استانی شدن انتخابات مشکلات فراوانی به دنبال دارد

سمیرم- نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات ممکن است موجب اختلافات قومی، قبیله ای و مذهبی در برخی مناطق شود.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کشور اظهار کرد: این طرح به معنای استانی شدن انتخابات به صورت یک جانبه نبوده و انتخابات را به صورت استانی، شهرستانی می‌کند.

وی افزود: کاندیداها با اجرایی شدن این طرح علاوه بر رای آوردن حد نصاب مشخص شده در شهرستان باید در استان نیز بیشترین رای را داشته باشند تا بتوانند به مجلس راه پیدا کنند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه حدنصاب مشخص شده در حال حاضر برای کاندیدها در شهرستان ۱۵ درصد است، گفت: به عنوان نمونه اگر شخصی در شهرستان سمیرم با کسب ۴۰ درصد آرا برای مجلس انتخاب شود و شخصی دیگر کمتر از او رای داشته باشد، اما رای شخص دوم در استان بیشتر باشد شخصی به مجلس راه پیدا خواهد کرد که میزان رای او در سطح استان بیشتر از دیگری باشد.

وی متذکر شد: برخی افراد در این رابطه نظرشان این است که افراد منتخب کسانی خواهند بود که در سطح کلان فکر کرده و ملی بنگرند و این افراد ارتباط کمتری با مردم دارند.

سلیمی با اشاره به مشکلات این طرح تصریح کرد: مخالفان این طرح معتقدند اگر شخصی با رای کمتر در شهرستان به مجلس برود می‌تواند اختلافاتی را در بین مردم با قومیت های مختلف ایجاد کند.

وی با اشاره به وجود اقلیت‌های مذهبی در کشور به ویژه در مناطق مرزی کشور خاطرنشان کرد: این طرح ممکن است موجب اختلافات قومی، قبیله ای و مذهبی در بعضی از این مناطق شود و برخی مذاهب یا اقلیت ها نتوانند نماینده خود را به مجلس بفرستند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی کاهش انگیزه نمایندگان برای پیگیری مطالبات مردمی را از دیگر مشکلات این طرح عنوان کرد و گفت: در این صورت ممکن است برخی نمایندگان نتوانند ارتباط خوبی با مردم حوزه انتخابی خود داشته باشند و مردم برای پیگیری مشکلاتشان با مسائل گوناگونی رو به رو خواهند شد.

وی اضافه کرد: هزینه های تبلیغاتی یکی دیگر از موضوعاتی است که برای نمایندگان به وجود خواهد آمد زیرا به عنوان نمونه کاندیدایی که در سمیرم برای انتخابات شرکت می‌کند در چهار شهر و ۱۰۰ روستا به تبلیغات می‌پرداخته که با استانی شدن انتخابات باید تبلیغات خود را در صد شهر و هزار روستا انجام دهد که هزینه های بالایی دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به استانی شدن وظایف نمایندگان و افزایش دامنه کار این افراد تاکید کرد با توجه به اینکه طرح تغییری نداشته و به شورای نگهبان ارسال شده است به احتمال زیاد مجددا رد شود.

کد خبر 369405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.