۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
گون‌زاری در رشته کوه‌های زاگرس

دهاقان_آب و هوای لطیف و خنک دهاقان باعث توسعه پوشش گیاهی گون این شهرستان شده است و آن را به گونستانی در جنوب غربی استان اصفهان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، گون گونه‌ای علفی چندین ساله با ریشه‌ مستقیم و ساقه‌های متعدد است که طول آنها به ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های این گیاه مرکب و متقابل است. گل‌های فراوان آن بذر زیادی تولید می‌کند. این گیاه در زمین‌های بایر و مزارع آیش فلات شمال زاگرس (ملایر، همدان، بیجار) بومی بوده و با آب و هوای مناطق نیمه جلگه‌ای و زمستان‌های سرد سازگار است. گیاه گون در لبنان (نزدیک دریا) و حتی کویر (به طور فاریاب) با موفقیت به‌عمل می‌آید. از این‌رو می‌توان گفت که با آب و هوای متفاوت سازش دارد.

در شهرستان دهاقان این نوع پوشش گیاهی در مراتع به طور خودرو وجود دارد، اما متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی کتیرا، باعث تخریب و از بین رفتن این پوشش گیاهی شده است با اینکه در چند سال گذشته، برداشت کتیرا در دهاقان ممنوع بوده است، اما عده‌ای افراد سودجو به طور غیرمجاز این گیاه کمیاب را از بین برده‌اند.

محمد جواد آقاسی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان با بیان اینکه این شهرستان گونستان زاگرس است اظهار کرد: در سال‌های قبل از خشکسالی به دلیل فراوانی کتیرا این گیاه صادر می‌شد و باتوجه به ارزش دلاری آن سودآوری زیادی داشت.

وی گفت: در سال ۹۲ براساس مجوزهای صادر شده ۳۰ تن کتیرا از مراتع مجاز شهرستان برداشت شده و هر کیلوگرم کتیرا بین چهار تا ۱۷ دلار به کشورهای خارجی صادر شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی و شاداب نبودن بوته‌های گون در چند سال گذشته هر گونه برداشت کتیرا از گون‌زارهای شهرستان ممنوع بوده و اگر موردی گزارش شود پیگرد قانونی می‌شود.

وی از صدور ۶۰۰ فقره پروانه مرتع‌داری در این شهرستان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۶۰۰ بهره بردار و دامدار از مراتع استفاده می‌کنند.

آقاسی از اختصاص بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع تخریب شده به جنگل‌های در دست کاشت خبر داد و خاطرنشان کرد: عمده این جنگل‌ها "بادام اسکوپاریا" هستند البته دو مورد ذخیره جنگلی در منطقه اردسته و قمیشلو وجود دارد که گونه‌های جنگلی آن نیز از نوع "بنه و داغداغان" است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان با توجه به تولید سالانه ۹ میلیون کیلوگرم علوفه از مراتع تصریح کرد: هر تن علوفه تولید شده بیش از ۲۰۰ دلار ارزش دارد.

کد خبر 369813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.