۸ میلیون تن از گندم تولیدی کشور به روش دیم است

کارشناس زراعت و بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه حدود هشت میلیون تن از کل گندم تولیدی کشور از طریق کشت دیم بدست می‌آید، گفت: بیشترین کاشت دیم در استان اصفهان مربوط به بخش‌های غربی و جنوبی این استان است.

شاپور سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش مهم استان‌های شمال غربی کشور در تولیدات دیمی اظهار کرد: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمانشاه و کردستان از مهمترین استانهای کشور در تولید محصولات دیمی هستند، اقلیم سرد مناسب‌ترین اقلیم برای کاشت محصولات دیمی است.

وی با بیان اینکه شهرستان فریدون شهر بیشترین میزان کاشت با روش دیم را در این استان داراست، افزود: ذخیره‌سازی و حفظ رطوبت در زمین‌های دیم باید تا پیش از کاشت انجام شود، هر قطعه زمینی که با روش دیم کشاورزی شده نیز باید پس از یک فصل برداشت، استراحت کند و در حالت "آیش" قرار بگیرد تا رطوبت به طور مناسب در زمین حفظ شود.

کارشناس زراعت و بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: در فصل استراحت زمین، باید خلاف جهت شیب‌های زمین کشاورزی به منظور ایجاد شیارهای مناسب برای دریافت رطوبت لازم به وسیله دستگاه‌های تیزل و گاوآهن‌های قلمی شخم‌زنی شود تا بارندگی‌ها در شیارهای زمین قرار گرفته و به ماندگاری رطوبت در خاک کمک کند.

سهرابی تصریح کرد: توصیه جهاد کشاورزی به کشاورزان در این زمینه، استفاده از "کولتیواتور پنجه غازی" برای زمین است تا در بهار سال بعد ذخیره مناسب رطوبت در زمین اتفاق افتد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در افزایش کمی و کیفی محصول کاشت دیم دارد، عمیق کاری است و باید بذر های مربوط به کاشت دیم تا پیش از شروع بارندگی ها در زمین قرار گیرد.

سهرابی با بیان اینکه استفاده از کود اوره باید با توجه به پیش بینی های هواشناسی انجام شود، گفت: در صورتی که اطلاعات ارائه شده سازمان هواشناسی حاکی از وزش باد های شدید باشد، نباید از کود اوره استفاده شود، بارندگی هایی که می توان روی آنها برای کشت دیم حساب کرد، ۱۰ الی ۱۵ میلی متری است و کشاورز باید پس از مطلع شدن از پیش بینی هواشناسی در مورد بارش از کود اوره در زمین استفاده کند.

وی اضافه کرد: رعایت تناوب در زمین کشاورزی یکی دیگر از مواردی است که اجرایی شدن آن در زمین کشاورزی ضروری است و نباید هر سال یک محصول خاص همچون جو و گندم در زمین دیمی کاشته شود بلکه باید از محصولاتی همچون حبوبات و علوفه نیز برای کاشت دیمی استفاده کنیم.

کد خبر 369470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.