مشکلات کلیدی اصفهان در برنامه جامع شهر شناسایی می‌شود

برنامه جامع شهر اصفهان برای نخستین بار در کشور و به صورت پایلوت در اصفهان با رویکرد مشارکتی تدوین خواهد شد به این معنا که در تدوین این برنامه همه افراد و گروه‌هایی که مثبت و یا منفی، مستقیم یا غیرمستقیم از برنامه تاثیرپذیرفته یا بر آن تاثیر می‌گذارند سهیم هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، تهیه برنامه‌های جامع برای شهرها همواره روندی از بالا به پایین داشته و پس از تصویب برنامه‌ها و مصوبات در قالب دستورالعمل یا اسناد بالادستی به نهادهای مرتبط و مراتب میانی و پایین‌تر برای اجرا ارسال می‌شد؛ اما برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد مشارکتی در نظر دارد که با هم اندیشی سهم‌داران شهر از همه طیف‌ها و لایه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برنامه‌هایی را تدوین کند که قابلیت اجرا در فضای کنونی شهر با توجه به نیازهای آینده را داشته باشد.  

در نخستین گام بعد از انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت اجرای این برنامه، تفاهم‌نامه برنامه جامع جدید شهر اصفهان با رویکرد نوین مشارکتی، در ابتدای سال جاری بین معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان، شورای شهر و شهرداری اصفهان منعقد شد.

در ساختار جدید تدوین برنامه جامع نهاد شورای راهبری شکل گرفته است. این شورا، نهاد مشورتی شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری و مسئول هدایت و نظارت بر روند تهیه برنامه توسعه شهر-منطقه اصفهان است. این شورا واحد تخصصی نیست، بلکه منافع همه گروه‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی مانند اصناف، دانشگاهیان، نخبگان علمی، اقتصادی و رسانه‌ها را در برنامه توسعه شهر نمایندگی می‌کند. در جلسات شورای راهبری برنامه جامع شهر اصفهان که دو هفته یک بار در حال برگزاری است، تشکیل شش کمیسیون تخصصی با موضوعات مختلف شهری به تصویب رسید.

شش کمیسیون تخصصی با عناوین "کشاورزی، محیط زیست و سلامت" با موضوعات آب، محیط زیست، بهداشت و سلامت و کشاورزی، کمیسیون "زیرساخت" با موضوعات حمل و نقل، فناوری‌های نوین، برق، گاز، آب و فاضلاب، کمیسیون "کالبدی" با موضوعات کیفیت محیط شهری، الگوی توسعه شهر، ضوابط و رویه‌های جاری، سیما و منظر شهری، نقش و جایگاه اصفهان در مقیاس منطقه‌ای، ملی و ...، کمیسیون "اقتصادی و گردشگری" با موضوعات فضای کسب و کار، اقتصاد دانش‌بنیان، گردشگری، فقر شهری، مالیه شهری، صنعت، بازرگانی، نیروی انسانی، انرژی و اقتصاد گردشگری، کمیسیون "فرهنگی -اجتماعی" با موضوعات جمعیت‌شناسی و هویت فرهنگی و کمیسیون "حکمروایی شهری و منطقه‌ای" به عنوان کمیسیون‌های تخصصی شناخته شدند.

برنامه جامع هم اکنون در مرحله شناسایی چالش‌های شهری است. تاکنون ۱۴ گروه کانونی با حضور تشکل‌های صنفی، سمن‌ها، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، شورای شهر و نخبگان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی پیرامون موضوعات مختلف همچون گردشگری، کسب و کار، حمل و نقل، آب و ... تشکیل شده و قرار است تا پایان بهار ۹۸  مشکلات و چالش‌های حوزه‌های مختلف از این جلسات استخراج شود.

به گزارش ایمنا، در ادامه تدوین برنامه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین نظرات اقشار مردم و جامعه محلی با روش‌های گوناگون مشارکتی در تدوین برنامه‌ها لحاظ خواهد شد تا خواسته‌ها و مطالبات لایه‌های مختلف اجتماعی در نظام تصمیم‌گیری شهر، لحاظ شود. این موضوع هدف اصلی رویکرد جدید این برنامه است.

کد خبر 370219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.