تغییرات بودجه ۹۸ و ۸ فرمان برای تحول قضایی

هشت فرمان برای تحول قضایی، تغییرات بودجه ۹۸ از پاستور تا بهارستان، مخالفت با «FATF» یا دولت و ماموریت ضدملی پان‌ترکیست‌ها از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه- ۱۸ اسفندماه است.

به گزارش ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به‌عنوان دلایل این انتخاب یاد و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست خود را به واکنش ها پیرامون انتصاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«تجربه عامل موفقیت رئیس جدید دستگاه قضا» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود: انتصاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته، اما آنچه که بیش از همه مهم است رویکردهای حمایتی از وی برای تصدی این پست حساس است. چنانکه جدای از مقامات لشکری و کشوری امروز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز با حمایت از ریاست رئیسی حضور وی را در این قوه به دلیل تجربه، تخصص و آشنایی با ساختار دستگاه قضا مغتنم می‌شمارند و امیدوارند که رئیس جدید بتواند تحولاتی نوین در ساختارها و عملکردهای قوه قضائیه ایجاد کند و امیدهای مردم به این دستگاه را بیش از پیش گسترش دهد. لذا به‌نظر می‌رسد که حضور حجت الاسلام رئیسی در قامت ریاست قوه قضائیه کارآمدی و توانایی وی بسیار را بیشتر از حضور در عرصه‌هایی مثل ریاست جمهوری نشان دهد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود از حمله مخالفان دولت از تریبون‌های مختلف گزارش داد و در تیتر یک خود نوشت:«مخالفت با «FATF» یا دولت؟» وزنامه ابتکار در ادامه افزود:صف‌آرایی موافقان و مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» همچنان ادامه دارد. در حالی که این لوایح بین‌المللی FATF از سوی دولت منتخب و نمایندگان مردم ارائه و مورد تایید قرار گرفته است و کوشیده‌اند با دلایل و شواهد ضرورت تصویب این لوایح را به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شوند. روز گذشته برخی از مخالفان و اعضای مجمع در تریبون‌های مختلف مخالفت خود را با این لوایح اعلام کردند و آن را مخالف مصالح عمومی دانستند. درواقع تریبون‌های نمازجمعه روز گذشته، کانون طعنه و متلک به دولت بود. گویا کنایه به دولت در هر نماز جمعه‌ای برای مخالفان حسن روحانی به یک اصل تبدیل شده است. مخالفت با لوایح «FATF» در حالی است که تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آنها به سال جدید موکول شده است. این مخالفت‌ها و حمله به دولت حسن روحانی به گونه‌ای است که برخی از کارشناسان معطل ماندن لوایح FATF را سیاسی و در جهت ناکارآمد جلوه دادن دولت روحانی ارزیابی کرده و معتقدند مخالفان امروزی این لوایح در دولت‌های قبلی موافق و پیگیر تصویب آن بوده‌اند. آنها درواقع این لوایح را بهانه حمله و انتقاد شدید به دولت قرار دادند تا تنها دولت را مسئول وضعیت کنونی در کشور جلوه دهند.

روزنامه ایران در صفحه نخست خود پیرامون کارآمدی دولت تا استعفاهای اعضای کابینه گفت و گویی با محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور داشته است، این روزنامه نوشته است: «حامیان رئیس‌جمهوری را یکبار مصرف نمی‌دانیم» واعظی در ادامه افزود:درست پس از امضای برجام، عده‌ای از رقبا و مخالفان دولت هرچه خواستند در مذمت برجام گفتند. دولت انتقادهایی از سر دلسوزی را با جان و دل می‌پذیرد، یا هنگامی که رهبر معظم انقلاب درباره برجام مطلبی می‌گویند، دولت می‌داند پشت این سخنان حکمتی نهفته است تا ما بتوانیم به اهداف خود دست یابیم، اما گاهی می‌بینیم که عده‌ای از گروه‌های سیاسی و جناحی، فقط تخریب می‌کنند درحالی که برجام برای دولت نیست، بلکه دستاورد نظام و ملت است. همه تلاش، راهنمایی و حمایت کردند تا توفیقی به‌نام برجام حاصل شد. اما عده‌ای از روز اول دنبال این بودند که برجام به درد نمی‌خورد.

روزنامه مردم سالاری از  در صفحه نخست خود به افشاگری های جدید ویکی لیکس پرداخت و در تیر یک خود نوشت:«ماموریت ضدملی پان‌ترکیست‌ها» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود:پیوند جریان خزنده‌ پان‌ترکیستی در داخل کشور، که سر آن دارد تا با نام «هویت‌طلب» شناخته شود، با دستگاه‌های اطلاعاتی ـ امنیتی بیگانه بارها ازسوی دلسوزان کشور افشا و بررسی شده است و در این میان، هر از گاهی هم، اسنادی در تأیید سخنان آنان به بیرون درز پیدا می‌کند. سند نخست: سند «خیلی محرمانه»‌ ویکی‌لیکس درباره‌ «ع. ل» از سران جریان پان‌ترکیستی

سند نخست ویکی‌لیکس، سندی «خیلی محرمانه» است درباره‌ «ع. ل» از رهبران جریان پان‌ترکیستی داخل. این سند گفت‌وگوی «غ. صبری»، رئیس کمیته‌ هماهنگی آذربایجانی‌های جهان، با مأمور یا مأموران آمریکایی را در سال ۲۰۰۷ شرح می‌دهد. این سند به وزارتخانه‌های دفاع، خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا فرستاده شده است.

