ورود زودهنگام دام مراتع گلپایگان را تهدید می‌کند

گلپایگان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: ۲.۵ میلیارد تومان از اعتبار طرح‌های آبخیزداری کل کشور به شهرستان گلپایگان تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، علیرضا حیدری عصر امروز(چهارشنبه) در آیین روز درختکاری اظهار کرد: در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست با چالش‌های زیادی از جمله خشکسالی، کاهش ذخایر آب زیر زمینی و فقز پوشش گیاهی و ریزگردها و فرونشست زمین مواجه هستیم.

وی با اشاره به این‌که با فرونشست زمین در شهر گلشهر و فقر پوشش گیاهی در منطقه ماکوله و فاویان مواجه هستیم، گفت: حفظ منابع طبیعی موجود همکاری مردم، مسئولان، بهره‌برداران و دامداران را می‌طلبد، اضافه کردن منابع طبیعی نیازمند اعتبارات زیاد است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: اگر پوشش گیاهی حفظ نشود با فرسایش خاک و آبی و سپس سیلاب ویرانگرد مواجه خواهیم بود، فرهنگسازی برای حفظ پوشش گیاهی نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است.

ورود دام زود هنگام به پوشش گیاهی لطمه وارد می‌کند  

وی با اشاره به این‌که ورود زود هنگام دام به مراتع به پوشش گیاهی صدمه می‌زند، گفت: حفاظت از پوشش گیاهی مراتع همکاری دامداران و  بهره‎‌برداران را می‌طلبد، احیای منابع طبیعی از اهداف دیگر منابع طبیعی و آبخیزداری است.

حیدری گفت: سیمای منابع طبیعی شهرستان رشد فزاینده جمعیت بهره‌بردار، مشارکت همه جانبه مردم، فقر و محدویت و تنوع اقلیمی و تپوگرافی شهرستان، محدودیت منابع ملی و ارزش افزوده زمین و سوداگری در بخش زمین و اجرای طرح‌های عمرانی است.

وی تصریح کرد: شهرستان گلپایگان با مساحت یک هزار و ۹۶۵ متر مربع از لحاظ تپوگرافی غرب آن کوهستانی و شرق آن به صورت تپه ماهور و مسطح است، پوشش غرب شهرستان عمدتأ گون زار و پوشش شرق آن درمنه و تیپ همراه دیگر است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با اشاره به این‌که عرصه‌های مراتع شهرستان حدود ۱۶۵ هزار هکتار است که مراتع مفید آن ۱۴۴ هزار و ۱۳۵ هکتار است که تیپ غالب آن درمنه و گون است، افزود: از لحاظ تعریف دام مراتع به دو بخش مناطق ییلاقی و قشلاقی تقسیم می‌شود، مراتع ییلاقی به مساحت ۷۳ هزار و ۱۵۱ هکتار با ۲۳ عرف است و مراتع قشلاقی با ۷۰ هزار ۶۲۴ هکتار با ۳۴ عرف است.

وی افزود: مراتع  ییلاقی در فصل بهار و مراتع قشلاقی در فصل زمستان مورد چرای دام قرار می‌گیرد که پروانه چرای دام برای دامداران مجاز صادرمی‌شود.

حیدری با بیان این‌که ظرفیت مراتع شهرستان ۳۵ هزار واحد دامی بوده است که اکنون بیش از این مقدار در سطح مراتع قشلاق و  ییلاق دام در پهنه مراتع حضور دارد، افزود: یکی از عوامل تخریب پوشش گیاهی و سوق پیدا کردن مراتع خوب به سمت مراتع فقیر عدم رعایت چرای دام  و ورود و خروج دام در فصل بهار است.

وجود ۶۰ نوع گونه گیاهان دارویی در گلپایگان

وی با اشاره به این‌که در شهرستان گلپایگان بیش از ۶۰ نوع گونه گیاهان دارویی در مراتع شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری در سطح کل کشور اختصاص داده شده است که سهم استان اصفهان ۲۸ میلیارد تومان و از این مبلغ به شهرستان گلپایگان ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: دو پروژه مهم در زمینه آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی و سیلاب شدید با همکاری محیط زیست در شهرستان اجرا شد، فاز نخست این پروژه خاکریز بخش بالادست سیلاب در تخت عباس با حجم خاکریزی ۱۳۵ هزار متر مکعب و طول محور آن ۱۶۰۰ متر و عرض کف ۲۶ متر و عرض تاج ۴ متر بااعتباری بالغ بر ۱.۳ دهم میلیارد تومان انجام شده است.

وی افزود: پروژه دیگر جلوگیری از سیلاب در تخت عباس با حجم خاکریزی ۹۴ هزار متر مکعب که طول محور آن ۱۲۵۰ متر و طول عرض از کف ۲۶ متر و عرض تاج چهار متر با اعتبار ۱.۱ دهم میلیارد از محل اعتبارات توسعه ملی انجام شده است.

حیدری افزود: تمدید چرای دام، تمدید ۵۵  فقره پروانه تمدید چرای دام، عوارض دامی و نظارت بر طرح‌های مرتع داری و ییلاقی و قشلاقی در سطح شهرستان از دیگر اقداماتی که امسال انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: در راستای توسعه جنگل کاری ۱۰ هکتار از مراتع ییلاقی غرقن به صورت دیم به روش کپه کاری با روش بادام اسکوپاریا و آمارا در منطقه پشتکوه کشت شده است.

۲۱ مورد خلع ید اراضی در گلپایگان

وی با اشاره به این‌که در هفته درختکاری چهار هزار اصل نهال در هفته درختکاری کاشت می‌شود، گفت: ۲۱ مورد خلع ید اراضی، اجرای پروژه کمربند حفاظتی به طول ۳.۷ کیلومتر با اعتبار ۱۱ میلیون تومان، نظارت بر معادن، اخذ سند به مساحت شش هزار و ۵۵۳ هکتار در شهر گلشهر  انجام شده است.

کد خبر 369670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.