تدابیر شهرداری اصفهان برای حفظ درختان شهر

شهردار اصفهان گفت: در پروژه های عمرانی با روش جا به جایی که کاملا علمی و جهانی است، توانستیم درختان را حفظ کنیم. می‌توانستیم این درختان را قطع کنیم، اما از ابتدا بنای مدیریت شهری این نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز( چهارشنبه) در آیین هفته درختکاری اظهار کرد: روز درختکاری یک سنت دیرینه است که نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها و در همه قاره‌های جهان وجود دارد؛ در کشور ما نیز ۱۵ اسفندماه به مناسبت احترام به درخت و با هدف تدوام بهتر حیات انسان به عنوان روز درختکاری انتخاب شده و این نام‌گذاری نشان می‌دهد که درختان برای بشریت اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه درخت بخشی از حیات انسان را تأمین می‌کند و به همین دلیل سال گذشته و امسال با نگاه ویژه‌ای به این موضوع ورود پیدا کردیم، تأکید کرد: تشخیص شرایط اقلیمی اصفهان و درک مشکل آب در حوزه فضای سبز و درختکاری امر مهمی است؛ اینکه چه درخت و چه گونه‌ای بکاریم، گونه های مقاوم به کم آبی را مورد تأکید قرار دهیم و آن ها را انتخاب کنیم، نوعی خدمت به آیندگان است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همواره در اجرای پروژه‌های فضای سبز  بر استفاده از گیاهان مقاوم در برابر بی‌آبی تاکید داشته ایم، اظهار کرد: امسال تمام درختچه‌ها و گیاهانی که برای کاشت توسط مردم، توزیع شده از نوع نهال‌های مقاوم به بی‌آبی انتخاب شده است؛ ما نمی‌توانیم درختی بکاریم که در آینده به دلیل کم آبی نابود شود.

نوروزی با تبریک روزدرختکاری به همه شهروندان، ابراز امیدواری کرد: در این روز هر شهروند بتواند درختی را بر زمین بنشاند و از آن حفاظت کند تا آیندگان از زیبایی طبیعت و اکسیژن آن استفاده کنند؛ خوشبختانه تمام اقدامات حوزه فضای سبز در تیم جدید مدیریت شهری، علمی و کارشناسی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در محوطه پروژه مرکز همایش‌های بین المللی بیش از ۷۰ هکتار فضای سبز ایجاد خواهد شد، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هکتار فضای سبز پروژه اجرا شده است؛ خوشبختانه با تلاش سازمان پارکها و فضای سبز و شهرداری منطقه شش، طی هشت ماه گذشته توجه ویژه ای به این پروژه شده است؛ تاکنون این امکان فراهم شده تا ۴۰ میلیارد تومان از بدهی‌های سالن همایش‌ها به پیمانکاران که مطالباتی از دوره‌های قبل داشتند، پرداخت شود.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با اختصاص بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و شرایط اقتصادی اراده ما را مختل نکند و روال انجام امور در مسیر فعلی ادامه یابد، سال آینده در چنین روزهایی شاهد حضور مقامات عالی رتبه کشور در محل پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان و افتتاح آن باشیم.

نوروزی با بیان اینکه نمونه اقدامات انجام شده در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی بسیار منحصر به فرد است، گفت: ای کاش همه مدیران در زمان مسئولیت خود به موقع، دقیق و حساب شده عمل کنند تا آنچه قرار است سال آینده اجرایی شود به ۱۰ سال دیگر موکول نشود؛ اگر در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی فعالیت‌ها به موقع انجام شده بود مجبور نبودیم برای رفع مشکلات آن با هزاران چالش مواجه شویم و مدیریت شهری اصفهان امروز متمرکز شود تا گره زده شده را باز کند.

وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از شهروندان و ارتقاء سطح شهر اصفهان در عرصه خدمات رسانی باید تلاشی مضاعف انجام شود، گفت: با تلاش روز افزون می‌توان شاهد بود آنچه بر زمین مانده و نیاز به تکمیل دارد به اتمام برسد و در عین حال پروژه‌های جدید رقم بخورد؛ امروز حوزه عمرانی شهرداری، پروژه های متعددی را در شهر آغاز کرده و اگر کسی بخواهد ببیند، مصادیق آن به راحتی قابل رویت است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حلقه حفاظتی شهر امروز دچار تحول بزرگی شده است، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی شرکت عمران که نیروهای بیکار و هزاران مشکل دیگر داشت، نیروها را برای انجام عملیات‌ متعدد مشغول فعالیت کرده است؛ امیدواریم آرمان‌های مدیران و اعضای شورای شهر یکی یکی تحقق پیدا کند چرا که تحقق این آرمان ها به معنای تحقق حقوق شهروندی است.

نوروزی ابراز امیدواری کرد: روز درختکاری روز منشأ حیات جدید، تنفس بهتر برای همه انسان‌ها و روز احساس مسئولیت بشر برای حفظ درختان و توسعه شهر باشد.

وی ادامه داد: بعد از این مراسم همه باهم به چهارباغ می رویم تا آخرین درخت چندین ساله چنار را در جایی بکاریم که درختان آن قبلاً برای احداث مترو از بین رفته بود؛ البته تعدادی از درختان چنار چندساله، طی روزهای اخیر در چهارباغ  کاشته شده و تنها یکی از آن ها باقی مانده که امروز با حضور مردم اصفهان در چهارباغ کاشته خواهد شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در سال جاری برای انجام اقدامات عمرانی هر درخت کهنسال یا درختچه‌ای که در مسیر اجرای آن ها وجود داشت، با تدبیر و هزینه به مکان‌های دیگری که نیاز به درخت داشت، منتقل شد؛ سیاست مدیریت شهری این است که هیچ درختی قطع نشود و چنانچه در مسیر اجرای پروژه ها قرار داشت، درختان جابه جا شوند، خوشبختانه این مهم در یکسال گذشته به خوبی اتفاق افتاد.

کد خبر 369608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.