بر پایه‌ این سند، از راه سازمانی میانجی، دولت باکو، به «ع. ل» حقوقی ماهیانه پرداخت می‌کند. صبری همچنین درخواست حمایت مالی از دولت آمریکا برای ل. و همانندان او را کرده است.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به انتصاب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌ قضاییه پرداخت در تیتر با اشاره به حکم انتصاب وی در تیتر یک خود نوشت: « ۸ فرمان برای تحول قضایی» روزنامه خراسان در پایان  به ۱۱ فراز کلیدی از حکم رهبر انقلاب برای ریاست جدید قوه قضاییه پرداخت :اشاره به فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت، کارآمدی و سوابق قضاییِ طولانی رئیسی به عنوان دلایل این انتخاب -* تحول در قوه قضاییه و آغاز یک دوران پرقدرت در این دستگاه، زیبنده گام دوم انقلاب باشد -مفید و کارساز بودن سند تحول قضایی پیشنهادی از سوی رئیس جدید دستگاه قضا-زمانبندی مشخص در تحقق اهداف سند تحول و رعایت ۳ اصل مردمی، انقلابی و ضدفساد بودن-سلامت قضات و نیروی انسانی سالم اولین شرط همه توفیقات و توجه به ریشه‌کنی فساد از درون قوه -توجه به عدل، احیای حقوق عامه، آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون به عنوان چهار عامل دلگرمی مردم- بی توجهی به این و آن در برخورد قضایی - استفاده از «جوانان» صالح، انقلابی و فاضل در مسئولیت های قوه قضاییه - ترویج احساس عزت و شرافت در قاضی و دادگاه - همکاری قوه قضاییه با قوای مجریه و مقننه و لزوم همکاری این دو قوه با دستگاه قضایی

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست خود را به  سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در  همایش بین‌المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» که  در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد اختصاص داد و در تیتر به نقل از وی نوشت:در گام دوم و گام های بعدی انقلاب باید متوجه خطرهائی که در کمین نظام هستند باشیم آیت‌الله جوادی آملی تصریح داشتند: از ابتکارات چنین شخصی که عین حق است می‌توان به مساله تثلیث در روش اشاره کرد که می‌فرماید: « انّ العباد ثلاثه » برخی از ترس جهنم عبادت می‌کنند و برخی به شوق بهشت! اما برخی «حبا لله» عبادت می‌کنند؛ در حقیقت او آمده تبشیر و انذار را تلطیف کرده است و این را از قرآن گرفته که می‌فرماید اسلام دین محبت و مهر است. قرآنی که حبل است و خداوند آن را مانند باران به زمین نیانداخته بلکه او را به زمین آویخته است، بالای آن «علی حکیم» و پایین آن «عربی مبین» است و آن علی حکیم در اختیار حضرت است.

ایشان درباره آثار بی‌عدالتی ابراز داشتند: این را هم عقل و هم نقل تایید می‌کنند که چون خداوند مهندس است و همه جهان را با نظم ریاضی گونه آفریده، همه عالم از صدر تا ذیل در جای خود قرار گرفته است، اگر شما عدد ۵ را از بین ۴ و ۶ بردارید آن را کجای دیگر می‌توانید بگذارید؟! اختلاس و نجومی و تهمت هم اینگونه است، بالاخره انسان رسوا می‌شود، اگر کسی امروز اختلاس کرد این مال را کجای دیگر می‌تواند بگذارد؟! بالاخره رسوایی در پی دارد، عالم اینگونه خلق شده است که حداقل نتیجه بی‌عدالتی، آبروریزی و بی‌حیثیتی است.

