پرینت پوست، شیوه جدید بهبود زخم‌ها

محققان مؤسسه "ویک فارست" در شمال کالیفرنیا به تازگی کشف کرده‌اند که با پرینت لایه‌های پوست می‌توان زخم‌های مزمن و سوختگی‌ها را التیام بخشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان آمریکایی یک چاپگر زیستی (bioprinter) ابداع کرده‌اند که با استفاده از سلول‌های پوست افراد، قادر است لایه پوست جدید ایجاد کند و آن را به طور مستقیم بر روی زخم قرار دهد. در این روش، سلول‌های اصلی پوستی به نام فیبروبلاست‌های پوستی (dermal fibroblasts) و کراتینوسیت‌های اپیدرمی (epidermalkeratinocytes) از بافت طبیعی پوست افراد برداشته می‌شود.

دانشمندان مؤسسه " "ویک فارستسلول‌های پوستی را گسترش دادند و آن‌ها را با ژل‌های هیدروژنی مخلوط کردند. سپس این ترکیب را وارد دستگاه چاپگر زیستی کردند که زخم افراد را اسکن و داده‌ها را وارد نرم افزار  کرده و محل جایگذاری لایه‌های پوستی را تعیین می‌کند. ماده حاصل شده یک ترکیب منحصر به فرد است که دقیقا با ناحیه زخمی پوست مطابقت پیدا می‌کند و دیگر نیازی به اهدا کننده برای پیوند پوست نخواهد بود. با استفاده از این شیوه می‌توان عملکرد طبیعی پوست را تکرار کرد و شکل گیری پوست را تسریع بخشید، به گونه‌ای که بهبود پوست به زمان و خطرات کمتری نیاز خواهد داشت.

به گفته محققان جنبه منحصر به فرد این تکنولوژی، انعطاف پذیری آن و توانایی مدیریت محل زخم‌های گسترده است، به صورتی که با اسکن زخم ها، سلول‌های پوستی به طور مستقیم در محل ایجاد پوست جدید قرار می‌گیرند. معمولا زخم‌ها برای التیام یافتن به چهار تا شش هفته زمان نیاز دارند و اگر در این دوره زمانی بهبود پیدا نکنند، زخم مزمن نامیده می‌شوند. بسیاری عوامل شامل دیابت و تغذیه نامناسب می‌توانند باعث ایجاد زخم مزمن شوند. راه‌های بسیاری برای بهبود زخم‌های مزمن وجود دارد که پانسمان مناسب زخم‌ها، بخش مهمی از روند بهبود زخم را تشکیل می‌دهد اما اثر گذاری و هزینه‌های این روش متفاوت است. پیوند پوست نیز روش دیگری برای درمان زخم‌های مزمن و سوختگی‌ها است که سطح وسیعی از بافت را شامل می‌شود اما چاپ لایه‌های پوست، تحولی نوین در بهبود زخم‌ها به شمار می‌رود و باعث شکل گیری پوست جدید می‌شود که در شیوه‌های دیگر امکان آن وجود ندارد.

کد خبر 370128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.