صدور مجوز بهره‌برداری از معدن در روستاهای هدف گردشگری

نماینده گلپایگان در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: صدور مجوز برای بهره‌برداری معادن در کنار روستاهای هدف گردشگری ظرفیت‌های این روستاها را تهدید می‌کند.

علی اکبر زندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه روستایی در استان اصفهان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: بخشی از این مشکلات نشأت گرفته از عدم همکاری برخی از ادارات و سازمان‌های مرتبط است که این رفتار منجر به مهاجرت غیر قابل کنترل روستاییان به شهرها شده است.

وی  با بیان اینکه هزینه نصب کنتور آب در روستاها دو برابر شهرها است، اظهار کرد: هزینه نصب کنتور آب در روستاها سه میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و در شهر گلپایگان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است که این قیمت عادلانه نیست.

نماینده گلپایگان در شورای اسلامی استان اصفهان همچنین به پایین بودن هزینه پرداختی به دهیاران در روستاها انتقاد کرد و گفت: دهیاران مسئولیت‌های زیادی را به عهده دارند و این در حالی است که حقوق و مزایای آن‌ها با حجم کاری که انجام می‌دهند، همخوانی‌ ندارد.

وی با بیان اینکه اعطای وام ساخت وساز به روستاییان نیز در مقایسه با وامی که به شهرنشینان تعلق می‌گیرد عادلانه نیست، اضافه کرد: وام ساخت و ساز برای روستاییان ۲۵ میلیون تومان و در شهرها ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که این میزان دردی از ساخت و ساز روستایی درمان نمی‌کند.

زندی همچنین با انتقاد از پاسخگو نبودن ادارات به نامه‌نگاری‌های اعضای شورا در سطح استان تصریح کرد: این مکاتبات یا پاسخ داده نمی‌شود و یا در بلند مدت پاسخ داده می‌شود که این امر باید مورد توجه مدیریت استان قرار گیرد.

وی کمبود منابع مالی در روستاها را نیز دیگر چالش ارائه خدمات به اهالی این مناطق و در نتیجه افزایش مهاجرت دانست و گفت: کاهش ۳۵ درصدی اعتبارات روستاها مناسب نیست و باید نسبت به تخصیص اعتبارات بیشتر به روستاها توجه شود.

نماینده گلپایگان در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه نظرخواهی از اعضای شورا برای انجام برخی از استعلامات صورت نمی‌گیرد، ادامه داد:  برای مثال صدور مجوز معادن در کنار روستاها بدون نظارت شورا انجام می‌شود که این امر تاکنون به صدور دو مجوز استخراج معدن در کنار روستای گردشگری وانشان شده است که منجر به درگیری شد چرا که ظرفیت‌های این روستا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت عوارض در روستاها توسط شرکت‌ها و کارخانجات باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: شورا در این زمینه توان  نظارتی و اجرایی ندارد و ضروری است که بازنگری در حوزه پرداخت عوارض از سوی این شرکت‌ها انجام شود تا از این درآمد برای عمران روستاها استفاده شود.

زندی با بیان اینکه توجه به شکستگی شبکه آبرسانی روستایی نیز باید مورد توجه باشد، گفت: عمر این شبکه بیش از ۳۰ سال است و دولت برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید نسبت به نوسازی این شبکه اقدام کند.

کد خبر 369401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.