گرافیک، دومین فاکتور برای تولید بازی‌های رایانه‌ای

اولین ارائه کنندۀ طرح درس عکاسی دیجیتال در اصفهان گفت: مسائل گرافیکی دومین فاکتور تولید بازی های رایانه ای است یعنی آن چیزی که فرد با آن ارتباط برقرار می کند. حد فاصل بین ما و پردازندۀ موبایل قاعدتا جلوه های بصری است که هر چه بازی حساب شده تر، تمیزتر و زنده تر ایجاد شود جذابیت بیشتری خواهد داشت.

معین رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می گوید: من در این ورک شاپ سعی کردم دو فاکتور را به صورت جزئی مشخص کنم که یکی تاکید بر روی تولید عناصر بصری است چرا که خط تولید بازی های رایانه ای و به ویژه بازی های موبایل سمت های مختلفی دارد که بخش هنری آن مورد نظر ما در این ورک شاپ است، به این معنا که چه فرایندهایی انجام می شود تا جلوه های بصری برای بازی آماده شود. تاکید دوم بر روی بازی های موبایل است چرا که فضای بازی های موبایل، فضای مختص آن دستگاه است و به دلایل مختلف ازجمله اندازه صفحۀ نمایش، نوع در دست گرفتن موبایل و یا اینکه آیا از سنسورهای موبایل استفاده می شود یا خیر و بسیاری مباحث دیگر با انواع دیگری از بازی های رایانه ای تفاوت دارد.

این هنرمند با بیان اینکه جلوه های بصری برای بازی های موبایل ویژگی های خاصی دارد، تصریح می کند: من در ورک شاپ طراحی و تولید عناصر بصری بازی‌های موبایل سعی کرده ام این ذهنیت را به شرکت کنندگان ارائه کنم که جلوه های بصری چه چیزهایی است و اگر علاقه دارند به این زمینه جذب شوند باید چه مراحلی را جلو بیایند؛ ضمن اینکه برخی ترفندهای گرافیکی را هم تحت قالب ورک شاپ آموزش خواهیم داد.

فاکتورهای موثر در بازی های موبایل

اولین ارائه کنندۀ طرح درس عکاسی دیجیتال در اصفهان می افزاید: از جنبه های مختلفی می توان به فاکتورهای موثر در بازی های موبایل پرداخت که بعضی از آن ها می تواند کلی باشد و بعضی را می توان مدیریت کرد؛ ضمن اینکه گاهی می توان اسم شانس را هم در مواردی استفاده کرد، اما یکی از مهم ترین فاکتورها داستان بازی است یعنی چه اتفاقاتی در درون بازی می افتد و این موضوعی است که شاید خیلی از تولیدکنندگان و علاقمندان به آن توجه نکنند، درحالی که همین بازی های کامپیوتری و به ویژه بازی های موبایل را می توان به رسانه بسیار قوی تبدیل کرد و باید به این توجه داشت که با آن بازی چه مفهوم و پیامی منتقل می شود.

رستمیان با اشاره به دومین فاکتور در تولید بازی های رایانه ای و به ویژه موبایل ادامه می دهد: مسائل گرافیکی دومین فاکتور تولید این بازی ها است، یعنی آن چیزی که فرد می بیند و با آن ارتباط برقرار می کند. حد فاصل بین ما و پردازندۀ موبایل قاعدتا جلوه های بصری است که هرچه بازی حساب شده تر، تمیزتر و زنده تر ایجاد شوند جذابیت بیشتری خواهد داشت. البته در تولید یک بازی رایانه ای فاکتورهای دیگری ازجمله بازاریابی و یا هزینه های تبلیغاتی نیز بسیار مهم است و چه بسا بازی هایی که داستان قوی و یا جلوه ای بصری خیلی قوی نداشتند اما در مقطعی با بازاریابی های خیلی پویا به اصطلاح گُل کرده و درآمدزا هم بودند. هم‌چنین موضوع خلاقیت یعنی حد فاصل داستان و گرافیک می تواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد که درمجموع می توان آن بازی را درجه یک قلمداد کرد.

