اولین درخت بعد از عصر یخبندان هنوز زنده است!

درخت کهنسال تجیکو با عمری بیش از ۹ هزار و پانصد سال واقع در کشور سوئد، ریشه در هفت هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح دارد. به گفته محققان ممکن است این درخت اولین نسل از درختان به وجود آمده بعد از عصر یخبندان باشد!

درخت کهنسال تجیکو (Old Tjikko) با ارتفاع پنج متر و عمری بیش از ۹ هزار و پانصد سال واقع در کوه Fulufjallet در استان دالارنا سوئد به عنوان کهنسال ترین درخت زنده جهان شناخته شده است. این درخت از نژاد کاج نوئل، از ظاهری سبز وزیبا برخوردار است. کسی که این درخت را کشف کرد مردی به نام Leif Kullman، استاد دانشگاه در رشته جغرافیای فیزیکی دانشگاه Umea  است. او دلیل رشد و تکثیر این درخت را گرمای کره زمین عنوان کرد و آن را تجیکو کهنسال (Old Tjikko) که نام سگش بود نامید.

جالب آنکه تنه و برگهای جوان و شاداب این درخت از ریشه چند هزار ساله ای که در باد و سرمای شدید زنده مانده ، جان گرفته اند و به حیات خارق العاده خود ادامه می‌دهند. به گفته محققان ممکن است تنه این درخت بعد از ششصد سال از بین برود اما ریشه آن همچنان سالم می‌ماند و از این ریشه سالم بارها و بارها تنه جدید به وجود می‌آید و رشد می‌کند. یکی از دلایل تکثیر این درخت سرما و برف زمستان است. در واقع در فصول سرد، سنگینی برف‌ها شاخه‌های درخت را به سمت زمین هدایت می‌کند. درنتیجه  شاخه‌ها با زمین تماس پیدا می‌کنند و این تماس باعث شکل گیری و رشد ریشه‌های جدید از محل تماس شاخه‌ها و زمین می‌شود.

یکی دیگر از عوامل رشد و سرزندگی این درخت، گرم تر شدن کره زمین در قرن بیستم است. علیرغم تمام مشکلاتی که گرم شدن زمین برای محیط زیست ایجاد می‌کند، اما باعث رشد و تکثیر این کاج کهنسال شده است. به عبارتی این کاج نوئل برای هزاران سال به صورت درختچه و در بین صخره‌ها و سطوحی پوشیده از برف دوام آورده و زنده مانده تا اینکه در قرن بیستم به دلیل گرم شدن کره زمین و آب و هوای کشور سوئد، به رشد طبیعی خود بازگشته است.

تخمین عمر این درخت از طریق روش Carbon dating انجام شده است. در این روش از طریق اندازه گیری نوع خاصی از کربن، سن موجودات کهنسال به صورت تخمینی قابل اندازه گیری است. در واقع این روش زمانی استفاده می‌شود که اندازه گیری سن از طریق بررسی حلقه‌های موجود در چوب درختان باعث آسیب به آن‌ها شود. بر اساس این روش این کاج  کهنسال ریشه در هفت هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح دارد، به عبارتی ممکن است تجیکو اولین نسل از درختان به وجود آمده بعد از عصر یخبندان باشد!

کد خبر 370103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهناز SG ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    3 0
    سلام خسته نباشید ممنون از این گزارشات بسیار عالی و آموزنده شما واقعا خیلی جالب است بعد از این همه سال با وجود این همه سرما و یخبندانهای شدید یک درخت بتواند زنده باشد و رشد و نمو کنه .