوان

تسای اینگ ون پس از رسیدن به رهبری حزب مشغول تحصیل علوم قضایی در دانشگاه تایپه نیز شد و پس از مدتی به تدریس این رشته پرداخت تا اینکه اعضای حزب پیشروی دموکرات تایوان از او خواستند تا وارد عرصه ریاست جمهوری شود.

انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ۱۲ مه سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد و ۸ روز بعد مشخص شد که تسای اینگ ون با اکثریت قاطع آرا از رقبایش جلو زده و رییس جمهور تایوان شده است.

تسای که رهبر حزب چپ گرای پیشروی دموکرات تایوان بود از سال ۲۰۱۶ میلادی فعالیت در سمت ریاست جمهوری این کشور را آغاز کرد و یک ماه بعد از آن نخست وزیر دولت که توسط مردم و همزمان با رییس جمهور برگزیده شده بود برای احترام به تسای اینگ ون و افزایش محبوبیت عمومی او استعفا کرد. قابل توجه است که طبق آمار میزان محبوبیت تسای اینگ ون تا پیش از گزینش به عنوان رییس جمهور تایوان بیش از ۶۰ درصد بود و پس از استعفای نخست وزیرش این مقدار به ۲۹.۸ درصد کاهش یافت.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 370276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.