جایگاه بازی های موبایل در ایران 

وی با اشاره به جایگاه بازی های موبایل در ایران تصریح می کند: در تهران اتفاقات خیلی خوبی در زمینه این نوع بازی ها درحال وقوع است چرا که بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تهران است و در این خصوص نمایشگاه ها و نشست هایی برگزار کرده و تلاش می کند تا تجربیات مختلف این حوزه منتقل شود. البته باید به این نکته توجه کرد که خلاقیت اینطور شکل نمی گیرد که آدم گوشه اتاق خود بنشیند و مثلا صبح یک ایدۀ بسیار ناب داشته باشد بلکه باید دائما مجموعه ای از اطلاعات کلی را دریافت کرده، مطالعه کند، تصاویر مختلفی ببیند و بعد از آن است که خلاقیت با ترکیب این موارد شکل می گیرد؛ اما این اتفاقات را در اصفهان نداریم و یا بسیار کم است و یا اصلا اطلاع رسانی نمی شود و حتی من فکر می کنم اصلا چنین اتفاقاتی در اصفهان وجود ندارد.»

سازندۀ بازی Monsieur Couler می افزاید: متاسفانه ما به دلایل مختلف هنوز نمی توانیم از نظر بازاریابی بازی های کامپیوتری و یا موبایل به موفقیت نزدیک شویم چرا که اولا ما در این صنعت تحریم هستیم و دوم اینکه در داخل کشور هم ازنظر بوروکراسی اداری و گرفتن مجوز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم؛ ضمن اینکه در کشور ما آموزش درستی در این زمینه وجود ندارد یعنی علاقمندان نمی دانند برای آموزش این دانش کجا بروند؛ البته وب سایت هایی وجود دارد که اخیرا در این خصوص فعال شده اند و برخی اطلاعات را ارائه می کنند اما خیلی بعید است که فردی بدون دانش زبان انگلیسی بتواند از منابع بروز استفاده کرده و دانش مناسبی کسب کند.

عدم وجود مارکت داخلی برای بازی های 

رستمیان می گوید: متاسفانه ما در زمینه رشته های هنری آکادمیک در ایران چندین پله نسبت به دنیا عقب هستیم البته به استثنای هنرستان که هنرهای سنتی را آموزش می دهند و اتفاقا از دانشگاه جلوتر است. مثلا ما در زمینه معماری بسیار عقب هستیم اما همین که یکی دو پروژۀ معماری کشور ما در ژورنال مهمی در سطح دنیا چاپ می شود احساس غرور و افتخار می کنیم اما این واقعیت امر نیست و ما از نظر آموزشی بسیار از دنیا عقب هستیم؛ ضمن اینکه تحریم ها در این عقب ماندن بسیار موثر هستند، هم‌چنین در کشور ما بازی های کامپیوتری و به ویژه بازی های موبایل مارکت داخلی ندارند یعنی شما نمی توانید چیزی تولید کنید که فقط در ایران استفاده شود به همین دلیل باید بین المللی فکر کنید تا موفق باشید و هنوز این بستر ایجاد نشده است.

این هنرمند با بیان اینکه نحوه پرداخت عناصر گرافیکی در تولید یک بازی موبایل اهمیت بسیاری دارد تصریح می کند: در فرآیند تولید یک بازی کامپیوتری و به ویژه بازی موبایل اول از همه باید به این نکته توجه داشت که طراح چگونه باید مفهوم آن بازی را به سرمایه گذاران و بعد از آن به مخاطبان بازی ارائه کند. معمولا این فرایند با چند نقاشی دیجیتالی خیلی دقیق و با کیفیت و با مهارت و با جزئیات بررسی می شود چرا که خیلی موثر است که کاراکتر بازی ارتباط پذیر باشد، بنابراین سرمایه گذاران حاضر می شوند که به داستان این نقاشیِ زیبا گوش کنند. بعد از آن که داستان مورد تایید قرار گرفت تیمی تکنیک هایی که قرار است در بازی استفاده شود را با توجه به طراحی دوبُعدی و یا سه بُعدی آن مشخص می کنند و از نظر تکنیکی فرایندهایی روی آن انجام می شود که برای برنامه نویسان قابل استفاده است.

