شیرینی‌های نوروزی که بیمارتان می‌کند

در تعطیلات نوروز به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از افزایش وزن به افراد توصیه می‌شود کالری دریافتی از شیرینی های مصنوعی را کاهش دهند تا از تجمع مواد قندی در بدن آن‌ها جلوگیری شود و دچار چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن نشوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با فرا رسیدن ایام نوروز و شرکت در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها، میزان مصرف شیرنی در افراد بالا می‌رود، به گونه‌ای که این غذاهای فرعی کم کم جای خود را به وعده‌های اصلی غذا نیز می‌دهند. غافل از اینکه شیرینی‌های مصنوعی جزء مواد غذایی پرکالری محسوب می‌شوند که باعث چاقی و افزایش وزن افراد می‌شود و اثرات منفی زیان باری بر سلامت آن‌ها دارد.

 این خوراکی‌های خوشمزه با ایجاد فضای اسیدی در دهان زمینه پوسیدگی دندان‌ها را فراهم می‌کند و موجب تشدید بازگشت اسید از معده به مری و ترش کردن معده می‌شود. همچنین مصرف شیرینی‌های مصنوعی باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود و این موضوع در افرادی که مستعد افزایش وزن هستند و سابقه ژنتیکی دارند، زمینه ابتلا به بیماری دیابت را فراهم می‌کند.

موضوع قابل توجه اینکه شیرینی‌ها، کالری بالا و مواد مغذی کمی دارند و مصرف آن‌ها برای افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مبتلا هستند، مناسب نیست.از دیگر مضرات مصرف زیاد شیرینی‌های مصنوعی، کاهش اشتها در کودکان است. بنابراین توصیه می‌شود این گروه سنی حساس دو تا سه ساعت بعد از وعده غذایی خود و به میزان کم این گونه خوراکی‌ها را میل کنند.

همچنین به افراد پیشنهاد می‌شود شکلات و کاکائوی تلخ را جایگزین شکلات‌های نامرغوب کنند و برای جلوگیری از مصرف شیرینی جات زیاد، برای ایام نوروز، شیرینی‌هایی که دارای تنوع کم‌تر و سایز کوچک‌تر هستند، خریداری کنند.

از دیگر موارد مضر به ویژه برای بیماران قلبی عروقی، مصرف شیرینی‌های‌ تر است، زیرا این نوع شیرینی‌ها دارای چربی‌های اشباع و اسیدهای چرب ترانس هستند و مصرف آن‌ها برای این افراد توصیه نمی‌شود.

موضوع قابل توجه اینکه ورزش کردن علاوه بر اینکه سلامت جسم و ذهن افراد را تامین می‌کند، باعث سوخته شدن میزان قند اضافه بدن می‌شود و از تبدیل قند به چربی جلوگیری می‌کند. بنابراین افراد باید تا حد امکان ورزش را در برنامه تعطیلات نوروز خود بگنجانند.

کد خبر 369821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.