روزنامه دنیای اقتصاد امروز به برسی تغیرات لایحه از پاستور تا بهارستان پرداخت در تیتر یک نوشت «نسخه مجلس برای بودجه ۹۸» دنیای اقتصاد در ادامه افزود:بودجه ۹۸ با عبور از بهارستان، به چه قالبی درآمد؟ به‌نظر مهم‌ترین تغییر، انبساط بودجه‌ای در شرایط تحریمی است؛ به‌طوری‌که میزان منابع عمومی دولت از ۷/ ۴۰۷ هزار میلیارد تومان به ۵/ ۴۴۸ هزار میلیارد تومان رشد کرد. این رشد تقریبا ۱۰ درصدی، هم از نظر درآمدهای مالیاتی و هم از نظر درآمدهای حاصل از فروش نفت، صورت گرفته است. درخصوص درآمدهای مالیاتی تحقق آن با اعمال فشار به بنگاه‌ها در شرایط رکودی پیامدهای خاص خود را دارد. در صورت صوری بودن درآمدها نیز خطر کسری بودجه را افزایش می‌دهد. از نظر درآمدهای حاصل از فروش نفت که به میزان ریالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به آن افزوده شده است، نیز دو گزینه دردسترس است. گزینه اول افزایش نرخ تسعیر درآمدهای نفتی و گزینه دوم افزایش میزان فروش نفت است. اگر دولت بخواهد به رقم ریالی مندرج در بودجه در زمینه درآمد نفتی برسد و سهم شرکت ملی نفت و صندوق توسعه ملی را هم پرداخت کند، حدودا باید بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز بفروشد که چندان محتمل نیست. از این رو، به‌نظر می‌رسد بازنگری در نرخ ارز میانگین بودجه رخ دهد و نرخ میانگین به نرخ سامانه نیما نزدیک شود. تغییر مهم دیگر بودجه در مجلس، افزایش تسهیلات تکلیفی بر نظام بانکی است که «دنیای‌اقتصاد» مجموعه این تغییرات را بررسی کرده است.

روزنامه جوان صفحه نخست خود را به واکنش ها پیرامون  انتصاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «

ابراهیم در آتش تهیه انگلیس و فرانسه» روزنامه جوان در ادامه افزود:«این تدارک «انگلیسی-فرانسوی» علیه رئیس جدید دستگاه قضا با پشتیبانی رسانه‌ای شبکه ملکه هم تقارن پیدا کرد و بی‌بی سی در برنامه دیشب خود، رئیسی را یک جنایتکار خواند. درست در روزی که روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان از جذابیت خود برای فرانسوی‌ها گفت و خبر داد که فرانسه به خاطر انتخاب او به ریاست‌جمهوری بی خیال حمله به ایران شده است، دولت فرانسه به حضور رقیب انتخاباتی روحانی در دستگاه قضایی ایران واکنش نشان می‌دهد، کلید فهم بسیاری از مسائل پیش‌آمده برای برجام و سیاست‌خارجی ایران نیز می‌تواند باشد. »

روزنامه همدلی نیز صفحه نخست امروز خود را به دیدار اعضای فراکسیون امید با سید اصلاحات اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«تَـکرار نمی‌کنم» روزنامه همدلی در ادامه افزود:روزهای پایانی سال معمولا روزهای دیدارهای عمومی رئیس دولت اصلاحات با حامیان و همفکرانش است. به طور معمول صحبت‌های «سیدمحمد خاتمی» به معیاری برای اصلاح‌طلبان و جریان اصلاحات تبدیل می‌شود.

قرار بود مجمع اصلاح‌طلبان که دست‌چینی از اصلاح‌طلبان احزاب گوناگون بود پس از مدتی به «پارلمان اصلاحات» تبدیل شود اما این تبدیل هنوز صورت نگرفته و گویا صورت نخواهد گرفت چراکه قرار بود یک برنامه مدون برای ادامه راه در نظر گرفته شود تا به مثابه چتری برای تمامی سازمان‌ها و حزب‌های اصلاح طلب باشد اما کارکردی که این روزها از اصلاح‌طلبان دیده می‌شود در برخی موارد از اصولگرایان هم اصولگرایانه‌تر است.

روزنامه کیهان  صفحه نخست خود را به  انتصاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«رویکرد مردمی، انقلابی و ضدفساد نیاز همیشگی قوه ‌قضائیه».

جعفر بلوری در یادداشت روز امروز روزنامه کیهان با عنوان زیبنده «گام دوم» نوشت:موفقیت کشورهای موفق در مقابله با فساد، نداشتن رودربایستی و اجرای درست، بی‌نقص و سختگیرانه قانون است. وقتی «پارک گئون‌های» رئیس‌جمهور کره جنوبی تخلف کوچکی کرد، یا «کارلوس گون»، مدیر عامل نخبه رنو و نیسان در ژاپن (قهرمان ملی این کشور) در اظهار نامه مالیاتی‌اش دروغ نوشت کوچکترین گذشتی نکردند. اولی را از قدرت به زیر کشیدند و راهی زندانش کردند، دومی را اخراج، محاکمه و جریمه سنگینش کردند. خانم «پارک گئون‌های» کم آدمی نبود. آقای «گون» هم همینطور. اولی در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربس جزو ۱۰۰ فرد قدرتمند جهان انتخاب شده بود و کارنامه قابل قبولی هم در ریاست‌جمهوری خود داشت، اما با یک تخلف (که در بسیاری از کشورها شبیه به شوخی است) دستگاه قضائی کره جنوبی بدون توجه به حاشیه‌ها، وی را محاکمه و به ۲۵ سال زندان محکوم کرد. دومی هم چندین شرکت بزرگ خودروساز در دنیا را از بحران ورشکستگی نجات داده و به طور همزمان مدیر عاملی آن‌ها را هم بر عهده داشت. حضرت آقا در پنجمین توصیه خود به جناب رئیسی، ریاست جدید قوه قضائیه می‌فرمایند «در برخورد قضائی ملاحظه این و آن را نکنید.»           

کد خبر 369844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.