صنعتی بسیار پویا و درآمدزا

رستمیان با اشاره به اینکه همه فارغ التحصیلان گرافیک نمی توانند در دفاتر تبلیغاتی فعالیت کنند و حتی بسیاری از آنها مانند دیگر رشته های دانشگاهی در یافتن شغل در زمینۀ رشته خود موفق نبوده و به‌ناچار به مشاغل دیگری روی می آورند، می گوید: اگر این افراد به موضوع بازی های کامپیوتری و یا موبایلی وارد شده و این هنر و تکنیک را بیاموزند و کمی هم مساعدت و همراهی در زمینه های دیگر وجود داشته باشد خیلی از این عزیزان می توانند کار مناسبی هم پیدا کرده و درآمدزایی داشته باشند و به این ترتیب درب جدیدی برای آنها باز می شود، چرا که تولید بازی های کامپیوتری و یا موبایلی یک رشته بین المللی است و این دانشجویان و یا فارغ التحصیلان با ورود به این رشته بهتر می توانند راه خود را پیدا کنند تا اینکه صرفا یک دانش خشک را از دانشگاه کسب کرده باشند و در همان حد فکر کنند که مثلا در دفتر گرافیکی کار کنند که البته خیلی از آنها به ناچار برای کار به رشته های دیگری می روند.

وی تاکید می کند: «اگر هر فردی بتواند با تکنیک های مختلف در ارتباط باشد و درعین حال این دانش ها را به صورت بروز دنبال کند هم می تواند به بالندگی استعدادهای شخصی او کمک کند و هم می تواند رشته هایی را پیدا کند که استعداد آن ها را دارد اما شاید آموزش مستقیمی برای آن ها در ایران وجود نداشته باشد که از آن جمله بازی های کامپیوتری است که رشته مشخص دانشگاهی دربارۀ آن در ایران وجود ندارد اما یکی از صنعت های بسیار پویا و درآمدزا در دنیا است و یک رسانۀ بسیار جدید بشمار می رود که الان دیگر جای خود را در رسانه های بین المللی باز کرده درحالی که در ایران آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است.

گفتنی است، معین رستمیان متولد سال ۱۳۶۳ است که پس از دریافت دیپلم ریاضی در رشته زبان انگلیسی دانشگاه شیخ بهایی پذیرفته شد شد. وی که در زمینه هنرهای بصری، طراحی و عکاسی مهارت دارد به عنوان اولین گردآورنده و مدرس عکاسی و تصویرسازی دیجیتال در اصفهان شناخته می شود. وی هم‌چنین در مقطع کارشناسی شبکه های کامپیوتری و کارشناسی ارشد مدیریت فن‌آوری دانشگاه Staffordshire نیز تحصیل کرده است ضمن اینکه به دلیل مشکلات بسیاری که در سال های اخیر برای دانشجویان ایرانی در کشورهای دیگر ایجاد شده ناچار شد تا تحصیلات خود در مقطع دکترای هنر و طراحی کاربردی دانشگاه IIUM مالزی را نیمه تمام رها کند و به ایران بازگردد. او هم‌چنین به برجسته سازی مبانی و مفاهیم مشترک زیبایی شناختی و معناشناختی در هنرهای ایرانی و غربی توجهی خاص دارد و مقالات و نمایشگاه هایی نیز با موضوع عکاسی و هنرهای دیجیتال برگزار کرده است.

به گزارش ایمنا، اولین دورۀ مجموعه کارگاه‌های تخصصی طراحی و تولید عناصر بصری بازی‌های موبایل جمعه هفدهم اسفندماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶ تا ۱۸ با حضور معین رستمیان سازندۀ بازی Monsieur Couler در آموزشگاه میرَک واقع در اصفهان، چهارراه آذر، خیابان شیخ بهایی، بن بست ژاله(۱۹) برگزار می‌شود. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های ۰۳۱۳۲۳۳۳۴۴۵ و ۰۹۱۳۰۷۱۹۷۰۵ تماس بگیرند.

کد خبر 369682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.